Unghästar - hjälp!

M

Molly80

Vet inte om tråden ligger rätt, det känns som att det beror lite på era svar!

Jag vet ju att unghästar växer lite ojämt, och kan vara rangliga och sådär. (Med unghästar menar jag speciellt 1-3 åringar.) Jag förstår också att de behöver foder med andra kvoter än en vuxen häst, och såklart foder med hög hygienisk kvalitet.

Men min fråga är: Varför tror ni att unghästarna i ett stall jag vet, har smala halsar, beniga rumpor (ej runda), smala mellan bogarna men ändå bukiga?

De ser absolut inte undernärda ut, utan bara att tex 2-åringarna som ska fylla 3 nu snart ser ut som 1-åringar som ska fylla 2.

Alla unghästar på detta stället ser ut såhär. På andra ställen har jag sett både 2 och 3 åringar som ser mycket mer färdiga ut, runda över rumpan, lite hals och nacke och sådär.

Jag tänkte att det kanske beror på fodret? För arbetet i denna åldern borde vara ungefär samma oavsett vem som har dom...

Sv: Unghästar - hjälp!

De har nog fått grovfoder med för låg proteinhalt, kanske även har avvants från stomjölken för tidigt? Både protein och energi i fodret bygger muskler och sunt hull på en unghäst, men det är nog underskott på främst protein som gör hästarna tunna över rygg och kors. De har säkert fått god tillgång på grovfoder, eftersom de är bukiga, men förmodligen för näringsfattigt för dem. Det är min teori iallafall. Tråkigt att se sådana unghästar! :(

Tack för ditt svar! Det var nåt sånt jag tänkte. Avvants för tidigt tror jag inte i alla fall, för dom fölen som föddes i somras går fortfarande med sina mammor och ska nog göra ett tag till. Är det 5 månader som är "lagom"?

Dom brukar ju "arta sig" senare, och bli bra amatörtävlingshästar upp till medelsvår nivå. Men hinner ju aldrig vara med/med framgångsrika resultat på årgångstester osv. Eftersom de är så "ofärdiga"/valpiga.

När du säger näringsfattigt, menar du både energi och protei då? Jag tänkte att jag kan erbjuda mig att räkna lite foderstater åt dom, men då vill jag veta lite vad s0m troligtvis är "felet" nu.

Jag skulles säja att de ÄR just undernärda. Med tunna halsar, beniga rumpor och stora magar kan jag inte se något annat än att de under lång tid har fått alldeles för proteinfattigt foder. (förutsatt att de inte är sjuka)

Oj, 5 månader! Det tycker jag är alldeles för tidigt! Nu var det länge sedan jag hade kontakt med trav- och galoppbranschen, men brukar man inte säga 7 - 8 månader? (Själv avvänjer jag aldrig förrän efter 10 månader, om inte stona har fixat det själva innan).

Hittar du ett bra foderprogram, så ser du hur näringsbehovet hos unghästar i den åldern ser ut. Jag har inte siffrorona i huvudet, men jag har för mig att halvårsgamla unghästar har ett stort behov av både energi och protein. Eftersom mina egna unghästar alltid får tillgång till stomjölk under lång tid av sin uppväxt, så har jag aldrig behövt ge något extra eller räkna individuella foderstater.

Det vore väl en bra idé och en god välgärning av dig att hjälpa dessa stackare!
Lycka till!

Åh, okej. Hoppas jag har förklarat bra, så ingen tror att de är vanvårdade eller nåt. Men att 3-åringarna ser ut som 2-åringar tror jag är en rätt bra förklaring. Jag ska absolut be att få grovfoderanalysen och se över framför allt proteinbehovet då.

Jasså, jag trodde 5 månader var helt okej... Jag ska kolla upp det lite mer. Men det handlar alltså om MINST 5 månader. Sen efter det tror jag att dom får i princip fri tillgång på hö, och sen havre och mineraler. Men jag förstår ju att om kvoten MJ/smrp är för låg, så hjälper det inte att dom har fri tillgång.

Återupplivar tråden igen...

Nu har jag tagit reda på att fölen går med sina mammor i ca 1 år, sedan släpps de med enbart jämnåriga och ev. såna som är ett år äldre, på bete. Däremot så vet jag inte om de diar hela tiden ut? De smakar kraftfoder ur mammans krubba och grovfoder på marken också.

Kan det ändå vara brist på modersmjölk? Alltså att de slutar dia för tidigt, även fast de går med sina mammor länge?

Jag har börjat räkna ut behov, för att sedan kunna räkna ut foderstater när analysen kommer.

>4 år har jag räknat på en kvot på 8,5 på MJ/smrp.

Fyraåringar räknas sen som vuxna hästar om jag förstått rätt. Men om jag tycker att de är tunna, kan man räkna på en högre kvot MJ/smrp än för en vanlig vuxen häst? (ungefär 6-6,5 väl?) Och vilken kvot kan vara lagom då? 8,5 till dom med?

puttar, och
Fyraåringar räknas sen som vuxna hästar om jag förstått rätt. Men om jag tycker att de är tunna, kan man räkna på en högre kvot MJ/smrp än för en vanlig vuxen häst? (ungefär 6-6,5 väl?) Och vilken kvot kan vara lagom då? 8,5 till dom med?

Jag tycker att det verkar som om de skulle behöva både energi och proteiner. Det är mängden foder som är det viktiga. Om du ska ge mkt proteiner och energi kommer kvoten att bli lägre.
Men jag kanske tänker fel med de hästarna du beskriver. De kanske bara behöver extra mkt proteiner men jag undrar det.

Ursäkta lite onödigt inlägg. Jag inser att du nog inte blev klokare av det.

Inte alls ett onödigt inlägg. Jag håller med dig.

Molly80: se till att deras normala proteinbehov är täckt med god marginal (kanske 120-140% av normalbehovet). Sen ser du till att energibehovet är täckt med lika god marginal.

Det viktiga är inte kvoten utan mängden.
Och man måste komma ihåg att vissa hästar har ett normalbehov som ligger en bra bit över tabellvärdena...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama