Unghästens inträde i vuxenvärlden

Sv: Unghästens inträde i vuxenvärlden

Dum fråga kanske, men är det skillnad på KR-hästarnas mognadsutveckling kontra "vanliga" hästar eftersom tråden ligger under KR?

När tycker Ni att Unghästen är vuxen nog att arbetas på volt?

Frågan i sig tycker jag är generell oavsett inriktning, men det är den kanske inte?

För mig är svaret: När den går i balans och har styrkan, om jag utgår ifrån att den skall arbetas på volt. Rida en volt utan krav kan man göra tidigare. Vid vilken ålder hästen kan arbetas på volt, beror till stor del på ryttarens skicklighet. Jag kan vara helt fel på det, eftersom jag inte har ridit unghäst på några år.

Den enda skillnaden jag kan se är att fler harvar på volt, både från mark och uppsuttet i Akademsikt och Barock.

Många jobbar på minimala ytor vilket jag aldrig har sett hos någon som tränar dressyrhästar.

Underbart svar och målande beskrivning :D

Vi har uppmärksammat här att de som vuxit fysiskt också vuxit mentalt, blivit emellanåt, sjujävliga mot de andra i hagen och även i några fall, testat människan som hanterat dem lite väl skarpt.

Vi gör en hel del arbete på volt, dock en väldigt stor sådan, för att stärka balansen, men som du säger, otroligt viktigt är det att se så hästen varken ramlar in eller ut.

Vi har några stycken nu samtidigt runt 4 år gamla så det är superkul o se hur den ena växer, den andre stannar upp, den tredje mopsar upp sig om han får jobba mest och den 4:e bara är och iakktager de andras dramer.

Slutsatsen är i alla fall att ju mer de får jobba fysiskt desto mer växer de mentalt och tror sig äga världen, ganska kul iakktagelse :D
Gör som du- stor volt för att få den att börja spåra o vara på yttertygeln, men oxå serpentiner för att få rakriktning o bättre balans vid riktningsändring o därmed ändrad böjning o viktfördelning.

Ang. inner bak så är det det yttre som är viktigast för att hela hästen ska bli stark o senare kunna samla sig. Därför är ytterskänkeln viktigast. det är ytter som bär. därför får den inte glömmas bort i skolor- om man vill få in hela bakdelen o inte hänga på innersidan. I öppna så ska inner lyftas mer o sättas inunder. då får det inte vara bärande mer än den lilla stunden som ytter flyttas fram.

vet att du hade ngn konstig föreställning:p om att hästen fattade med innerbak- ja det kan komma upp tack vare éngagemanget från ytter bak. Stärker bukmusklerna o då även ryggen.

håller med Flash om ca. 7 år o det beror även på hur mkt livserfarenheter den har fått. En unghäst som tävlat championat o rest mkt är helt klart mer världsvan.

Senast ändrad:

Den enda skillnaden jag kan se är att fler harvar på volt, både från mark och uppsuttet i Akademsikt och Barock.

Många jobbar på minimala ytor vilket jag aldrig har sett hos någon som tränar dressyrhästar.

Det håller jag med om och det var därför jag undrade om det var med en avsikt du la frågan här:) i trav på volt så finns många variatoner att se men ingen av dem brukar vara bärig eller balanserad eller med hästen rakriktad, och det har sagts i diskussioner att det sista inte ens prioriteras. (utifrån film från BBclinic bla)

Axel: Ja hästar som hanteras av proffs och visas är ju inte bara mera världsvana utan framförallt troligen mycket bättre uppfostrade och hanterade och tränade för sin uppgift än en häst som utbildas av en mindre kunnig som inte riktigt vet vad den gör.

KL
Busiga och påhittiga kan hästar vara uppe i 20-25 årsåldern, men det betyder inte att de inte är vuxna;) Frågan är hur de agerar när de hanteras av en människa, och där är det ingen skillnad, en unghäst ska kunna lyda lika bra som en 20-åring. De är som mest läraktiga när de är unga.

KL
Busiga och påhittiga kan hästar vara uppe i 20-25 årsåldern, men det betyder inte att de inte är vuxna;) Frågan är hur de agerar när de hanteras av en människa, och där är det ingen skillnad, en unghäst ska kunna lyda lika bra som en 20-åring. De är som mest läraktiga när de är unga.

*Harkel* även 26... snart 27... :p

Jag MÅSTE försöka få hjälp att brodda odjuret så att jag kan göra något vettigt med henne. Hon måste nämligen gå skodd och det finns inga planer i h-et att göra något obroddat. Det blir rena skridskobanan då.

Tima släpptes på lösdrift förra söndagen och jag har lyckats fånga in henne tre gånger sen dess... Hon har läst för mycket dumheter om Mulle Mustang i Min häst... :mad: Och jag vill gärna få igång henne, så pass att hon är skrittad och travad lagom mkt... tills den dagen jag får operationstid för andra höften - troligen februari.

Senast ändrad:

Jag misstänkte nästan det! :D Jag tycker, precis som du, att det är en viktig del i ett ekipage - att utbilda ryttaren att förstå vad som händer inne i hästkroppen.

Och ytterbak är rätt hårt belastat på volter. Så jag fattar inte riktigt varför man säger att innerbak är det bärande? De gör olika jobb - men det är ytterbak som bär för att innerbog ska bli lätt att det öht ska gå att böja hästen korrekt? Har du någon teori om varför man säger som man gör om innerbak?

har en egen teori varför man säger så. Väldigt många ekipage lutar inåt istället för att böjja sig och då hamnar ju vikten på innerbenen, alltså bär det!:idea:

Har faktiskt tänkt motsatsen. Inom de akademiska kretsarna har jag aldrig sett någon harva runt runt. Men sk vanliga dressyrryttare ser jag ofta harva varv på varv på varv på volt utan att något händer.
Jag menar förstås inte att alla dressyrtävlande ryttare tränar så. Nej, inte alls. Men det är inte ovanligt att se detta. Fast egentligen finns inte skillnaden i vilken typ av träning ryttaren förespråkar utan skillnaden ligger i bra eller dåliga ryttare.

delvis KL

Håller med! Tycker 7 år är en bra utgångspunkt även om det finns individer som e senare. Mest för att man inte ska utgå från övningar hästen klarar eller dylikt, eftersom det (tycker jag) ofta inte säger så mycket om den e vuxen eller ej.
Tycker mer det är hur den uppför sig mot hästkompisar som talar om vuxenheten :)

Sen om tävlingshästar tycker jag att de som e riktiga stjärnor oftast "tillåts" ha lite fler olater just för att de e stjärnor. Har tidigare erfarenhet fr travsidan och där upplevede iaf jag att egenhetre var högst vanliga hos de bra hästarna. Inte så att de inte skulle gå på finkan eller larva sig i duschen utan att de krävde mer utrymme och fick det. Ex i box, vid fodring etc.

Sen om voltridning så har iaf jag efarenhet från olika KD tränare och även IR, AR tränare som börjar med att träna på volt tidigt. Dock i skritt och själv har jag bara gjort det avsuttet. Då jobbade vi me lilla snurren både som balanserande och lösgörande (det e min huvud-tränares favoritövning typ). Ungefär 3 rep å sen ut på stor volt. Själv fick jag mkt positivt gensvar av hästen!
Tyvärr har jag oxå varit på en annan tränares kurs där han uppmuntrade mej å min stressade häst att minska volten konstant i trav, "gör ingenting att hon e stressad hon tränar ändå". Stressen kom helt klart av hon fick gå på mindre volt än vad hon orkade bära. Hans tanke var väl iofs god för iden var att jag inte skulle bromsa henne med handen men gör man det hon klarar brukar det ibte vara ett problem så...

Så båda varianter och gråskala däremellan existerar väl. Som vanligt :D
Och. Hur liten volten bör vara beror väl oxå på gångarten.

Fast det blir ju mest innerfram då, inte innerbak?

Jag tror mkt i ridningen hade mått bra av att faktiskt mätas och ifrågasättas. Mycket av det vi säger och tror härstammar ju från rätt långt tillbaka?

Ang harva på volt och inte, så har jag inte sett så många tävlingsryttare utföra detta - däremot gärna vurpa i övertempo på stampande hästar som jagar ifatt sin balans. Rid framåt så att du har något att samla på, är ju en annan sån där gammal devis som många tränare fortfarande hänvisar till?

har en egen teori varför man säger så. Väldigt många ekipage lutar inåt istället för att böjja sig och då hamnar ju vikten på innerbenen, alltså bär det!:idea:

När man longerar på liten volt inför t.ex vet så får man en extra belastning på inner fram mest. en del ställer sig dessutom utåt o får än mer belastning o det är lätt att se rörelsestörning.

Det hjälper inte att böja halsen inåt, den måste börja spåra o forma sig i bålen efter spåret. det är det vi ska lära dem.

Ju högre fart man har kräver mer från både ryttaren o hästen- därav många väljer skritt, men hästar lösgör sig bättre i trav o det går då fortare.

Jo det blir fel när hästen ska arbeta i ett friskt tempo o den har ryttare som inte kan hjälpa den hålla balansen- gärna i lång form oxå.

Men.... lösningen ligger inte i att då rida sakta, utan att man gör övergångar hela tiden om man inte kan göra små justeringar.

Jag håller med du!!! Men folk säger i dessa lägena att den bär med innerbak (trots att det enda jag ser att innerbak gör är att vara i vägen för ytterbak....:angel:

Det håller jag med om! Det är inte bra på någondera håll!

Det är intressant det du skriver om trav som lösgörande - det är ju en intressant gångart eftersom den är tvåtaktig och diagonal. Det innebär att man kan komma åt saker som man inte kan i andra, som jag förstått det?

Jo det blir fel när hästen ska arbeta i ett friskt tempo o den har ryttare som inte kan hjälpa den hålla balansen- gärna i lång form oxå.

Men.... lösningen ligger inte i att då rida sakta, utan att man gör övergångar hela tiden om man inte kan göra små justeringar.

Det blir väl lätt obalans då om man inte vill ha kontakt utan hängande tygel som ideal och dessutom ska ha "framåt-neråt" till varje pris och anser att både halvhalter och rakriktning är övervärderade.......vad blir följden, liksom:confused:

Fast hängande tygel som ideal (och check) e väl inte så dumt, det är väl när man börjar i den änden det kan bli lite tokigt.

Ja tänk själv hur lätt man kan göra saker när man går, men att göra samma när man springer- är ett helt annat ballgame.

Man kan jogga- springa snålt, men det ger sällan resultat i styrka på samma vis.
Jämför sprinter- långdistans o sen med gymnaster. den som måste vara både snabb o stark samt rörlig.

Nejdå, det är bara olika maträtter.
Man kan få vissa kvaliteter på hängande tygel, medan andra uteblir. Men det ena är inte mer rätt än det andra - det är bara olika! :laugh: Men precis som du (& Flash) är inne på, måste vägen till hängande tygel gå över kontakt, som jag uppfattar det?

Om hästen har en ryttare som inte klarar av att rida i det tempo hästen behöver gå får man kanske ta hjälp av en annan ryttare alternativt se om det finns någon annan väg att gå som ryttaren klarar av.
Men.... lösningen ligger inte i att då rida sakta, utan att man gör övergångar hela tiden om man inte kan göra små justeringar.[/QUOTE håller med. Att rida sakta löser ingenting.

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 437
Senast: Cornelia
·
Hästhantering Hej. Jag har en supertrevlig 2,5 åring hemma som jag haft i ca 2 veckor. Han kom direkt från bete när jag fick honom och har varit...
Svar
17
· Visningar
5 473
Senast: tara
·
Dressyr Nu behöver jag hjälp från er mycket rutinerade utbildare typ @tuaphua, @mooi, @fio etc då både jag och min tränare (även unghästdito)...
2
Svar
23
· Visningar
2 823
Senast: Magnum
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka