Unghäst + unghäst, bra eller dåligt?

Sv: Unghäst + unghäst, bra eller dåligt?

*kl*

Jag skulle vilja höra från någon här på buke som förordar dessa unghästflockar. Jag skulle vilja höra vilka fördelar de ser och hur de ser på de nackdelar vi ser.
Jag tycker man överallt ser och hör att unghästar går i unghästflockar, varför är det så utbrett och poppis? Hittills verkar vi ju rörande överrens om att det inte är att föredra?

Angående Masses inlägg:
Min hyresvärd skickade sin ettåriga hingst på "hingstbete" hans första sommar. Där hamnade han i ett gäng hingstar som var stora och tuffa och i alla åldrar. Han fick storstryk, de jagade livet ur honom och stressade honom så till den milda grad att han vart ganska allvarligt sjuk :(:mad:
Hon gör inte om DET misstaget igen :(

Man bör ha åringar för sig, men kan sen ha 2 o 3-åringar ihop.
MEN man bör ha koll om det är´ngn som terroriserar de övriga. På våren när de fyller 3 är det en del som inte ska gå kvar.

Om man tittar på det ur ett säkerhetsperspektiv så är bra att ha ston i blandade flockar. Det är inga problem med att låta alla ston gå kvar i stoflocken. Eller med invänjning släppa ihop ston av olika ålder. Men när det gäller hingstar så är det så att tvååringar är mycket våldsammare än ettåringar och har helt andra behov. Så om man inte vill riskera sin ettåring så släpper man inte ihop den med äldre hingstar. Att det sedan är bra att ettåringaran har någon äldre gentleman som trygghet i flocken är en helt annan sak för han busar inte utan ska vara en trygg ledare. Men tvååringar leker hårdhänt och mycket. Ettåringar behöver vila i sina växtperioder och är ännu inte klara rent fysiskt för våldsamma lekar. Så risken för skador av alla typer så väl fysiskt som psykiskt är mycket stor när man blandar ettåriga och tvååriga hingstar.

Fast nja det där beror på om man pratar om stora oöverskådliga flockar kanske, men med små "hemmaflockar", då är det inget problem att ha (unga) hingstar i olika ålder med äldre valacker. De skapar en ordning själva. Iband är en viss ettåring vildare än en viss tvååring, alla unghingstar är inte sjövilda och slåss hårdhänt heller. En del är mera tjuren Ferdinand:D

Ju fler de är av "samma sort" ju vildare blir det självfallet så att sätta en eller två ettåringar med ett gäng tvååringar är ju inte att rekommendera. Men hur många här på buke har stor uppfödning med ¨å många unghingstar samtidigt? Sen får man gå på individ och se vad som händer också. Man måste ju inte släppa dem helt utan uppsikt och låta dem lösa allt utan man får ha koll på dom.

visst är det onaturligt att bara bunta ihop ett gäng 1 åringar, en perfekt flock ska vara blandad, precis som vildhästarna.

Precis så tänker jag...att vildhästflockar är blandade och att det borde vara den bästa miljön att växa upp i :-)

// M

Fast nja det där beror på om man pratar om stora oöverskådliga flockar kanske, men med små "hemmaflockar", då är det inget problem att ha (unga) hingstar i olika ålder med äldre valacker. De skapar en ordning själva. Iband är en viss ettåring vildare än en viss tvååring, alla unghingstar är inte sjövilda och slåss hårdhänt heller. En del är mera tjuren Ferdinand:D

Ju fler de är av "samma sort" ju vildare blir det självfallet så att sätta en eller två ettåringar med ett gäng tvååringar är ju inte att rekommendera. Men hur många här på buke har stor uppfödning med ¨å många unghingstar samtidigt? Sen får man gå på individ och se vad som händer också. Man måste ju inte släppa dem helt utan uppsikt och låta dem lösa allt utan man får ha koll på dom.

Nej det stämmer inte det är helt fel. Det är precis lika jobbigt för en ettåring i en liten flock ihop med en tvååring som i en stor. Har man tur kan det gå bra men till 99% får den lille stryk. Även om vi människor inte märker det så får den inte möjlighet till den vila den behöver när den behöver det.
Man behöver inte gå längre än till människor för att konstatera att man måste skilja på årgångarna i vissa fall som på dagis just för att de har olika behov. Inte heller finns det någon ansvarsfull förälder som lämna sin sexåriga son att leka fritt med en tvååring.

Precis så tänker jag...att vildhästflockar är blandade och att det borde vara den bästa miljön att växa upp i :-)

// M

I det vilda lever inte ett och tvååriga hingstar ihop så det stämmer inte. Hingstfölen får gå kvar i flocken så länge de inte utgör något hot för ledarhingsten. Men när de börjar bli riktigt intresserade av stona kör hingsten bort dem från flocken. Detta brukar ske någon gång vid när de börja närma sig två år. Då brukar de bortkörda hingstarna slå sig ihop i egna flockar där de tränar sig med lek för att när de är tillräckligt stora kunna utmana en hingst om hans stoflock.
Alltså det finns inte ett och tvååriga hingstar i samma flock i det vilda. Det finns bara i våra konstgjorda tamflockar.

okej....
tur att jag har ett sto ;)

Ja jag upplever att ston leker en helt annan lek- som med dockor:grin:

hingstarna biter i varandras hälsenor:eek:

Nej det stämmer inte det är helt fel. Det är precis lika jobbigt för en ettåring i en liten flock ihop med en tvååring som i en stor. Har man tur kan det gå bra men till 99% får den lille stryk. Även om vi människor inte märker det så får den inte möjlighet till den vila den behöver när den behöver det.
Man behöver inte gå längre än till människor för att konstatera att man måste skilja på årgångarna i vissa fall som på dagis just för att de har olika behov. Inte heller finns det någon ansvarsfull förälder som lämna sin sexåriga son att leka fritt med en tvååring.

Håller inte alls med dej , faktiskt. De äldre håller reda på de yngre, det är fördelen att ha övervägande vuxna med de yngre. jag vet inte vad du refererar till ang detta, storlek på flockar osv, men jag håller verkligen inte med. har även varit med om att en ettåring och en tvåråring lekte bättre än de två tvååringarna.

Ingen regel utan undantag;)

KL
Sen beror det väl oftast på att de vuxna har skor- som varför man inte vill riskera att blanda ihop dem.

De unga leker mer o kan då få sig en känga av den äldre trötta- som kanske har tränat o vill vara ifred o äta.

Håller inte alls med dej , faktiskt. De äldre håller reda på de yngre, det är fördelen att ha övervägande vuxna med de yngre. jag vet inte vad du refererar till ang detta, storlek på flockar osv, men jag håller verkligen inte med. har även varit med om att en ettåring och en tvåråring lekte bättre än de två tvååringarna.

Det är väldigt enkelt att svara på varför.
Dels har jag en bekant som i stort sett livnärt sig på att ta emot unga hingstar i över 40 år. Jag har andra bekanta som har som huvudinriktning att köpa upp hingstföl för att försöka få fram godkända avelshingstar och jag har egna erfarenheter sedan ca 10 år med mina egna uppfödningar och även hingstar på bete. När jag bara hade mina egna så var det små flockar på max fyra individer. När det handlar om rent hingstbete så ligger flockarna på mellan 10 - 12 individer.
Att du sedan har efterenhet av en ettåring och en tvååring som lekt ihop :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 046
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 609
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve