Sv: Unghästträning
Släpp iväg han på hingstbete tills han är 3 år.Men hitta ett bete som är nära så du akn åka ut en 3 gånger i veckan och även hantera han..
Ta ut han bind upp han och borta ta upp hovar kläm och känn på han ev skador plåstras om.Brukar vara en hel del små sår=)
Under sommaren får man räkna med att åka ut dagligen eftersom de ska smörjas med myggmedel.
Är ni fler kan ni gå ut och gå runt hagen en sväng träna på att stanna backa flytta undan för tryck.
Mer än så behövs inte tills han är 3 år.
Men denna lilla träning gör att man slipper ha en rädd häst som bråkar vid uppbindning kan gå fint vid sidan när amn leder.
Många hovslagare vägrar verka unghäsatr som inte är hanterade så i överlag säger dom NEJ till islandshästar.Eftersom dom vet att man inte hanterar islandsunghästar och därmed får dom ett helvete att verka dom.
Och tänk dig in i hovslagarens sits.HUR roligt är de att ta in en 3 åring nästintill ohanterlig och så ska amn på och sko den första gången för nu ska ägaren rida in den
Hästen hoppar stegrar sparkar och far runt stressad och rädd så ska man hålla på med "spikar" risekn att hästen skadar sig och hovslagaren är rätt stor.
Mitt sto köpte jag som 3½ åring då helvild... tur att ajg lever idag vill jag nog påstå för i början var vi ute på riktigt läskiga äventyr när vi skulle verka.
Hon stegrade sig sparkade slet sig hoppade hon var livrädd och stressad.
Tyckte så synd om henne för detta hade hon kunna ha sluppit om förra ägaren hade tränat på att binda upp borsta känna klämma och ta upp hovarna ett par gånger i veckan.
Eftersom hon förmodligen av att dömma på hovarna inte sett en hovslagare mer än 3 gånger i sitt liv så var hon i akut behov av att verkas.
Och jag förstår att amn inte tog ut hovslagaren mer än 1 gång om året som hon var att verka.
Jag fick betala lite exta till hovslagaren eftersom de tog upp 2 skotider med att bara verka henne.
Med lite fläskläppar, krossade tår och ett ex antal blåmärken senare står hon idag och halvsover vid skoning
Men jag har så svårt att förstå varför man gör sig så mkt arbete i framtiden som jag anser är helt i onödan..
All denna tid man lägger ner hade man ju kunna lagt på utbildning och träning/inridning.
Eller vara hemma med sin familj=)
Sen finns de undantag givetvis åt båda hållena.. hästar som aldrig sett en människa de första 4 åren och är endå from som ett lamm
Och de hästar som är starka i psyket och är uppkäftiga livet ut.
Hästar är ju individer.
Sen får man GIVETVIS göra som man själv tycker är bäst och passar en själv bäst.
Men mitt tips är att hantera 1 åringen 3 dagar i veckan iaf med att binda upp borta visitera och ta upp hovarna.
Och ett annat råd jag har är att inte skicka en unghäst enbart bland gämnåriga 1 åringar.
Utan att man skickar dom till en balndflock så man kan få valack att uppfostra.
Är de bara 1 åringar blir de bara lek ochinge allvar i vardagen.
Om man har blandad flock tor jag man får ut de optimala från en flockuppväxt häst.
Typ ha följande
1-Åringar: 4 st
2 åringar: 4 st
3-Åringar:2 st
4 st hästar från 10 och 18 år
En gammal valack 20 år som är ranghög och ledaren som kan visa vart skåpet skall stå=)