Unghästens inträde i vuxenvärlden

Sv: Unghästens inträde i vuxenvärlden

Nej inget piaffliknande o heller inte samling- som Brink- vill ha korta steg bara.

Jag tar en sak i taget. att den får lära sig att följa mitt säte- prio ett o komma upp med mig från marken. Ingen samling alls, men heller inte framtungt i låg form.

Jag tar korta tramp/ steg senare o kräver inte heller då samling- en sak i taget. när den har lärt sig tekniken kan man öka kraven- inga konflikter o den har lättare att förstå mig som inte är elitryttare.

Det kanske kan vara någon rejäl låsning också?

Upplever du hästen som "hård" eller "elak"?

Den här torra och trista naturvetaren ;) börjar allt mer titta på hästens ögon innan hon avgör om hon skulle sätta sig på den. :o Den häst jag har nu har världens snällaste. :love: Min förra hade "humoristiska". :D

Inte hård eller elak, snarare som en busunge.
Han älskar att bita barn i rumpan när de kratsar hovarna, inte hårt, mest bara för att det är kul. Han älskar att slänga iväg sin vattenspann, bara för att det är kul.
Han älskar att "råka" trycka upp en i väggen.

Och låsning tror jag inte där är nått speciellt för när han är "uppväckt" så är han smidig som en katt, otroligt ovanligt jämnsidig. Men vem vet....

Ögonen är själens spegel sägs det?

Provat med bodywraps o tteam övningar för att han på egen hand ska få lite kroppskoll då?

ehm..... Jag smyger lite med det, men jag gör det..... Det är svårt nog att förklara varför jag inte bräcker hästen, ska jag dessutom hålla på med sånt blir det nog för mkt:D. Man får ta lite i taget. Bodywrap kör jag med dock.

Får man inte lära in att driva in bakbenen på en häst? Men själva refleken som blir i sidorna mer består i att frambenet sätts i marken?
Likt om man petar oss i muskeln som vi kniper ned armen med/vingarna..
Det var väl lite så det var tänkt med samling och pickande med sporrar förr. Man irriterade den muskeln så frambenet sattes ned tidigare i steget så att bakbenet då hann längre in och om hästen då redan lärt sig att vinkla i lder så sattes den mer.

Svårt att uttala sig om en häst man aldrig ens sett. Det kan ju bero på så många saker varför den uppför sig så som den gör.

Är det en PRE? Vet inte om du skrev det innan. Isf har jag missat det.
Jag hade testat att touchera den på olika punkter av bakdel, rygg, mage och bakben under arbete vid hand.
Svårt att säga om den är istadig, inte förstår, inte förmår etc etc när man inte sett den. Jag hade väl likt du kanske inte velat lösa det med att rappa upp den. Så good on you som inte gör det!

Jag har ju jobbat den vid hand massa gånger nu , just som du säger, massor av olika sorters touchering och nu sist så var det nybörjarlektion i picaderon och jag hade inte tid att vänta tills de var klara så jag red honom med på lektionen, andra gången jag red honom, vilken skillnad!!!

Det var 4 ekipage osså vi då... Picaderon är liten..Kanske 15 gånger 25 meter typ. Det är spansk ridning som lärs ut så en lektion ser helt annorlunda ut än hemma. Skrittuppvärmningen är alltid lilla snurren, en elev i vart hörn, 3 varv och sen går man till nästa hörn och kör tre varv till och så bytar man varv några gånger.
Det var liksom inget hörn över till oss så jag var i mitteln och då barnen var NYBÖRJARE så fick ju jag korrigera och flytta på oss mest hela tiden då det mer var lilla päronet än en snurr:D
Precis som om han förstod uppgiften, att inte vara i vägen så vi skänkelvek och stannade och flyttade bakdelar och jag vet inte allt på MINIMALa hjälper. till slut när barnen hade mer koll och päronen blev äpplen så kunde jag rida en minimini8volt i mittelnDär jag i ena volten flyttade framdelen och andra bakdelen.
Till slut blev han så vändbar så jag tillät mellandelsvändning och han kastade sig med glatt mod in i uppgiften och till slut så sprang han runt sådär som en westernhäst gör:D och jag kunde när som helst byta snurrvarv. han tyckte det var skitskoj.
Sen började vi trava längs spåret och då var han "istadig" igen och jag fick vara lite brysk för att inte vara ivägen för barnen som vinglade som fyllehundar :D.
Sen var han superlätt att hålla traven på, den var inte vägvinnande utan den mentala bromsen var i hela tiden men så länge han travade så berömde jag och lät honom vara.
Barnen kunde liksom inte riktigt trava, hästarna bröt av, ramlad ein i mitteln osv så vi fick skritta lite då och då och det var nytttiga övergångar och jag la in i varje hörn skritt, helt varv "skrittpiruett" och sen innan han var ur piruetten så trav direkt och travade den korta biten till nästa hörn.
Fårngade liksom bakbenen när de var i sidledsfas och då var det ju enkelt att få honom i trav.
När barnen hade koll och kunde trava flera varv så började jag rida honom helt rakriktad och ta med ytterbogen i varje hörn. Han blev luftigare och luftigare och till slut så lossnade ryggen och började svinga och vi kunde till och med öka på varannan sida och minska på varannan. Ökningen är som typ en ardenners såsigaste trav förvisso men för honom var det bra.

Poff sa det så blev han en decimeter bredare och fyllde upp och mötte mina ben, han VILLE och sökte kontakt med skänklarna.
Jag rider oftast med spöet i en hand och håller det rakt upp och så oxå nu så jag satt helt still med hela mig och bara "pekade" på den kroppsdel han fuskade med och han lydde ALLT :love:

Sen blev det skrittpaus och jag satt och slappade och babblade med den djupt imponerade publiken och vi var alla imponerade över honom och berömde honom.
Sen skulel vi börja trava igen och då var han tillbaka på ruta 0..eller typ minus 47...:confused:

Vevade igång honom och han var fruktansvärd i säkert en kvart och jag fick börja "snurra" igen och så vaknade han och blev fin.

Nu testade jag att INTE inverka med något alls och då dör han...totalt.
Väckte honom igen och satte upp spöet och gav honom pekningar typ en gång i sekunden utan att röra honom och han blev underbar.

Kom fram till att så länge du håller hans nervsystem vaket så funkar han, får han inga input utifrån s¨stängs hela maskineriet ner....
Jag som har en autistisk son finner honom väldigt autistisk....Knepigt..Men en rolig utmaning... Just att han KAN så mkt och är så smidig innerst inne men helt död för omvärlden om man inte påminner hela, hela tiden.....
Kan hästar vara autistiska?

Kan det inte vara så att han är hemskt otränad? På hästar som inte har någon "korrekt" träning i sig, måste man ju ringa nervsystemet hela hela tiden. Å andra sidan "dör" de flesta hästar inte, de fortsätter "trava" t ex, men det är utan påslag i röven.

Han är oerhört vältränad och välutbildad. Ägs av min ridlärares fru som har en gedigen holländsk ridutbildning bakom sig och är DUKTIG!!Inte "L" duktig men du förstår vad jag menar. Och sen går han typ minst 10 timmar i veckan uppe i bergen vilket kräver en väkoordinerad pålle. De har mer eller mindre gett upp hoppet om honom, som annat än följa efter en annan pålles svans uppe i bergen.
Han döende är obeskrivbart, aldrig varit me dom nått liknande.

Kära nån! Är han förstörd mentalt, månne? Han behöver kanske glädje enbart? Man kan ju "knäcka" en häst på olika vis?

Klickerträning kanske, eller nåt annat där han slutar vara dressyrhäst ett tag?

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka