Sv: Unghästens inträde i vuxenvärlden
Fortsätter på raser/individer. Det skiljer som faaan på hur man kan/ska utbilda dem.
Jag experimenterar hej vilt nu när jag har fria händer på ett helt stall. Finns en arabkorsning som de påstod har headshakers syndrom men som jag tolkade som extrema balansproblem. Huvudets rörelser är inte hästen medveten om utan det är ett symptom på obalans i bakdelen. Så jag har struntat i huvudet i början och låtit henne viffta hur hon vill (vansinnigt enerverande) och bara gett henne medvetande att hon har en bakdel.
Hon är 8 år och kom till ridskolan för 1 månad sen. Innan det har hon blivit riden ett år fram och tillbaka i galopp på en strand
. INGET annat.
Hon kunde inte ens svänga, än mindre stanna......Det fanns ju berg i var ända av stranden så någon lärdom behövdes inte...
10 lektioner har hon fått av mig och efter 5te kunde hon börja gå nybörjarlektioner med barn i paddocken i skritt och trav (det är en snäll häst).
Jag har suttit upp och känts vad som behövs just den dagen, ingen plan innan så att säga och så här har det blivit:
Dag 1. Kyras abc. Dvs start, stopp, höger vänster. Svängt bara för tygeln och lät henne skjuta ut bogarna hur mkt hon ville, bara hon svängde. När hon stannat har jag kelat och klappat och pratat med henne i nån minut så att det skulle vara tydligt.
Dag 2. Jobbat med bogförflyttning på så vis att jag svänger genom att "stänga" med yttertygeln och 78 kilos tryck i ytterskänkeln långt fram.
Dag 3. Nu var hon istadig och tjurig i ena varvet och shakade med huvudet som en tok. Åkte runt och kände och kopplade istadigheten till att var gång hon skulle svänga så att vänster bak var ett innerbakben så blev hon ARG. Hoppade av och jobbade från marken med lilla snurren i skritt och trav, bytade varv varje gång innerbakben gjorde rätt.
Dag 4. Paus från bakbenen. Först vid hand, skolade hennes mun och skrittade sen runt i en halvtimme med handen ovanför hennes huvud typ och gav henne ett mjukt men stabilt tryck i munnen med cykelstyretänk. Vad hon än gjorde med huvudet så var trycket i munnen konstant, om hon tog det upp, ner, åt sidorna så följde jag med. Låste aldrig henne utan följde med men lät aldrig trycket släppa. Först var hon ARG, sen gav hon upp och huvudet sjönk djupare och djupare och till slut såg hon ut som en westernhäst/zombi
. Sänkte handen och satte handen BRETT och gav henne samma stöd där, först lite upprörd sen fick jag samma effekt och kunde i slutet ha handen där man ska och hon själv sökte kontakten.
Dag 5: Helt naken, inte ens grimma och "Hempflinglongering", med MASSOR av vändningar och stopp. Tog på träns och jobbade med "Branderup" böjning/öppna, skifte på volt och rakt spår vid hand.
Lärde in vändning på framdelen (när bakdelen går runt) med hjälp av att knacka med spöet på hennes lår och sluta när hon flyttade sig.
Dag 6. Red. Jobbade med "Branderup" böjning/öppna uppsuttet. Gick fint tills vi kom till traven då blev hon istadig igen och jag hoppade av och "longerade" i tränset i trav på pluttevolt med halvhalt i innertygeln varje gång innerbak lyfte samtidigt som spöet gav takten till innerbenet.
Hoppade upp och nu funkade det.
Dag 7. Eftersom hon ska bli en spansk häst så ska hon enbart styras med tygeln mot halsen så jag red en digitalåtta. DVS fyrkantig 8volt. Halt varje hörn och flyttade omväxlande baken eller bogen för att styra. Korrigerade om hon vände på mellandelen. Behövdes i början ungefär 87 tons tryck av ytterskänkeln vid bogflytt men sen kunde jag minska skänkeln och addera tygeln. Till slut bara tygeln. När digitalåttan var enkel så släppte jag igenom mellandelsvändningar i traven och då böjde hon sig så fint att jag blev alldelles höpen och svängde så fint när jag satt på en hand. Jag kallar det "joysticks"lätt. När man rör handen en mm och man får effekt.
Dag 8. Vid hand i träns. EXTREM genomböjning av halsen a la Branderup och krav på att "öppnorna" skulle vara åtminstone 7 steg på varje raksida. Rörde oss framåt hela tiden men så fort 7 steg var averkade så struntade jag i henne och vi gick avslappnat till nästa långsida.
Dag 9: Red bara runt utan krav på stora snälla volter och följde fyrkantsspåret och letade efter ryggsvinget i traven. Hon blev så smidigt att det var sanslöst. Började peta in bogen med yttertygeln och svänga med den igen. Ville ju bara åt "lita på att du har ett innerbakben" effekten med Branderupböjningen men vill inte ha hals/sticka ut bogeffekten kvar. La i slutet till sitta på ytterbakben men då kände jag hur hon blev lite kinkig så jag hoppade över det och lät henne sluta lycklig.
Dag 10: Övergångar skritt-trav, skritt-halt, halt-trav, trav-halt.
Detta är en perfekt utbildning för henne, men för en annan hade det varit inte alls bra.Denna måste man stanna och kela med var 5te minut, berömma massor, aldrig tvinga eller bråka och framför allt så måste man acceptera att för varje ny grej du intruducerar så vifftar hon som en galning med huvudet. Det är SVÅRT att stå emot att korrigera det.