Unghästar och försäkring...

western_wannabe

Trådstartare
Ni som har unghästar, hur gör ni med försäkringen? Tänker mest på detta med att höja livbeloppet då en unghäst ökar ganska kraftigt i värde i samband med inridning, första tävlingarna, resultat på tre-årstest och championat m.m. Funderade på detta häromdagen då jag fick hem diverse försäkringshandlingar, och funderade på när det var dags att höja livförsäkringen, samt till vilket belopp? Om man ska höja den succesivt eller vänta tills senare, om än höja överhuvudtaget. Kanse låta livbeloppet vara och lägga pengarna på annat än premien? Hur gör ni?

Sv: Unghästar och försäkring...

Jag höjde min då 4-åring till 30 000 i liv från 20 000 som hon haft som föl/unghäst. Det är ju givetvis inte hennes värde, hon är värd betydligt mer än så. Men jag tänkte att jag åtminstone får några pengar om det händer något. Har istället en hög veterinärvårdsersättning.
Kommer göra samma med övriga unghästar, lägre livdel än värdet men full veterinärvård.

Ni som har unghästar, hur gör ni med försäkringen? Tänker mest på detta med att höja livbeloppet då en unghäst ökar ganska kraftigt i värde i samband med inridning, första tävlingarna, resultat på tre-årstest och championat m.m. Funderade på detta häromdagen då jag fick hem diverse försäkringshandlingar, och funderade på när det var dags att höja livförsäkringen, samt till vilket belopp? Om man ska höja den succesivt eller vänta tills senare, om än höja överhuvudtaget. Kanse låta livbeloppet vara och lägga pengarna på annat än premien? Hur gör ni?

Jag höjde min ganska ordentligt när hon fyllde 4. Visserligen inte till hennes fulla värde men ändå bättre än den låga hon hade från början. Det är ju en smakfråga. Har dock full veterinärvård. Och tack o lov för det med denna olycksfågel!

Min ras är så ofantligt dyr att försäkra, så jag skulle aldrig ha råd att höja livbeloppet mer än vad jag har nu.

Å andra sidan så känns det viktigare för mig att kunna behandla hennes skador och sjukdomar än att få ut en summa pengar om jag måste ta bort henne, så jag känner egentligen inte att jag måste höja värdet på henne öht.

Däremot känns det viktigt att ha en bra veterinärvårdsförsäkring istället!

Jag har köpt min två åring nu och la då liv beloppet på inköpspriset. Jag kommer nog inte höja det efter inridningen. Försäkringen blir ju enormt dyr med högt livbelopp. Just nu kostar den mig 500:-/mån och det tycker jag är mer än väl dyrt.

Men eftersom hon är unghäst och det kan hända massor just nu innan hon blir lite mer stabli och fast på jorden ;) så kommer livbeloppet vara kvar ett par år till i alla fall. Sen är nog frågan den om jag inte ökar på veterinärdelen och tar bort liv istället.

(Sätter hellre in den summan på mitt sparkonto för framtiden.)

Nu vart jag nyfiken,vad har du för ras? :p

TS: Jag har 15.000:- i livbelopp,har varit så enda sen jag köpte han som ettåring,var även det priset ägaren begärde för honom först,men efter ett par veckor ute på annons,och mest oseriösa svar,så hade jag turen att min sambo känner henne och hennes mamma som hade hästen innan mig,så jag fick ner han till nästan hälften,dock så lät jag liv förs ligga kvar på 15.000:-

Höjer kanske sen när han blir lite mer välriden,är än så länge skrittad travad och galoperad,inte så mycket mer än så.

Min står i 25tkr i A1liv, kommer höja till 35 nästa år men sen får det nog bli kronor i A2 också. Har eg inget behov av att kunna köpa en färdig om det skulle hända något.

Prioriterar veterinärvården.

*kl*

Verkar som om fler tänker som jag då. I dagsläget är unghästen försäkrad till inköpspriset (köptes som åring) men med full vet.vård. Jag funderar på att behålla det så efterssom premien höjs ganska kraftigt om jag ökar på livbeloppet. Känner heller inget behov av att få ut fullvärde om det värsta skulle inträffa, men å andra sidan känns det lite dumt att ha hästen försäkrad långt under värdet...

Intressant att höra fler åsikter:)

Nu äger inte jag någon unghäst men kan säga vad jag tycker iallafall.
Jag kan tänka mig att om man köpt en unghäst billigt eller om man fött upp den själv så kan det räcka med att ha den försäkrad för den summan som man har lagt på att få fram hästen. Alltså köpesumman eller summan av vad betäckning osv kostade.
Om man sedan höjer beloppet eller inte borde ju bero på vad man vill ha för nästa häst, om denna skulle dö av ngn anledning.
Vill man börja om med en ung häst som man kan få för samma belopp som man köpte/tog fram nuvarande för? Eller vill man fortsätta på den nivån man har tagit sig till med hästen?

Vill man kunna köpa en likvärdig häst, i samma utbildningsgrad osv som den hästen man fick ta bort, då måste man ju höja försäkringen.

Vill man börja om från början igen så går det ju bra att ha kvar den för samma belopp som innan.

Även om jag inte har unghäst så har ändå min häst ökat i värde under den tiden jag har haft honom, jag låter försäkringen stå kvar på köpesumman då jag inte skulle ha råd med en dyrare premie (1155 kr/månad nu).

Veterinärvårdsförsäkring är ju alltid viktigt, hur lite eller mycket hästen än är värd. Det är lika dyrt att operera en häst värd 20 000 som om den var värd 100 000.

Jag kommer att göra tvärt om. Har min fyraåring försäkrad i 65 000 kr A1 liv nu. Om ett halvår (perioden för största skaderisken) kommer jag lägga om det till A2 och sedan istället sätta in pengarna på ett sparkonto.

Har dock hög vet vård försäkring.

Med en sådan dyr försäkring skulle du ju kunna sätta undan ett par tusen varje år på "eget" konto och dessutom få ränta. Men det är svårt det där.

Jo men det skulle dröja många många år innan jag kom upp i livbeloppet..

Och jag tänker såhär: Gör jag en ändring i försäkringen, till det sämre, så kommer garanterat hästen bryta benet samma dag. :crazy:

Jag vågar helt enkelt inte.

Mina har försäkrats (A1) till ett värde på 20.000 som föl, sedan har jag höjt det vartefter jag tyckt jag haft anledning till det. Oftast när de ridits in, men den senaste jag hade höjdes när han släpptes på betet som 1-åring (han gick hos mitt försäkringsombud, så precis innan vi släppte ihop dem sa jag att jag ville höja honom 10.000), och som 2-åring var han insutten lagom till betet, så då höjdes han ytterligare 10.000. Efter det har jag bara lagt till en begränsad livförsäkring till den befintliga A1:an, så det totala försäkringsbeloppet (A1 + A2) motsvarar ungefär hästens värde

Jag hade min förra häst försäkrad för 60.000 vilket var långt under hans värde men det fanns ingen ekonomisk möjlighet att ha honom i ett högre belopp. Det jag vill ha utav livdelen på försäkringen är möjlighet att köpa en ny unghäst, inte ersätta själva värdet på hästen (förutom om jag köpt den till en viss summa, då vill jag ha igen den).
Nu när jag gjort mig ett föl har jag en livdel på 5000 kr och 100.000 i vetrinärvård och kommer att fortsätta ha det så framöver.

Jag satte mina unghästar på 30000 A1
o vet vård 50000-
Så när min ene gubbe blev skadad. Då stog han på skara . Då räkte det med 50000. Men min lille fick wobbler slinger. Vi fick avliva. Då fick jag ut 30 000
då ångrar jag . Jag skulle lagt det högre.
För eventuell ny häst.

Jag fick ett halvblodsföl i morse och jag ringde mitt bolag o försäkrade honom i 30 tkr. Sen ha jag en 1-årshingst som är försäkrad i 50 tkr och min 6-åring oxå 50 tkr. Avelsstoet i 25 tkr. Sen har jag de i maxad veterinär.

Min har oxå wobbler. Fick inte ut en krona på försäkringen. Men hästen blev då inte heller bortplockad och funkar idag som vanligt. Dock står det utdömd i papperna hos agria.

Min har oxå wobbler. Fick inte ut en krona på försäkringen. Men hästen blev då inte heller bortplockad och funkar idag som vanligt. Dock står det utdömd i papperna hos agria.
Det va väl därför du inte fick ut något. För att du inte avlivade hästen?
Hur pass dålig va din häst?

Min va mycket dålig,. fick inte ens flyttas från den plats han stod på med transport.

Märks det mycket på din häst.
Jag fick ut liv värdet på han . han va bara 2år

Mina hästar (och spec då unghästen) är endast försäkrad för en "symbolisk" summa för att jag ska kunna komma åt vet. vården om han skulle bli sjuk. Jag har iaf inte råd och lust att försäkra för hans rätta värde då försäkringen skulle kosta multum. Den ekonomiska smällen om det skulle hända något och han skulle avlivas jag får ta då är iaf mitt minsta bekymmer om det skulle inträffa.

Liknande trådar

Hundhälsa Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein...
Svar
12
· Visningar
6 626
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 004
Senast: CindyLou
·
Hästmänniskan Ska man lägga sådana trådar här tro? Annars får moderator gärna flytta! Jag och min mor funderar på att köpa ett föl till hösten, dvs...
Svar
3
· Visningar
707
Senast: elle12
·
Foder & Strö Har belutat mig för att köpa ett färdig foder till min häst. Hon har inte gått upp i vikt som hon ska (hon är helt frisk) så jag tänkte...
Svar
5
· Visningar
795
Senast: ss5
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama