Unghästhantering

S

Sofia&Challe

Jag har köpt min underbara Charlie. HAn är 6 år, men inte så mycket riden och är väldigt mycket unghäst fortfarande.

Allt är nytt och väldigt konstigt.

HAn är enormt snäll och go och vill alltid göra rätt för sig, men det är så många saker som han inte varit med om tidigare och som han inte förstår. Tex, att bli avspolad med vatten, flugspray och en massa andra konstiga saker... :D

Jag vill ju självklart lära honom och göra det på ett tryggt och bra sätt.

Kan ni tipsa mig om kurser, böcker eller annat jag kan ha nytta utav?

Vi hade vårt första galopp pass härom dagen, han tycket att det var väldigt roligt, men det kändes att han inte hade någon vana i galoppen och det kändes som att han tänkte: Jippi vad kul, hoppas benen bär.. :rofl:

Finns det något annat sätt än att sitta på hans rygg, som jag kan hjälpa upp honom i galoppen?

Ska tillägga att jag inte haft någon unghäst tidigare, men att jag är väldigt öppen för att lära mig och inser att jag behöver hjälp för att få min underbara häst att fortsätta att utvecklas possitivt.

Hälsningar Sofia :banana:

Sv: Unghästhantering

Hej Sofia!

grattis till ny häst! Det är underbart med unghäst!

På din fråga vad du kan göra ej uppsuttet, svarar jag TÖMKÖRNING.
Finns många trådar här om det om du söker, och jag kan inte nog understryka vilken bra tränings alternativ det är för unghäst (och andra med, i alla sammanhang!). du får en jättebra kontakt med din häst och dessutom bygger det styrka koordination och muskler.

Lycka till!

Å tack för tipset, då ska jag ge mig i lag med att lära mig tömköra..Hi, hi..

:bump:

Sofia

Köp boken "Unghästar" av Charlie Lindberg (veterinär) - rekommenderas varmt. Lycka till!

*lånar tråd*

ska också köpa en 6-åring som inte är inriden, men sutten på och travad... jättesnäll och lugn *otroligt faktiskt!* har väldigt lätt för både skänkel och hand vilket alltid underlättar ..:cool:

Nu har jag fått höra av flera att tömkörning är jättebra för unghästar att bygga muskler men hur lär man sig bäst hur man gör? Har jobbat lite med unghästar innan men aldrig tömkört och aldrig haft fulla ansvaret själv *läskigt*

känner ändå att det här kommer bli otroligt lärorikt för mig och jag tycker det ska bli jättekul att själv få forma en oförstörd häst till en harmonisk vuxen! Är inne mycket på NH så det känns jättekul att få "bestämma" själv från början vilken slags hantering hästen ska lära sig :)

Babblar på här men det är så himla spännande med första hästköpet :banana:

Men som sagt tips på bra böcker, videos, kurser om tömkörning och unghästar och NH är tacksamt!

Hej vad roligt och grattis till hästen!
Jag har också en unghäst en am paint sto på 3 år inte sutten på utan är i sadel och träns stadiet.. Det är min första unghäst och min andra egna häst jag leker endel i hagen (springer dock inte med henne utan gör bara följa efter eller sitter och myser med henne) tips till dig är nh pat parellis filmer fins att köpa och jag finner dom mycket lärorika! Att gå över lyftpallar är superbra broträning och att visa nya saker som plast, hängande tvätt, barnvagnar osv är alltid bra så det inte blir tramatiska upplevelser när man råkar ut för något sådant ;)

hoppas det går bra för dig men din pålle!

kl
Jag har flera bra böcker, men när det gäller att vänja hästen vid nya "konstiga" saker rekommenderar jag "Tänk som din häst" av Micael Peace, Lesley Bayley.

Har också en unghäst som är min första häst. Jag har lärt mig otroligt mycket genom att läsa, fråga andra samt tänka kritiskt. Mest har dock har min häst lärt mig. Tömkörning som sagt är mycket bra, samt att promenera i skog, mark och på mindre trafikerade vägar. Lära in att gå framåt och backa och förflyttningar åt sidan för kroppssrpåk och kommandon. Få hästen att följa dig. Träna löst och inte löst i paddock med "konstiga" saker t.ex. gå över presenning, bommar etc. Använd samma kommando för samma saker, alltid! Beröm/belöna direkt när hästen utfört det du bett om. Var konsekvent! Var du ska börja beror på hur er relation ser ut och hur följsam hästen är, så ovanstående är inte skrivet i någon speciell ordning.
Lycka till!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 055
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 192
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 324

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka