unghästflockar

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Ni som har unghästflockar och inackorderade unghästar, hur resonerar ni angående besök från ägare? Anser ni att det är orimligt mycket att komma och hälsa på sin häst ca 6-7 gånger per år? Är ni alltid med i hagen vid dessa besök? Hur ofta har ni kontakt med ägare?

Jag är väldigt nyfiken på att veta hur ni tänker =)

//Julia

Sv: unghästflockar

Kanske... :angel:

Jag vill inte säga för mycket såhär på ett allmänt forum, och de som vet var jag har min unghäst kan ju hålla det för sig själva. Jag PM:ar istället.

//Julia

Hade jag haft unghästflock så hade jag nog inte reagerat om ägaren kom ut en gång i veckan eller en gång i månaden. Det är helt upp till ägaren, i en flock står hästen på helinackordering och alltså är man som hästägare endast skyldig att se till så att allt betalas för sig osv. Stallägaren/Flockhållaren skall se till hästen varje dag.

Jag hade nog dock reagerat på om en hästägare kom varje dag, just för att det blev mycket spring i flocken, och jag skulle inte vilja att de gick in ensama, iom att "jag" ansvarar för flocken och de restrerande hästarna i den.. Samt att just hingstarna kan ha lite mycket fart och kraft i sina lekar..

/A - håller det för mig själv :D

Just nu har jag inga inackorderingar (vare sig unghästar eller andra) men vi hade ganska många när vi bodde på Island och det var väldigt olika hur ofta ägarna kom (2 hästar var hos oss i 4 ÅR utan att jag någonsin såg ägaren). Generellt sett anser jag att folk måste väl få komma så ofta de vill och titta på sin häst bara de inte förväntar sig att man ska ta sig tid med dem och prata i flera timmar om hästen och dricka kaffe osv varenda gång, ibland har man helt enkelt inte tid. Om det inte finns problem med hästen, dvs den är frisk osv ser jag ingen anledning att ta kontakt med ägarna.
Så kan det ju finnas olika regler på olika ställen om matning och annat som man naturligtvis måste respektera, men om du kan lita på folk att ta hand om din häst borde väl de kunna lita på dig att gå in i hagarna utan övervakning (eller är det ngt annat som är problemet?).

Där min kille står får jag inte gå in i hagen utan att någon av stallägarna är med. Jag tycker i o f s att det är bra, och jag är glad att de inser vilket ansvar de har. Det är ju inte bara min häst där i hagen, utan 20 andra hingstar också. Att börja mata honom i hagen skulle jag aldrig få för mig,det enda jag vill med mina besök är att se hur han har det och få bekanta mig med honom lite och skaffa mig en uppfattning om hur han utvecklas. Prata med ägarna av stallet kan jag göra via mail eller annan gång då de har tid, jag förväntar mig ingen pratstund, bara att få hälsa på min häst =)

Problemen, eller i alla fall de problem som jag upplever, är komplicerade och svårbegripliga även för mig själv. Men han får gå kvar där tills han ska komma hem, för jag vet att han har det super.

//Julia

Som unghästägare med lillen inackorderad i en flock, vill jag nog anse att 6-7 ggr per år inte är så mycket. Tycker man det så bör man nog syssla med något annat, jag rekommenderar frimärkssamling då guldfiskar kan ställa till för mycket jobb.:rofl:

Håller defenitivt med Boj om att 6-7 ggr om året inte är mkt, en gång i månaden tycker jag att man minst borde kunna få hälsa på sin häst, fast jag å andra sidan skulle inte vilja ha hand om hästar vars ägare jag inte skulle våga släppa in ensamma i hagen (eller för den delen hästar som skulle kunna uppfattas som farliga för folk) och om påhälsningen så att säga inte kräver min medverkan kan ju folk få komma så ofta de vill!

Svarar alla:

Vad skönt att höra att det finns fler som tänker som jag =)

Det är nog ändå inte jag som är besvärlig och jobbig.

//Julia

Där jag har min unghäst får jag komma och hälsa på honom hur ofta jag vill.
Han går med ungston nu och en valack och självklart får jag gå in och bekanta mig med hästen när jag vill. Tidigare gick även hingstar i flocken och det var likadant då.
Samtliga av dessa hästar har tillräckligt med respekt för människan att de går undan för oss. Jag har inte varit osäker på någon av dem någon gång jag varit i hagen.

Nu är inte jag i hagen varje vecka, inte ens varje månad :o Mat ger jag aldrig då jag inte tror någon av dem förstår ens vad kraftfoder är.

Hej!

Ni som har unghästflockar och inackorderade unghästar, hur resonerar ni angående besök från ägare? Anser ni att det är orimligt mycket att komma och hälsa på sin häst ca 6-7 gånger per år? Är ni alltid med i hagen vid dessa besök? Hur ofta har ni kontakt med ägare?

Jag är väldigt nyfiken på att veta hur ni tänker =)

//Julia

Hej Julia!

Jag har hingsststation och har haft det två år innan. Stoägarna är välkomna precis när som helst. De besöker sina hästar själva när de vill. Men jag tycker det är kul om de någon gång ringer mig så jag får träffa dem och prata lite. Det är endast pga det är socialt trevligt.

Vi har även tre hingstar på hingstbete. Givetvis får ägarna komma när de vill.

I samtliga hagar är jag glad om de säger till mig om de hittar ngt som inte skall vara där. Eller om de slänger ett getöga på de andra hästarna. Hellre ringa en gång för mycket om sår, nedrivet staket osv. Det är ju bara bra!

/Åsa

Där min kille står får jag inte gå in i hagen utan att någon av stallägarna är med. Jag tycker i o f s att det är bra, och jag är glad att de inser vilket ansvar de har. Det är ju inte bara min häst där i hagen, utan 20 andra hingstar också. Att börja mata honom i hagen skulle jag aldrig få för mig,det enda jag vill med mina besök är att se hur han har det och få bekanta mig med honom lite och skaffa mig en uppfattning om hur han utvecklas. Prata med ägarna av stallet kan jag göra via mail eller annan gång då de har tid, jag förväntar mig ingen pratstund, bara att få hälsa på min häst =)

Problemen, eller i alla fall de problem som jag upplever, är komplicerade och svårbegripliga även för mig själv. Men han får gå kvar där tills han ska komma hem, för jag vet att han har det super.

//Julia

Men man märker ju fort om hästägaren har sunt förnuft och hästvana. Så jag kan verkligen inte förstå att du själv inte kan gå in i hagen. Vad skulle det göra??? Man måste ju kunna lita på de hästägarna som man har att göra med.

Om man har sin häst i ett inackorderingsstall med flera hästar i hagen så behöver väl inte alla vara med när du skall ut till din häst???

Hade jag haft ngn häst i hagen som jag inte litar på eller som beter sig konstigt, upplyser jag de andra om detta. Eller så kan det vara ett skäl till att man är med i början.

/Åsa

Hej Åsa!

Jo, jag vet lite hårda säkerhetsregler är det väl. Men jag kan ändå förstå tanken och särskilt eftersom det är ett så stort och välkänt ställe med många hästar.

Det låter som att du har ett trevligt tänk kring det där, varför står han inte hos dig istället?! ;)

Ja, jan nu ska han ju hem i alla fall, så då blir allting bra.

//JUlia

Jag hade Rodi i unghästflock i två år och hälsade på honom ungefär varannan månad och bodde där en vecka förra sommaren. De hästägare som bodde närmare var där oftare.
Vi hade mejl- och telefonkontakt.

När jag hade mina unghästar på flock (först en hingst som blev valack under tiden och sen ett sto) så ringde jag alltid och talade om att jag var på väg dit så att de skulle veta om det.

Men det var aldrig några problem, hade hon inte tid att följa med så fick jag gå in till hästarna själv. Men det är ju så klart "på egen risk" men det är det ju när jag går in i hagen hemma också.

När jag hade mina unghästar på flock (först en hingst som blev valack under tiden och sen ett sto) så ringde jag alltid och talade om att jag var på väg dit så att de skulle veta om det.

Detta är ju helt otroligt en hingst som blev en valack som blev ett sto! Vilken sensation! Undrar om den kan befrukta sig själv också :D? :rofl:

Tänk vad roligt det kan bli bara man glömmer ett litet ord. Antar att du menade att "det var en hingst som blev valack och sedan med ett sto". Hoppas att du inte tar illa upp men det var så roligt att jag kunde inte låta bli.

Till TS:

Om jag har min häst inhyrd så vill jag kunna hälsa på den hur ofta jag vill, när jag vill (inom rimliga tider på dygnet) utan att någon skall tycka jag är besvärlig.

Mvh

Tora

Detta är ju helt otroligt en hingst som blev en valack som blev ett sto! Vilken sensation! Undrar om den kan befrukta sig själv också :D? :rofl:

Tänk vad roligt det kan bli bara man glömmer ett litet ord. Antar att du menade att "det var en hingst som blev valack och sedan med ett sto". Hoppas att du inte tar illa upp men det var så roligt att jag kunde inte låta bli.

Till TS:

Om jag har min häst inhyrd så vill jag kunna hälsa på den hur ofta jag vill, när jag vill (inom rimliga tider på dygnet) utan att någon skall tycka jag är besvärlig.

Mvh

Tora

Jo då, du tolkade det rätt till slut... :o Jag har haft iväg två unghästar på flock, en hingst/valack och ett sto. ;)

Jag har haft många unghingstflockar.

Jag har bevakat dessa som en beväpnad HÖK.

Du anar inte vad folk gör i hagar :mad:

Jag vill inte ha handmatade odrägliga hingstar som lärt sig tigga eller hänga över staketet.

För HINGSTÄGARNAS skull har det varit totalt besöksförbud om jag inte är med. Annars kan någon annans ägares kompisars kusiners bryllingar välla in för att mata ponnier, typ.

Dessutom har jag ofta sommartid haft så stora hagar att det är lättast om jag följer med och ropar fram gänget eller vet var man letar :idea:

Självklart fick ägarna hälsa på hur ofta som helst. Men ingen har ifrågasatt att jag följt med. Det är ju för deras hästars skull jag velat ha full koll på allt i hagen.

Hade någon vettig som jag visste förstod både reglerna och hästspråket frågat så hade vederbörande iofs kunnat hälsa på på egen hand, men det är ingen som visat intresse för det, de har ofta bott långt bort och velat hälsa på oss och alla andra hästar också när de varit i närheten.

Kommer inte em76 in i den här tråden snart :angel:

Jag har ju skrivit.
Och jag hade inte velat ha häst hos dig för 10 år sedan. Nu har du väl delvis ändrat attityd. :)

Nu har jag ju inget revir eller unghästflock att bevaka heller :D

/Tim som jagat ut både en och annan tvåbening ur hagarna :p

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 527
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka