Unghästar

Tez1

Trådstartare
Hur tänker ni med träning, inridning, skolning av unghästar?
Går ni stenhårt efter BB's råd -kan man inte vänta tills hästen är 4år så köp en mountainbike?

Jag tänker att man kan börja träna den på marken som tvååring(longering, handhäst, promenader) med sadelvänjning. Som treåring hänga-sitta in. Om hästen är mogen rida alla gångarter i skogen.
Som 4 åring kommer kraven på form och den eg. skolningen av hästen börjar.

Sen får man givetvis anpassa allt efter hästens mognad fysiskt och psykiskt och ge den lite längre viloperioder.

Vad har ni för erfarenheter?

/T med en unge på 2-år

Sv: Unghästar

Jag tycker att man kan börja redan som föl med hästen. Men naturligtvis anpassa allt efter hästens ålder och ge den vilopauser. Bara låta den stå tills den är fyra år känns väl inte helt rätt för mig men att börja med ridningen när den är fyra är ju bra för de flesta raser. Jag kan tänka mig att din tvååring kan träna på tömmar, tömköra i skogen. Mest skritt eftersom en tvååring har dålig balans iom att den växer mycket. Longering skulle jag nog vänta med pga att det ger en hårdare belastning och i longeringen så vill man ha böjning och undertramp vilket är för tidigt för en tvååring. Jag skulle undvika jobb på en ridbana så mycket som möjligt. Promenader är ju jättebra, likaså handhäst o lugnt tempo. Som treåring sitta in den, skritta den ute korta pass. trav och galopp skulle jag vänta med till fyra år. Pga att man vill att den ska ha lärt sig att bära sig mer så att det blir klvalitet i gångarterna även i skogen. ja, det var mina åsikter i din fråga.

Jobbar på när lusten faller på. Så min nyblivna tvååring är löshoppad och har gått en kurs för Piet Bakker, hemskt roligt och hon är lite av en arbetsnarkoman.

Men hon har inte haft sadel på sig, har inte blivit tömkörd osv. Utan vi provar vad som för stunden känns bra.

Hon är som sina syskon ganska sen i utvecklingen så börja sitta på henne blir tidigast nästa vinter för att kunna gå kvaliten (på ponny så räcker det med att kunna visa alla tre gångarterna och det tar inte så lång tid).

Vi är inte så renläriga heller, blandar ganska friskt :)

Går ni stenhårt efter BB's råd -kan man inte vänta tills hästen är 4år så köp en mountainbike?

Jag tänker att man kan börja träna den på marken som tvååring(longering, handhäst, promenader) med sadelvänjning. Som treåring hänga-sitta in. Om hästen är mogen rida alla gångarter i skogen.

Sen får man givetvis anpassa allt efter hästens mognad fysiskt och psykiskt och ge den lite längre viloperioder.

/T med en unge på 2-år

All träning som inte tillför belastning(vikt) går att göra även med unga hästar. Det man får tänka på är att man anpassar kraven på koncentration mm. Det är ju faktiskt 'barn' man har att göra med:)
Att gå undan för tryck, söka framåt nedåt, böja/ställa samt alla röstkommandon för tempo/taktväxlingar är inga problem:) Dessutom älskar de flesta ungarna att följa med som handhästar när man är ute och rider= jättebra träning.

/migo
med hästar från ½ till 27 år i träningslistan.

Jag hade aldrig ridit in en häst som inte är minst 4-4,5 år.

Däremot hade jag istälelt jobbat med vänskapslekar och relation. Att skapa en enkel och positiv kommunikation är viktigaste grundregeln för att kunna utbilda sin häst när det är dags för det, på ett bra och trevligt sätt.

"Bara låta den stå"

Men kära nån hästen är för det första GJORD för att "bara stå" som du utrycker det. Och fö tror jag att alla är medvetna om att hästen också VÄXER under denna tid. Både fysiskt och mentalt. Att påstå att detta är "slöseri med tid" tycker jag är ytterst underligt måste jag säga. :crazy: Har man då ens förstått vad det innebär? Varför har männsikor så jädra brott i livet hela tiden...

Jag hade aldrig ridit in en häst som inte är minst 4-4,5 år.

Däremot hade jag istälelt jobbat med vänskapslekar och relation. Att skapa en enkel och positiv kommunikation är viktigaste grundregeln för att kunna utbilda sin häst när det är dags för det, på ett bra och trevligt sätt.

Numera vet man ju dock genom forskning att hästens hålllbarhet för det vi kräver av dem när de ska arbeta för oss, ökar om man börjar med vettig belastning tidigare än 4 år.

/T med en unge på 2-år

Nu är inte min häst inriden efter BBs principer men jag gjorde i stora drag så som du beskriver, med undantaget att jag började hänga på min när han var drygt 3½ (sen pålle).

Menar verkligen BB att man inte ska göra något alls med hästen innan den fyllt 4? Jag tycker det finns många fördelar med att träna hästen redan från fölåldern - GIVETVIS (!!!) anpassat efter hästens ålder och med perioder av helledigt inlagt. Ser inte alls vad man skulle förlora på detta.

Numera vet man ju dock genom forskning att hästens hålllbarhet för det vi kräver av dem när de ska arbeta för oss, ökar om man börjar med vettig belastning tidigare än 4 år.

Ja, och "forskning" bevisar att ingen viktförskjutning bakåt sker vid piaff...
Det är vedertaget inom humansidan att man INTE ska belasta växande kroppar annat än med kroppens egen vikt (armhävningar är ok, tyngdlyftning är det inte). Varför det skulle skilja mellan arter vet jag inte:grin:

Och att hästen "ska hålla för det vi kräver av den"- ja, då kräver man saker på fel sätt. Dressyren är till för hästen och inte tvärt om.
För mig går flyingemodellen rakt emot allt sunt förnuft och omtanke om individen som annat än redskap!

Kan du svara på varför du alltid är här och hackar när du inte är intresserad av ridformen?

Senast ändrad:

Ja, och "forskning" bevisar att ingen viktförskjutning bakåt sker vid piaff...
Det är vedertaget inom humansidan att man INTE ska belasta växande kroppar annat än med kroppens egen vikt (armhävningar är ok, tyngdlyftning är det inte). Varför det skulle skilja mellan arter vet jag inte:grin:

Och att hästen "ska hålla för det vi kräver av den"- ja, då kräver man saker på fel sätt. Dressyren är till för hästen och inte tvärt om.
För mig går flyingemodellen rakt emot allt sunt förnuft och omtanke om individen som annat än redskap!

Kan du svara på varför du alltid är här och hackar när du inte är intresserad av ridformen?

Ang hållbarhet är du ute och cyklar rejält. Lycka till men jag råder dej att lära dej mer om unghästutbildning och vad man idag känner till ang hästars utveckling till ridhästar. Om du vill öka hästens chanser till ett bra friskt liv. Väntar man för länge med belastning ökar risken för förslitningar på leder bla. Oavsett ridsätt......

Ang intresse så, forumet heter "klassisk ridkonst" . Det heter inte "akademisk ridkonst" som några verkar tro:cool: Vad det står för med "klassisk ridkonst" får kanske var och en tolka själv.

Att på ett hälsosamt sätt utbilda unghästar är angeläget och det kan vara viktigt att påminna om att det är ett stort ansvar och man ska tänka noga på vad man gör. Hästen kanske ska leva i 20-25 år till och en bra grundutbilding kan göra hela skillnaden mellan ett dåligt liv och ett bra liv. Det är inte säkert att samma ägare alltid kommer att ha den kvar. Det är ett ansvar man tar på sig helt enkelt att vara klok när man utbildar en ung häst.

Ang hållbarhet är du ute och cyklar rejält. Lycka till men jag råder dej att lära dej mer om unghästutbildning och vad man idag känner till ang hästars utveckling till ridhästar. Om du vill öka hästens chanser till ett bra friskt liv. Väntar man för länge med belastning ökar risken för förslitningar på leder bla. Oavsett ridsätt......

Ang intresse så, forumet heter "klassisk ridkonst" . Det heter inte "akademisk ridkonst" som några verkar tro:cool: Vad det står för med "klassisk ridkonst" får kanske var och en tolka själv.

Det blir inte sant för att det upprepas, än har ingen kunnat ge mig underlag för att det stämmer(ang. att belastning är bra under uppväxten). Därför väljer jag att lita på de källor jag har inom humanmedicinen, där forskningen tenderar att hålla bra mycket högre kvalité.

Men eftersom du gillar flyingemetoden och alltid hackar på ALLT som vi KR/AR ryttare skriver, så kanske du skulle känna dig mer tillfreds på tävlingsforumet:idea:
Jag har för mig att det var av just den anledningen som detta underforum startades- för att slippa de ständiga kontroverserna mellan "traditionell" och klassisk dressyr.
För begreppet är utrett i FAQ:en, var iaf förut.

/Migo
väl medveten om att det är KR och inte enbart AR som diskuteras här.

Hur då?

Måste erkänna att jag inte tittat igenom Flyingemodellen förut men jag tycker absolut att den känns sund för ändamålet - "med syfte att ta fram godkända hingstar, framstående sporthästar och skolhästar av god kvalitet"

Antar dock att man inte riktigt har det syftet/målet om man utbildar hästar i enlighet med BBs skala. OBS att det inte ligger någon värdering i detta uttalande.

Hur då?

Måste erkänna att jag inte tittat igenom Flyingemodellen förut men jag tycker absolut att den känns sund för ändamålet - "med syfte att ta fram godkända hingstar, framstående sporthästar och skolhästar av god kvalitet"

Antar dock att man inte riktigt har det syftet/målet om man utbildar hästar i enlighet med BBs skala. OBS att det inte ligger någon värdering i detta uttalande.

Ungefär här börjar det bli helt galet för mig:

"--- 2,5 - 3 år ---
Hästarna står uppstallade med möjlighet till daglig utevistelse i grupp med andra hästar.

Utbildningsmoment:
Sadeltämjning och inridning, longering, häst vid hand, löshoppning.

--- 3 år ---
Utbildningsmoment:
Grundridning i grupp utomhus för kondition, hållbarhet och framåtbjudning. Förbereda hästen för treårstest, därefter betesgång."

Varför stalla in en så ung häst "därför att"? Det borgar då abslout inte för någon hållbar häst i längden... Lika lite som den tidiga belastningen. Och varför lägga så stor vikt vid att ALLA hästar ska anpassas till mallen? Individer utvecklas väldigt olika...
Jag kan helt enkelt inte se att den utbildningstrappan leder till det resultat som jag är intresserad av.

"godkända hingstar, framstående sporthästar och skolhästar av god kvalitet" är extremt subjektiva begrepp. Halvblodsaveln idag ger knappast skolhästar av god kvalitet...(om man tittar på vad som ursprungligen menas med bra skolhäst).
Framstående sporthästar... vari ligger hästens intresse i att vara framstående sportredskap? Främjar den aveln och ridningen en frisk, stark, glad häst, eller ett sportredskap med störst prioritet på prestation under en kort del av livet?
Och "godkända hingstar"- det beror ju på vilka egenskaper som premieras... Nått är det ju som har gått snett när avdankade kallblodstravare har lättare för samling än de för ändamålet sen generationer tillbaka avlade halvbloden...

/migo
som själv har en halvblodsvalack ute i hagen, som "kasserades" eftersom han inte gick att rida in i tid till treårstestet

Ja, modellen passar självklart inte för alla hästar men det tycker jag också ingår i ordet modell. Och - det ställer ju väldigt höga krav på den som ska utbilda hästen. Finns ju inte mycket rum för några misstag. Men, som riklinje tycker jag nog att den funkar (och de som har tagit fram den får ju ändå anses besitta en viss erfarenhet).

Apropå detta med att stalla in så unga hästar håller jag med. Onödigt! Men, jag tror också att det i många områden, ffa i storstadsregionerna - helt enkelt saknas goda alternativ till "vanlig" uppstallning som innefattar box på natten och hage på dagen, om man samtidigt ska ha tillgång till ridhus, tränare etc. Tro mig - jag har letat!

Jag kan helt enkelt inte se att den utbildningstrappan leder till det resultat som jag är intresserad av.

Nej det är väl det som är problemet. :crazy:
Du kan inte bedöma det. Eller du kanske har lång erfarenhet av att utbilda unghästar?

Vad är det för fel på "skolhästar av god kvalitet".:confused:

Man måste inte anmäla hästen till treårstest, många har ingen tanke på det, men kan ändå se att det finns en tanke i utbildningsmodellen som kan vara värd att titta på.:cool:

Vad har det att göra med aveln av halvblodshästar i förhållande till kallblodstravare. Du är ute och cyklar så det skvätter om dej :angel:

Denna utbildningsmodell passar oavsett ras, men när och hur får man i slutänden bedöma individuellt naturligtvis det är väl en självklarhet att man även tar hänsyn till hästens egen utveckling, mognadsnivå, osv. Varför i all världen skulle man inte göra det?
Modellen är ju ett lämpligt upplägg utifrån ålder sen måste man tänka själv, men det handlar också om i vilken ordning det är lämpligt att ta saker, bygga upp hästen osv. En ung kropp måste byggas upp på ett klokt sätt för att klara av kraven som vuxen ridhäst, oavsett ridsätt. Vad är problemet med det, för dej?

Sen ang uppstallade:
Ja, det är hur de gör på Flyinge, det är vad som beskrivs. Vill man ha dem ute spelar det ju ingen roll för hur man lägger upp träningen......?

Senast ändrad av en moderator:

*Knapplån*

Jag har varit inne med golvmoppen och hoppas att damerna kan hålla sig till renhårigt sportsmannaskap hädanefter.

:bow:

Nu är inte jag AR-ryttare, men inte ens på den tiden jag var det lät jag unghästarna stå tills de var fyra år.

Då tror jag mer på ordspråket att en häst måste vänjas att arbeta innan den är fyra år, annars blir den lätt istadig.

Jag tycker att unghästar ska få träna sin hjärna, och ju tidigare desto bättre. Jag börjar gärna med halvårsgamla föl och låter dem gå promenader i olika miljöer, t ex villaområden. Något år senare introducerar jag tömkörningspromenader så att de lär sig att bli modiga och självständiga genom att vara den som går först. Ytterligare något år senare börjar jag med lydnadslongering - korta pass där de får lära sig att lyda röstkommandon och hålla det tempo jag bestämmer. Och när de är tre så sitter jag upp.

Fysiskt ansträngande träning i vagn under ryttare får dock vänta tills de är fyra år.

Jag har gjort olika saker med min nu 3-åriga häst sedan hon var 1,5 år. Ungefär såhär har det sett ut:
1,5 år- promenader i skogen, max 30 minuter eller slutat inna hon blivit för trött. Ledövningar, borstning, lyfta hovar, spola med slang etc etc.

2- Började med kapson, och lite tygeltag. Flyttade mig sakta bakåt tills det bidde tömkörning av det hela. Hon fick följa med som handhäst, skritt och lite trav. Fortfarande korta pass, 2-3 ggr/vecka.
2,5- ett halvårs helvila.
3- Började sitta på henne. Första gångerna max 5-10 minuter. Nu har vi varit ute i skogen 40 minuter, skritt och ytterst lite trav. Fortsatt med tömkörning och inkörning, går nu med draglinor och svängel och tycker det är superkul! Fortfarande korta pass- 20 minuter ungefär.

Jag kommer börja rida mer "seriöst" när hon verkar färdigväxt, men tidigast vid 4 års ålder. Nu rider jag henne kanske 1 gång varannan vecka, bara för att hålla igång det.

"Bara låta den stå"

Men kära nån hästen är för det första GJORD för att "bara stå" som du utrycker det. Och fö tror jag att alla är medvetna om att hästen också VÄXER under denna tid. Både fysiskt och mentalt. Att påstå att detta är "slöseri med tid" tycker jag är ytterst underligt måste jag säga. :crazy: Har man då ens förstått vad det innebär? Varför har männsikor så jädra brott i livet hela tiden...

Eh, va? Hästen är gjord för att RÖRA sig. Inte för att "bara stå". Och vill jag ha en hållbar ridhäst så vänjer jag den såklart vid den belastningen, i tid. Dvs regelbunden LAGOM belastning. All träning i lagom mängd stärker - det gör inte vila, inte för fem öre. Dock ska man ju inte överträna hästen, varken i bemärkelsen för hårda/intensiva eller för långa pass eller i den bemärkelsen att man jobbar i för långa perioder utan vilopauser.

Att rida på en för outvecklad häst kan mycket väl falla in under överträning, men knappast om den är 4,5 år gammal och bra hanterad innan. Vid den åldern har man mycket små möjligheter kvar att påverka utveckling av skelett, leder, senor, hjärta och lungor till det positiva.

Förlåt för ännu ett svar av en som till och med visade sin häst på kvalitetsbedömningen (dvs han är 4 år gammal), men jag blev så upprörd av detta felaktiga påståendet. Egentligen tittade jag in för att se hur eran unghästutbildning går till och jag läser gärna mer paraktiska modeller, så som Amk beskrev sitt arbete med sin unghäst. Mer sådant! :bump:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 501
Senast: Cornelia
·
Ridning Min lilla pärla på tre år har artros i ena framknät efter ett trauma som liten. Hon är under inridning och är inte halt och veterinären...
Svar
3
· Visningar
1 038
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 436
Hästhantering Ja, min fråga är alltså vad ni gör med era föl och unghästar? Vad anser ni att de ska kunna som ettåringar, tvååringar och treåringar...
Svar
8
· Visningar
1 921
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V