Unghäst!?

L

Link

Hej,
jag(20år) och min lillasyster(18år) ska köpa en ny häst. Vi har haft ett fullblodssto som vi har ridit och kämpat med men nu ska få gå till avel pga skada.

Nu är det såhär att vi skulle vilja köpa en yngre häst 3-6år gammal. Men alla i vårt stall lägger sig i och tycker vi borde köpa en läromästare. Problemet är bara att det är inte vad vi vill ha och vå båda har ridit sen vi var ca 5år gammla. Min syster och jag har ridit 4åringar och hanterat unghästar. Så vi känner att vi skulle kunna klara av det. Vi har även dressyrtränare i vårat stall som kan hjälpa oss..
Är det så fel att verkligen försöka satsa på en yngre häst?

Orkar inte höra alla som ska lägga sig i och tro vad som är bäst för oss..men samtigt så är dom äldre och visare.. :/

Vad tycker ni?
Tacksam för alla era råd..

Sv: Unghäst!?

Det kan vara både rätt och fel. Beror mycket på hur ni är som personer och ryttare skulle jag tro.

Unghästar är svårt och det krävs att man har kunskapen och möjligheten att ta hjälp varje gång man behöver det.

Erfarna ryttare ska "ju" vara bättre för unghästar men det är inte alltid riktigt sant heller. Jag har sett "proffesionella" ryttare som är usla på unghästar och unga ryttare som är naturbegåvningar.

Nu är jag dubbelt så gammal som er och har också ridit sen jag var 4 år. Jag har nu unghäst som jag tar hjälp med så fort jag står inför ett problem jag inte säkert vet lösningen på (vänder mig till olika beroende på vad det är som uppstått).

Kan bara hålla med om att hästfolk inte borde lägga sig i så himla mycket. Det är ni som ska köpa häst och leva med den. Köper ni det ni verkligen vill ha ökar sannolikheten att ni biter ihop och tar er igenom trubbel också.

Jag har fått oerhört mycket tyckande under åren och känner att jag ibland lyssnat lite för mycket på de som "kan" med resultat att jag prioriterat ner vad jag själv vill.

Be alla motivera varför de vill att ni ska göra på ett visst vis och inte på ett annat och lista alla dessa saker. Sen kan ni fundera på dessa och på konsekvenserna över tid till vilket beslut ni fattar.

Hel o ren är ett bra grundkoncept övrigt. Oavsett häst ska de alltid gå klockrent genom en klinikbesiktning på första försöket, inga pålagringar, hagskador, fasoner eller andra tveksamheter för då är det bättre att titta på nästa.

Tänk på att även oinriden häst ska kunna visa alla gångarter i båda varven, tåla att man rör den överallt, lyfter hovar, lägger armen över ryggen osv. Brister det någonstans finns det andra hästar. (Räkna med att det ni ser mellan fingrarna för kommer att ge trubbel senare.)

Sen måste ni framförallt vara vuxna med beslutet och stå för konsekvenserna.

Lycka till oavsett vad ni gör :).
(PS. Jag är bara hobbyryttare som numer har insett att jag nog aldrig blir en dressyrstjärna ;) )

Först och främst grattis! Va kul med en ny häst! :)

Jag säger bara provrid så många ni orkar, fundera fram och tillbaka 100 gånger och bestäm er sen!

Som föregånde talare håller jag med! Fast än att hästen är ung ska den endå kunna vissa "Basic" grejer..
Lyfta hovar, stå uppställd i gång, alla tempon i båda varven, och framförallt VARA SNÄLL & TREVLIG det tycker jag är det viktigaste..

Skit i dom andra! Er häst- Era beslut!
Känne ni att ni fixar det "just ride on" det är väl för jissenamn inte de som ska ta hand om den och rida den, betala lektioner etc..

(Jag är som jag är, och jag hade bara kort och gott tackat för deras åsikter och förklarat att JAG gör som JAG vill, för att jag är vuxen och myndig)

Sen om de accepterar det, det är upp till dom!
Vill dom då vända ryggen till så är det ju ingen större förlust endå om de inte lyssnar på vad ni tycker och sånna människor klarar iaf jag min UTAN!

Lycka till med framtids-pålle
KRAM <3

Bra råd har du redan fått..sen gäller det väl lägga handen på hjärtat..har ni tålamod och tid med en unghäst? ni är två ridsugna tjejer..kanske gör ni ett väl genomtänkt beslut men sen har man ju sett folk komma hem med dessa sk "oslipade diamanter" och det har vart jobbigt för dem sen när verkligeten kommit ikapp dvs när provningarna börjar. Att ha häst ska vara roligt tycker jag.

I kollektiv stall så är det inte så konstigt att folk tycker till, då de är dem du ska dela stall med och kommer ni hem med en problemhäst så är det väl dem ni ber om hjälp ifrån.

Åk och titta på både unghästar och läromästare, hem o fundera, sen hoppas jag att ni hittar er häst bland dem. Lycka till med valet. :)

Hej.

Först vill jag bara skriva att det är stor skilnad på att rida en 3åring som inte är inriden eller nyligen börjad på och en 6åring som har blivit riden i 2-3år.

Om ni klarar det eller inte kan jag inte svara på då jag inte känner är men om ni klarar det eller inte kan oxå bero på hästens temprament.

Kram

Det beror ju lite på vad ni vill och hur mycket ni vill kunna rida på en gång också?
Unghästar är otroligt roliga och har ni haft erfarenhet av att rida unghästar förut så vet ni ju också att det är mycket grundarbete, korta ridpass och relativt få ridpass per vecka beroende på hur grön hästen är.

En 4 åring har ju oftast grunderna och ska "bara" förvaltas och vidareutbildas med omsorg. Så länge ingen av er känner ett stort behov av att plocka rosetter inom den snara framtiden eller blir osäker om hästen skuttar runt så go for it. Ta hjälp av tränaren och skynda långsamt :D Så länge ni vet varför ni vill ha just en unghäst och vad det för med sig..

Det är jätte svårt att svara på eftersom ingen av oss varken sätt er rida eller hantera en häst.
Efter din beskriving så låter det som om ni är redo för en unghäst,
men kanske de i stallet ändå har rätt? vad vet jag. Fråga eran tränare! Den är väl ändå kanske mest kunnig av er i stallet? och sett er rida/hantera hästar?

Ålder på ryttaren har inget med vilken ålder hästen har. Min 15 åriga dotter är en av de bästa unghästryttarna jag vet. Hon har ridit in unghästar sen hon fick sin hingst för 5 år sedan. Varje år blir det 3-5 st hon rider in och åker till stuterier för att hjälpa till med ungponnier.

Det som krävs för en unghästryttare är tålamod, vighet och förmågan att vara ödmjuk nog att ta emot den hjälp man kommer behöva ta emot.

Problemet är bara att det är inte vad vi vill ha och vå båda har ridit sen vi var ca 5år gammla.

I min omgivning finns det bla två personer som har ridit i 30 år respektive 2 år. Om jag var tvungen att välja någon av dem att rida en unghäst så skulle jag utan att tveka välja den av dem som har ridit i 2 år, eftersom hon är den som jag anser vore bäst lämpad. Det är hur man förvaltar de där åren som är intressant, inte hur många de är.

Tillskillnad från er letade jag efter en läromästare, 10+, mycket dressyrriden med lite resultat.

Hem kom jag iaf med en 4 åring som i princip bara var hoppad .. Och på den tiden jag haft henne har jag lärt mig såå mycket! Så jag tycker det är svårt att säga att man ska ha en äldre/yngre häst, det är ju helt beroende på hur den är som individ. Min häst är den klokaste hästen jag någonsin har träffat, och garanterat mycket mer lättriden än många äldre hästar.
Så bara man har möjlighet att ta hjälp utav någon mer erfaren så tycker jag inte att man kan säga att man inte ska köpa en unghäst. Men köp en "bra", snäll unghäst.

Jag har alltid förespråkat att man ska skaffa sig en läromästare som första häst och skulle aldrig köpa ungponny till mina barn.
Så vad blev det? Världens goaste och bästa ponny, 4 år:angel: gammal och vi har aldrig ångrat oss. Hon är den lugnaste och klokaste häst jag har träffat och har lärt barnen massor.:love: Både hemma och på tävlinsplats.

Det viktigaste ni ska tänka på är att ni verkligen kollar hästen noga. Både om det är en unghäst eller läromästare. Sen är det ju faktiskt ni som ska ha hästen, inte de med alla åsikter.
Lycka till

Liknande trådar

Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 239
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar