Unghästens inträde i vuxenvärlden

Sv: Unghästens inträde i vuxenvärlden

Det blir väl lätt obalans då om man inte vill ha kontakt utan hängande tygel som ideal och dessutom ska ha "framåt-neråt" till varje pris och anser att både halvhalter och rakriktning är övervärderade.......vad blir följden, liksom:confused:

Men... hur många vill rida utan att ha kontakt med munnen? Det För mig låter det som en omöjlighet. Det finns säkert någon som kan, men det skulle aldrig fungera för mig i alla fall. och risken att det blir helt fel måste vara enorm.

Nu ska jag svära i kyrkan! :o:o:o:o

Det finns faktiskt en poäng att rida sakta, eftersom man då har lättare att komma åt hästens inneboende balansfel (som alla hästar har, som inte är på svår nivå) utan att den "låser fast sig" pga fart. T o m i halt kan man med fördel göra vissa vikt/balanskorrigeringar som ryttare kan ha svårt att utföra redan i den hisnande gångarten skritt. :D

Men det innebär inte att man ska snigla sig igenom livet på små volter! :laugh:

Jag håller med dig! Det är inget fel att rida långsamt. Det är skillnad på fart och energi. Det behöver inte bli slappt för att man rider långsamt. Man kan rida energiskt på stället i piaff. Det är enrgilöst som är dåligt. Och om hästen i det långsamma inte förmår arbeta genom kroppen och komma fram till handen. Man får lägga tempot/farten efter individen. Är det en häst som inte kommer fram till handen kanske man får rida mer fram.

Och man kan som du säger arbeta med balansen tom i halt. Det har jag fått göra en del med min gamling. Samt i skritt.

Det finns faktiskt en poäng att rida sakta, eftersom man då har lättare att komma åt hästens inneboende balansfel (som alla hästar har, som inte är på svår nivå) utan att den "låser fast sig" pga fart. T o m i halt kan man med fördel göra vissa vikt/balanskorrigeringar som ryttare kan ha svårt att utföra redan i den hisnande gångarten skritt. :D
Tycker inte det är att svära i kyrkan. Det är klart det finns situationer där det gör nytta att rida i ett lägre tempo, absolut, men någon universallösning är det inte.
nej verkligen inte. men att rida i ett lägre tempo betyder ju heller inte att det blir snigellikt. Det måste ju finnas energi för att kunna rida i ett lägre tempo. Fattas energin blir det bara fel. Jag sitter själv på en dam som ofta saknar energi och i de lägena är det framåt som gäller. (och övergångar, temoväxlingar osv)

Senast ändrad:

Jag är tveksam till att om man inte kan ställa om balansen med halvhalter, så kan man heller inte komma åt hästens "inneboende balansfel". Vad är hönan o Ägget... liksom.

den kunskapen har nog inte ens proffs:p
För mig blir det fel ände att börja i. en sak är att sakta ner en gångart o har hästen grava taktproblem kan man minska till det som är mer normalt- om vi nu pratar speedy gonzales. Eller att börja sätta takten- vilket få orutinerade ryttare klarar av.
Det är det som är skillnaden- att kunna rida eller åka häst.

som regel är det ryttaren som ställer till det o inte sällan genom att rida för sakta- tappar takt , jobb över ryggen. Ja kort o gott förhindrar hästen att jobba rätt.
Om det inte är körhästar vi pratar om ... nu igen.

Nu har jag absolut ingenting att tillägga eller dela med mig av, men...

.. Tycker det är otroligt underhållande och bra diskussion som jag läst här! Har snappat upp mycket nyttigt, och fått fundera lite själv också. Man tackar och bockar :bow:

Jag har nu jobbat några veckor som beridare i ett stall här på Kanarieöarna. Hästarna är PRE, franska travare, korsningar av alehanda raser med mkt arabinslag.
Det är arbetshästar som till vardags jobbar som turridningshästar och skolhästar med både totalt nybörjare av människor mellan 4-70 år och duktiga ryttare från världens alla länder...

Jag fick fria händer av den spanska ägaren och fast att han var MYCKET fundersam när jag sniglade runt i snigelskritt och till synes inte GÖR något (som han uppfattar) så har han märkt en ENORM skillnad på hästarna.

Vi har kommit fram till att det blir alldelles perfekt att jag rider en häst i 2 dagar och dag 3 rids den ut av en kamakazepilot (en totalt orädd tjeckisk tjej) upp i bergen i full fart och absolut busridning och dag 4 vilar den (utöver att den används i ridskolan).

Om jag rider dag 3 på mitt sätt så blir hästen less och lite tjurig men på detta sätt så går de så framåt så att det är otroligt. Han har aldrig sett nått liknande.

Det är helt otroligt att se hur de utvecklas, så enormt roligt för mig. Hästarna är olika utbildade, allt från fullutbildade Doma Vaquero hästar, MSV halvblod, tjuriga nyinridna bäbisar och travare direkt från banan.

Så jag tror att ALLT behövs, men i en mix.

Det som jag uppskattar mest är att han, en spanjor faktiskt har börjat förstå att man inte behöver vara så hård mot hästarna och tvinga dem till saker de inte har balans för ännu.

Senast ändrad:

Det finns väl ingen motsättning med att mkt skritt är bra:confused:

Skrittdagar är bra att varva med, men inte bara.

Nejdå, det är bara olika maträtter.
Man kan få vissa kvaliteter på hängande tygel, medan andra uteblir. Men det ena är inte mer rätt än det andra - det är bara olika! :laugh: Men precis som du (& Flash) är inne på, måste vägen till hängande tygel gå över kontakt, som jag uppfattar det?

Just det! Skön inställning!!

Och ja det är precis det jag menar. Det kanske flash oxå menade iofs men ville bara påpeka att som ideal är det ju bra.

Gott nytt år på er!

Ah, min andemening uteblev.
I skritt är det väldigt lätt att lära en unghäst balansera sig. I trav är det svårare. Det KÄNNS lättare men oftast låser de fast sig och känner sig osäkra.
Jag personligen avskyr att rida i obalans vilket trav/fart för många hästar är.
Korta stunder trav absolut men längre så blir det svårt.Övergångar är nyttiga men irriterar riktigt balanskänsliga hästar.

Kombon av mestempo i absolut balans och helt kravlöst i HÖGT tempo i bergen (uteritt) verkar ge det snabbaste resultatet jag nånsin sett.

Kvittot är för mig (oss) hur de sköter sig i ridskoleverksamheten med ovana ryttare. Där SER man liksom vad hästens snappat upp och kan använda på helt egen hand utan ryttarhjälp. För det är ju målet, att hästen ska kunna själv..

Senast ändrad:

Fast ridskolehästar eller turridning lär av varandra.

de måste ju få träna upp sin balans i vad som är ett gynnsamt arbetstempo med modesta variationer.
Den stärks ju hela tiden ...OM man tränar på det.. att undvika det ser jag som att det mer beror på ryttaren.

Man ser ofta annonser- sent tagen.. tja hur sent som helst o är inte ens grundutbildad vid 12 års ålder
Sorry. jag ser ingen balans i mestempo i o m att den är markbunden o kan upplevas vara i balans på så sätt eller fyrsprång.

Jag tycker att hästar avlade för ridsport inte ska ha problem med att balansera upp sig i arbetstrav.
Man har ju ett ansvar i att hitta rätt takt o tempo för var individ. Arbetstempo som skiljer sig åt.

vissa andra raser kan behöva mkt mer hjälp från sin ryttare.

DET håller jag med om till 100 % (förstår fortfarande inte varför man vill rida på hästar som inte kan det, alltså jobba med för att de ska BLI ridhästar typ travare m.fl) Jag tycker att hästar avlade för ridsport inte ska ha problem med att balansera upp sig i arbetstrav.

Arbetstempo som skiljer sig åt.vissa andra raser kan behöva mkt mer hjälp från sin ryttare.

Absolut här med. Jag har nu kommit fram till att jag älskar att rida på Halvblod (om de är snälla) (Detta var ord jag inte trodde skulel komma ur min mun någonsin) . De är så välbalanserade attt de är det även om inte är det så att säga. Stor ridbarhet. Deras balansproblem är lätta för ryttaren att korrigera och man kan ändra sig åt andra detaljer istället. Övergångar tempoväxlingar funkar ypperligt på dem.

Många andra raser är svårare, de tar inte gärna och lämnar över sig så till ryttaren av sig själva utan de kräver sin ryttare.

Bra inlägg!
Funderar på hur du går vidare och rent konkret vilka övningar du använder för att utveckla balansen på de hästar du rider.

DET håller jag med om till 100 % (förstår fortfarande inte varför man vill rida på hästar som inte kan det, alltså jobba med för att de ska BLI ridhästar typ travare m.fl) Jag tycker att hästar avlade för ridsport inte ska ha problem med att balansera upp sig i arbetstrav.

Arbetstempo som skiljer sig åt.vissa andra raser kan behöva mkt mer hjälp från sin ryttare.

Absolut här med. Jag har nu kommit fram till att jag älskar att rida på Halvblod (om de är snälla) (Detta var ord jag inte trodde skulel komma ur min mun någonsin) . De är så välbalanserade attt de är det även om inte är det så att säga. Stor ridbarhet. Deras balansproblem är lätta för ryttaren att korrigera och man kan ändra sig åt andra detaljer istället. Övergångar tempoväxlingar funkar ypperligt på dem.

Många andra raser är svårare, de tar inte gärna och lämnar över sig så till ryttaren av sig själva utan de kräver sin ryttare.
Ja o inte är det de duktigaste som skaffar svåra raser. De har inte lätt för sig o ridbarheten är lägre. Som att be en Klumpeduns utföra balett eller ett häcklöp.

Man har ju faktiskt avlat fram hästar för specifika områden.
Ska TRAVhästen galoppera eller trava måttligt blir det för höga krav.
Klart att det blir oövervinnerligt, men en del kan få till det skapligt o har inga större ambitioner.

Tyvärr så verkar en del få större ambitioner o då kräver för mkt av sin häst som från början var tänkt att mest lulla i skogen.
AR kan dock vara bra, men den dressyren är mest lydnad i lugn takt.

Nej, jag pratar inte körhästar. Jag har ingen reell erfarenhet av något annat än helt vanliga halvblod. :D Jag är lite insnöad på den fronten. (även om jag via vänner har fått möjlighet att testa islänningar, travare, spanska djur och araber - så räknar jag det inte som någon större erfarenhet)

Vad har ni för halvblod där? Det är väl svårt att prata om halvblod som ras, är det inte, :confused: Det finns ju så många varianter.

Jag håller med om att de som avlats för bra ridbarhet är mycket lättare för ryttaren och mycket mer förlåtande. Men det finns ju så många varianter av "halvblod" numera så jag vet inte ens vad som räknas dit och jag har inte en aning om alla verkligen är lättridna för kreti och pleti men det tvivlar jag på.

Visst är det mera tacksamt med en välriden häst med bra förutsättningar.
Men det är ju en fråga om pengar också, tror inte travare vore så vanliga som ridhästar som de kostade som en ridavlad häst....
Själv har jag otroligt svårt att förstå folk som HAR råd och köper dyra friesrar och andra udda raser som inte är ridhästar i grunden. Vackra som körhästar är de, men ridas...nej det ser jag inte vitsen med. För att inte tala om att sitta och rida ardennner:eek: Eller shire och annat sånt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja o inte är det de duktigaste som skaffar svåra raser. De har inte lätt för sig o ridbarheten är lägre. Som att be en Klumpeduns utföra balett eller ett häcklöp.
Men det är bara de duktigare ryttarna som klarar av att utbilda en "svårare" ras. Det kräver så klart mera för att få en hör ridbarhet på en sån, men visst går det. Alla ryttare vill ju ha olika utmaningar och vill ha utbilda en häst som är avslad för något annat egentligen gör man det inte lätt för sig, men det kanske är just den utmaningen ryttaren vill ha. Tycker inte det är varken bättre eller sämre för att vissa ryttare väljer en annan ras.
Ska TRAVhästen galoppera eller trava måttligt blir det för höga krav.
Klart att det blir oövervinnerligt, men en del kan få till det skapligt o har inga större ambitioner.
Det finns ryttare med ambitioner som väljer att utbilda en sådan häst också och som lyckas alldeles utmärkt med det. Det ska man inte glömma.
AR kan dock vara bra, men den dressyren är mest lydnad i lugn takt.[/QUOTE
] Nej det stämmer inte.

Senast ändrad:

Vackra som körhästar är de, men ridas...nej det ser jag inte vitsen med. För att inte tala om att sitta och rida ardennner:eek: Eller shire och annat sånt.
Min syster är medryttare på ett Shiresto och hon är lyriskt över hästen härliga energi och arbetsvillighet. Jag har inte provat själv så jag vet inte vad jag tycker, men helt uppenbart trivs vissa bra med den sortens hästar även till dressyrarbetet. Hennes energi och lätthet trots storleken prisar syrran. (hoppas jag får prova någon gång)

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka