L

lillapollenbollen

:crazy: När är det egentligen som unghästar slutar att vara unghästar? Jag får nya svar varje gång jag frågar, så nu vill jag verkligen veta:confused: :bump:

Sv: Unghäst?

jag är inte så bra på det men det är nog olika :)

Ja, i tävlingssamanhang är det ju 6 år, men sen mognar ju alla olika så det är väl personligt från häst till häst, men om man ska säga nån ålder blir det väl 6 :)

Föl=födsel till 1 års dagen (1 Jan)
Åring= ! Jan- till sept samma år
1½ åring eller unghäst = sept-dec (samma år)
2 års dagen (jan) = fortfarende unghäst eller 2 åring
3 års dagen = vuxen häst.

Enligt mitt sätt att se det så ju längre man vill kalla sin häst för unghäst så vill eller vågar man inte kräva något av sin häst.
Löjligt att säga han/hon är ju bara fem år.
gulan

Håller med flera andra här om 6 år då man kan starta i sk unghästklasser t o m det året.

ganska olika de där om me ålder om man ser på olika grenar inom ridvärlden e ju en fem -sex åring rätt så ung men om du träffar en travare som e fem- sex år så e den gammal, många travare slutar sin kariär innan sju år . visst de finns dom som startar längre men många hästar e helt slut körda i benen när dom e så gammla ...

Det är ju helt beroende vad man menar. I tävlingssamanhang så är de ju unghästar tills de blir 7år. Men ser man på tävling i högre klasser så är de ju fortfarande unga när de är 8år.

Hur kan du säga att en häst är vuxen när de är 3år????

Då är de ju inte ens färdigväxta :crazy:

och visst kan man säga att sin häst är "bara" 5år. det beror ju faktiskt på i vilket syfte man säger det.

Är hästen inte inriden förens den är 4år så är den ju under utbildning och då kanske att den hoppar runt en 0.90m felfritt är en bedrift.

Jo jag säger det också angående min 6åring (som ju är 7nu :eek: ) >Men förra året sa jag exakt samma sak när han gick 120-130cm hoppning att han var ju bara 6år!!

Allt har ju med erfarenhet att göra!

Senast ändrad:

Unghäst till tre år
Ung häst under utbildning till 6-7

Fullblod rids in som åringar... Och tävlat klart när de är fyra typ =)

Det är olika i olika sammanhang. I foder resp avmasknings sammanhang är det runt 1 års ålder.

Men går man enbart efter den mentala biten varar ju en unghäst mycket längre än så. Så egentligen kan man inte riktigt säga NÄR unghäststämpeln slutar. Det beror helt på villken situation det är.

Ja de som inte håller måttet ja ;) De andra tävlar betydligt längre
En sanning med modifikation, många framförallt toppston tas ur träning efter treårssäsongen och sätts i avel. Men visst är det oftast så att medelmåttorna har gallrats ur efter de klassiska löpningarna.
I galoppen har vi föl, åringar, tvååringar, treåringar och äldre hästar.

Det är något helt annat. Att man sätter in ston i avel gör man ju även inom hoppning också.

Jag menade att det inte är sluttävlat för en häst om den är 4år i galoppen och fortfarande springer in pengar.

Den ena här hemma sprang ju hela 6års säsongen med :D

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 984
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V