Unghästträning

FengurLaugar

Trådstartare
Hej!
Det var många många år sen jag hade unghäst nu, och då var det inte jag som började utbildningen för jag var för liten då, så jag har egentligen dålig erfarenhet av när man ska börja och VAD man gör först.

Är det någon som har några förslag?
Har en 1 årig hingst nu som jag bara gosar med ut och går lite och pysslar lite med. Men när kan man börja ställa lite krav, börja löslongera lite och så? Vid vilken ålder brukar man börja utbildningen? Jag förstår att han nog är för ung nu, men när??

Tack på förhand!
//Linda

Sv: Unghästträning

Släpp iväg honom på hingsbete tills han är 3.
DÅ börjar du gå ut och gå med honom, vänja honom vid kontakt på hela kroppen, longering o.s.v.

:bow::bow: Jag instämmer bara med föregående talare.
Det är onödigt för både dig och hästen att ha honom hemma och pyssla med honom i två år. Det jobbet gör du sen, när det är dags :)

När han är tre kan du, som Michis skrev, gå ut och gå, vänja vid utrustningen lite snällt.
Sen beror det ju på hur välutveckals han är, men vintern innan han fyller fyra kan du säkert börja jobba med inridningen, dock inte någon speciell träning.
Min är född 2004 och ska gå sin första lektion nu i höst, rids i skritt, trav och galopp på stora volter och raka spår i en ok unghästform. Tränar stanna, gå fram, flytta. Inte mer än så :) Så du har tid på dig!

Om hästen kan ledas i grimma och lyfta hovar(verkas) så hade jag släppt ut den på unghästbete iaf fram tills den var 3år gammal minst. Hästar behöver lära sig hästspråk och uppfostras av andra hästar, samtidigt som man själv slipper tampas med en unghäst som utmanar och prövar gränser. Det gynnar unghästens fysik att gå ute med jämnåriga på kuperade marker, det i sin tur gynnar hästens balans, muskulatur då det är dags för inridning. De psykiska fördelarna är oxå många, om hästen får lära sig sitt språk av de sina är det lättare för oss att utnyttja det vid träning i framtiden.

Löslongering har jag fått höra att man inte skall påbörja förrän hästen är mer än två år eftersom den kan förlite hästspråk för att förstå vad man vill och ta åt sig kunskapen. Detta lärde jag på en clinic för cheyenneindianen Patrick Allori(NH och westerntränare)

Om jag hade varit i din sits så hade jag lagt ner alla ev. träningsplaner för två år framöver. Själv så lät jag mitt föl gå kvar i danmark i tre år (det var saknad vill jag lova!) för att ge henne bästa möjligheten till fri uppväxt och minsta inblandning från mig. De behöver få vara bäbisar o busa o leka med jämnåriga! :laugh:

Tack för tipsen :)
Finns tyvärr inga möjligheter att släppa iväg honom på nåt bete för då blir min andra häst ensam.
Min andra häst hade vi också sen han var ca 1 år, men han var inte på något unghästbete och allt har funkat bra med honom.
De busar här och har det bra båda två.

Ingen träning innan 2-3 års ålder :) Han får bara gå ihop med Fengur och busa och ha det bra!

Då tycker jag att du ska leta reda på en sällskapshäst till din andra häst.
Jag skulle aldrig i livet ha en ettåring hemma med endast en annan häst ...

cheyenneindianen Patrick Allori(NH och westerntränare)

Tur att han inte läser här, för han vill inte bli kallad NH eller westerntränare. Han är cheyenneindian. ;)

*kl*

Jag tycker det är lagom att börja löslongera vid 3 år. Yngre hästar ledtränas, gå, stanna, svänga, backa.

Släpp iväg han på hingstbete tills han är 3 år.Men hitta ett bete som är nära så du akn åka ut en 3 gånger i veckan och även hantera han..

Ta ut han bind upp han och borta ta upp hovar kläm och känn på han ev skador plåstras om.Brukar vara en hel del små sår=)

Under sommaren får man räkna med att åka ut dagligen eftersom de ska smörjas med myggmedel.

Är ni fler kan ni gå ut och gå runt hagen en sväng träna på att stanna backa flytta undan för tryck.

Mer än så behövs inte tills han är 3 år.

Men denna lilla träning gör att man slipper ha en rädd häst som bråkar vid uppbindning kan gå fint vid sidan när amn leder.

Många hovslagare vägrar verka unghäsatr som inte är hanterade så i överlag säger dom NEJ till islandshästar.Eftersom dom vet att man inte hanterar islandsunghästar och därmed får dom ett helvete att verka dom.

Och tänk dig in i hovslagarens sits.HUR roligt är de att ta in en 3 åring nästintill ohanterlig och så ska amn på och sko den första gången för nu ska ägaren rida in den:crazy:

Hästen hoppar stegrar sparkar och far runt stressad och rädd så ska man hålla på med "spikar" risekn att hästen skadar sig och hovslagaren är rätt stor.

Mitt sto köpte jag som 3½ åring då helvild... tur att ajg lever idag vill jag nog påstå för i början var vi ute på riktigt läskiga äventyr när vi skulle verka.

Hon stegrade sig sparkade slet sig hoppade hon var livrädd och stressad.
Tyckte så synd om henne för detta hade hon kunna ha sluppit om förra ägaren hade tränat på att binda upp borsta känna klämma och ta upp hovarna ett par gånger i veckan.:cry:

Eftersom hon förmodligen av att dömma på hovarna inte sett en hovslagare mer än 3 gånger i sitt liv så var hon i akut behov av att verkas.
Och jag förstår att amn inte tog ut hovslagaren mer än 1 gång om året som hon var att verka.

Jag fick betala lite exta till hovslagaren eftersom de tog upp 2 skotider med att bara verka henne.:crazy:

Med lite fläskläppar, krossade tår och ett ex antal blåmärken senare står hon idag och halvsover vid skoning:banana:

Men jag har så svårt att förstå varför man gör sig så mkt arbete i framtiden som jag anser är helt i onödan..
All denna tid man lägger ner hade man ju kunna lagt på utbildning och träning/inridning.
Eller vara hemma med sin familj=)

Sen finns de undantag givetvis åt båda hållena.. hästar som aldrig sett en människa de första 4 åren och är endå from som ett lamm
Och de hästar som är starka i psyket och är uppkäftiga livet ut.

Hästar är ju individer.

Sen får man GIVETVIS göra som man själv tycker är bäst och passar en själv bäst.

Men mitt tips är att hantera 1 åringen 3 dagar i veckan iaf med att binda upp borta visitera och ta upp hovarna.

Och ett annat råd jag har är att inte skicka en unghäst enbart bland gämnåriga 1 åringar.
Utan att man skickar dom till en balndflock så man kan få valack att uppfostra.
Är de bara 1 åringar blir de bara lek ochinge allvar i vardagen.
Om man har blandad flock tor jag man får ut de optimala från en flockuppväxt häst.

Typ ha följande

1-Åringar: 4 st
2 åringar: 4 st
3-Åringar:2 st
4 st hästar från 10 och 18 år
En gammal valack 20 år som är ranghög och ledaren som kan visa vart skåpet skall stå=)

"Därom tvista de lärda..."

Såhär tycker jag, det behöver inte betyda att någon annan tycker lika men det är vad som fungerat bäst för mig.
Så tidigt som möjligt (som föl) får de lära sig gå hyfsat i grimma, lyfta hovar och träffa hovslagaren. Sedan ut i stor blandad flock i alla åldrar, in för att träffa hovis (för verkning alltså, inga skor!) någon gång ibland.
Sen typ hösten som 3-åringar får de börja skolan. Promenader, borsta, stryka spö/plastpåse/vad man hittar över kroppen, stå uppbunden. Vänja vid utrustning och börja rida så smått. Sedan vila över vintern, framåt våren återuppta ridningen. Rida i grundgångarterna, sidförande, ensam och med sällskap på bana och i skogen. Transportträna om man inte gjort det tidigare (men jag gör det gärna i grundhanteringen).
Sommarlov i stor flock över sommaren och så "vuxen" ridning till hösten i alla gångarter (passen lite beroende på hästens mognad, det kanske dröjer).
Så tycker jag, även om jag kan göra hela inridningen på kortare tid också naturligtvis men jag ser ingen egentlig anledning att stressa fram det. Dessutom tycker jag att många unghästar mognar om de får längre vilor och är mer förberedda för arbetet när de kommer tillbaka. Att gå i stor flock i en stor kuperad hage ger ju också bra grundmuskulatur för inridningen.

Ska fundera på detta med hingstbete, är nog inte omöjligt att få tag i en kompis till Fengur så länge.

Nu låter jag väl som värsta nybörjaren men jag har aldrig haft en häst på hingstbete förr. Hur fungerar det? Har man dom där året runt eller bara sommaren?

Tur att han inte läser här, för han vill inte bli kallad NH eller westerntränare. Han är cheyenneindian. ;)

Tur att jag skrev det då iaf så blir jag bara halvt skalperad ;) Men han är ju NHtränare, åtmonstonne var det det han lärde mig en gång i tiden... Vare sig han gillar det eller inte. O Bra är han *tipsar er som inte hört om honom*.

Tack för tipsen :) Ska höra med uppfödaren, hon äger ändå hästen fortfarande, hon har en annan unghingst på bete, ska se om jag kanske kan skicka Laukur dit också :) För då har både jag och hon koll hehe.

Jag tycker du gör rätt i att leta upp en flock. Personligen anser jag att den sociala träning en flock kan ge 24/7 är nästintill oslagbar.

Talesättet "you never get a second chance to make a first impression" tror jag många tränare skriver under på. Det är helt enkelt lättare att lära in nya saker, än att korrigera felaktigheter.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
9 971
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 315
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka