Unghästhoppning avd B

A

_Alexandra_

Hejsan.

Stämmer det att 4 samt 5 åringar bara får hoppa i avd b fast dom har ridit ex anral felfria omgångar?
Vet någon var man hittar info om 4 års champinatet i fältävlan?
hur många felfria behöver man rida för att starta i en högra klass.
Vill veta allt om unghästtävlan

Tack så mycket

Mvh

Sv: Unghästhoppning avd B

Stämmer det att 4 samt 5 åringar bara får hoppa i avd b fast dom har ridit ex anral felfria omgångar?
Ja, det stämmer.

Vet någon var man hittar info om 4 års champinatet i fältävlan?
Swedehorse:s hemsida?!

hur många felfria behöver man rida för att starta i en högra klass
På ponny behöver du inga felfria rundor för att starta klasser upp till LA. MsvB kräver fem felfria grundnollor eller 10 poäng tagna i LA.
Storhäst är jag inte lika säker på men tror att det är "fritt" startande till 1,20, möjligen 1,30. Sitter på jobbet så har inte TR här.

hur många felfria behöver man rida för att starta i en högra klass
Storhäst är jag inte lika säker på men tror att det är "fritt" startande till 1,20, möjligen 1,30. Sitter på jobbet så har inte TR här.

så länge man håller sig till åldersbegrnsningarna för hästen så är det fritt startande, inget kvalande inom hoppning.

Vad det gäller elittävling så se PF svar.

på storhäst är det fritt att starta vilka klasser man vill, men till elittävling måste man kvala (2 felfria grundomg. på Nat/Elit 130 el högre - innevarande eller föregående år).
Juniorer måste kvala för att starta 130. (3 st 120 grund omg. med max 4 fel i varje)

B]
Swedehorse:s hemsida?!
har tittat på den sidan hittar inget

Va tråkigt att vänta endå till dom e 6 för att tävla på riktgt:(

så länge man håller sig till åldersbegrnsningarna för hästen så är det fritt startande, inget kvalande inom hoppning.

Vad det gäller elittävling så se PF svar.

Men visst är det åldersbegränsningar för hästen att starta olika klasser ;) Det var mest det jag syftade på, har inte just de begränsningarna i huvudet.

Men visst är det åldersbegränsningar för hästen att starta olika klasser ;) Det var mest det jag syftade på, har inte just de begränsningarna i huvudet.

Men en äldre häst kan man anmäla till 140 om man vill utan att den har gjort en enda start tidigare, så för äldre hästar är det fritt startande inga kval för att få starta högre. Att du bara menade unghästar fram gick inte.

tack så mycket=)

ja klart men ja tycker med ett viss anntal felfria omgångar att man ska få rida avd A:)

Men en äldre häst kan man anmäla till 140 om man vill utan att den har gjort en enda start tidigare, så för äldre hästar är det fritt startande inga kval för att få starta högre. Att du bara menade unghästar fram gick inte.

Nej, eftersom tråden handlade om just unghästar brydde jag mig inte om att ta med det. Kanske blev otydligt då :)

Det spelar ingen roll vad du tycker, det är inte så.

Varför har du så brottom att pressa din unghäst förresten, är det inte bätre du kan ha den längre iställt för att sätta ett skott i pannan på den vid 6-7 års ålder.

det får man ju åxå när hästen är 6 år.

varför vill du att man ska pressa unghästarna till saker de inte är redo för?

Nä jag förstår att man inte ska pressa men man hade kunnat ha ex5 felfria omgångar el något för 5 åringar.
Vem säger att en häst är redo när den är 6 år?
Tror inte det är ålder som spelar roll utan hur hästen är mognasmässigt.Skulle aldrig pressa någon häst men ja tycker när dom känns färdiga för att gå en omhoppning så kan det få göra det.
Min 5 åring blev inriden som åring och har en rad anntal tävlingar både på hinder och slätt och gått massa teamchesing hon kankse är mer mogen än en häst som kanske rids in som 4 åring.
Jag kan förstå att man ha reglen för folk kan inte se när ens häst e redo.
Men det finns hästar som är redo innan dom är 6 år.

Nä jag förstår att man inte ska pressa men man hade kunnat ha ex5 felfria omgångar el något för 5 åringar.
Vem säger att en häst är redo när den är 6 år?

ingen, och det är därför man har valet att rida avd A - är hästen inte mogen fortsätter man i avd B

Tror inte det är ålder som spelar roll utan hur hästen är mognasmässigt.Skulle aldrig pressa någon häst men ja tycker när dom känns färdiga för att gå en omhoppning så kan det få göra det.

det kan de göra senare i livet åxå. hästen har inget behov av att gå omhoppningar nånsin (men ryttaren kanske känner behov av att plocka rosetter :devil: )

Min 5 åring blev inriden som åring och har en rad anntal tävlingar både på hinder och slätt och gått massa teamchesing hon kankse är mer mogen än en häst som kanske rids in som 4 åring.
Jag kan förstå att man ha reglen för folk kan inte se när ens häst e redo.
Men det finns hästar som är redo innan dom är 6 år.

visst finns det alltid undantag, men jag kan lova dig att även de hästar som kanske skulle vara mogna inte mår dåligt av att gå en säsong till i avd B.

Och nu vill du hoppa omhoppninger med den när den är nyss fyllda 5?

Tänk nu förstår man varför det finns regler.

Hästen är inriden som 1 åring? och du tycker inte det är att pressa hästen?? :eek:

Är du ett troll? Eller 12 år och oerhört korkad?

Liknande trådar

Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: MiniLi
·
Avel Poängbedömning och Testryttare i finalen för 5-åriga hopphästar, poängbedömning även för 6-åriga fälttävlanshästar och möjlighet till...
Svar
8
· Visningar
1 693
Senast: cirkus
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar