Unghäst-tråd

Sv: Unghäst-tråd

han bryr sig inte om det heller dessvärre, har försökt rida bakom hästar som även galopperar för att dra igång han men han bryr sig inte.

Men jag tror han vaknar till efter årets sommarbete.
Han är lite mera bebis i sinnet än min andra

Senast ändrad av en moderator:

Jag jhåller med nån annan som sa undvik banan så mycket som möjligt om bjuder framåt särskilt lite där, träna det ni vill träna ute i skog och mark istället.

Har sett dina fina löshoppnings bilder - då är han väl inte seg tex? betyder att det FINNS energi där nånstans ;)

Jag har alltid trott att ute är bäst för unghästar och fått det bevisat gång på gång genom åren. Det finns en länk på remont.se om flyinge metoden för unghästar, de pratar också om hur viktigt skog och mark är för att hitta unghästens bjudning.

Min egen 00-a har aldrig haft detta problem, han är väldigt framåt och kliver på både i terräng och på bana, i terräng kan han bli lite het om man håller tempo, annars är han framåt men lugn och sansat framåt, så jag är väldigt väldigt nöjd med honom, man behöver inte driva, men heller inte sitta och blå bromsa, han är vaken och alert och tycker livet e kul när man rider, vad man än gör i princip. :)

Däremot hade han tendenser när jag köpte honom att tok-backa om han blev rädd eller tveksam till nåt. När jag provred honom första gången på ridbana märktes det tydligt att han satt det i system, stannade lite här och där och backade osv. När jag fått hem honom red jag ENBART i skogen i 2 månader, med undantag för lite bommar i ridhuset - alltså inget markarbete på bana alls, vi gjorde allt i skog och mark då han ändå behövde bygga muskler. Red mycket planerat, klättrade, skrittade i terräng, nya vägar och varierat tempo, hoppade i terrängen, osv osv. Nytt och omväxling i princip varje dag så han aldrig visste vad som skulle hända på ridturen eller gick av gammal vana.
Backnings problemet försvann kanon snabbt i och med att han fick upp bjudningen igen då han tyckte det var så roligt allt vi gjorde i skogen, och det hände saker hela tiden.

Har inte haft några som helst återfall eller problem runt backandet sedan dess, har nu haft honom ytterligare 8 månader sen dess. Får beröm just för att han enligt tränare är så oerhört samarbetsvilling och ambitiös när man tränar! 180 grader från hans inställning när jag fick honom....:)

Lite bort från ämnet kanske men syftet är att parallella till din unges seghet, tror som sagt att ute ridning och att hitta på mycket varierande spännande saker i samband med uteridningen är nyckeln.

Senast ändrad:

Jag har en Unghäst som är född 2001 E: dammen UE: Hubertus
jag försöker att få henne att bli lite mer "styrbar" hon reds in för nästan ett år sedan och hon gick tre-års testet på strömsholm.
hon blev klass 1 sto i hoppning. hon är inte stor bara 1,60 ungefär.
I sommras (Då det blev ute dygnet runt vänligt klimat) Gick hon på bete till september.
Nu är hon mycket glad och snäll men har ett eget humör som kan spela in ibland.
Men hon är en mycket smart tjej som gärna kommer på bus.
Mitt mål i år är att kunna starta henne i september.
så jag (med hjälp av min tränare) har tänkt att börja hoppa in henne om ett par dagar.
Ja det va väll allt tror jag!!
Hon är ju lite skutt glad om man så säger!
Men hon ska ju bli :bump: häst ( hopphäst)

Glömde skriva att hon är en riktig tuffing!
Backar inte för en presäning som ligger tvärs över vägen utan man får säga till bestämt att nu går du över , då går hon glatt över utan problem!

Min fyraåring är tvärtom, han är superpigg och blir lätt för stark. Har dock blivit mkt bättre men vi har mkt kvar att jobba med på den fronten, just att få honom lydig och inte ligga på så mkt fast han är superpigg....släppte honom på ett jättestort fält för några veckor sedan när det var snö och hästen bara sprang allt vad han kunde, har hur mkt spring i benen som helst att få ur sig, har aldrig träffat på en unghäst med så mkt energi. De andra fyraåringarna vi har i stallet där jag jobbar är inte alls sådana utan mer loja (vilket ju är vanligare med så unga hästar) och min förra häst var snarare lite seg och vinglig när hon var i den åldern.... :crazy:

Hoppade bana på ca 80cm på min lille nu i veckan för första gången, blir lätt väldigt pigg när det är flera hinder efter varandra men han skötte sig riktigt bra och jag är jättenöjd, hoppade VÄLDIGT stort, specillet på dom otäcka hindren så vattenmatta och låda så det blev mkt mantag för min del... ;)

Min -00 är tävlad L:B samt 70 hoppning (C-ponny). Hon är nu dräktig med sitt andra föl och skrittas i stort sätt just nu. Hon har kommit på att hon är 5 år nu och testar en hel del så det blir perfekt att hon får vara mammaledig ett tag nu. Vi har nu under våren återupptagit hennes inkörning igen. Vi avslutade förra våren med att hon gick i vagn. Nu backar vi några steg och börjar med linor igen. Inte för att det har hänt något utan bara för att det var ett år sedan sist. Perfekt att syssla med sista tiden innan fölning (ska föla i slutet av juni)
Sen är hoppet stort ner till -03 som är nästa generation av unghäst. han håller vi på att köra in nu.

Igår och idag var min unghäst värd sin vikt i guld! :love: I måndags däremot var det lite annorlunda... Då hade hon kommit på att hon kunde sparka bakut - jättehögt - medan matte satt på ryggen...

Men i går hoppade vi låda, grind, plank och vattenmatta och det gick galant! :banana: Idag gick hon ett dressyrpass och det gick att korta upp hennes rejäla galoppsprång, så att jag bara satt och njöt av hennes fantastiska galopp! :D

Visst är det härligt med unghästar!! ;)

Har en 01:a hemma. Börjat flytta henne i traven efter första kollen hos min tränare. Har enl ägaren fått bättre gång under ryttare (tränaren skulle lätt satt en 6:a (!) på traven när hon slappnade av sa hon! Tänk då hur den var innan :crazy:) Går mkt bättre nu när hon är skodd oxå. Kan få riktigt fin unghästform när hon slappnar av och är väldigt styrbar och lite "böjbar" (har fattat det mesta med skänklarna nu). Fattar galopp fran skritt.

Stuteriets 02:or går nu båda med bett och har galopperat i båda galopperna både på bana och ute. Med och utan sällskap. Ena har hoppat ett litet hinder förra gången på kursen (unghästkurs), inga problem ngnstans. Båda går fram bra till bettet nu och är helt ok svängbara i alla gångarter och går hyfsat balanserat.

00:an har hopptränat lite mera, börjar (efter tre gånger) redan bjuda mot hindren självmant. Fattar galopp från skritt. Börjar länga ut halsen mkt bra iaf i slutet på ridpassen (mkt pigg och på tårna). Sidvärts ett problem men vi jobbar på det, hon vill gå gärna krypa bakom och ta en gångart högre (trav el galopp) men löser sig sidvärts så kommerdet nog bli lättare att få fram nosen ännu mer och få en bättre takt o balans när hon e sådär superpigg.

Hingsten f. 01 galopperas över bom och travas över bommar. Riden själv i skogen (!) och galopperad där första gången. End riden på bana/ridhus innan (vill INTE ha lös hingst här, maaaassor med hästar omkring) eftersom han kunde bock rätt bra. Första "dusten" "vann" jag, han skulle bocka av mig men jag höll mig kvar och vågade tom rida FRAMÅT *pew* Longeras fortf innan ridning men inte så mkt längre.

*lånar knapp*

Min 02'a är nu igång, försöker göra något varannan dag. Det blir antagligen inget treårstest pga olika anledningar, han är stor och har verkat seg under vintern och växt en massa. Nu är han däremot pigg & glad, löshoppningen har han fattat ordentligt nu och tycker det är skoj. Har suttit på honom 5-6 ggr, travade första gången igår! Med ledare i paddocken än så länge, ska försöka mig ut på en skogspromenad med mig på ryggen i helgen!

En allmän fråga som kom upp i stallet häromdan! Hur går ni tillväga vid inridning? Rider ni enbart i skritt första tiden, i så fall hur länge? Eller börjar ni trava och såsmåningom galoppera så fort hästen blivit styrbar? Rider ni ut i skogen ganska omgående eller håller ni er på banan tills hästen är styrbar i alla gångarter?

Målet med min 01:a är att hon ska gå 1.0 m-hoppning och L:B-dressyr. Kanske kvala till fyraårschampionatet i hoppning, men det bestämmer jag efter de första tävlingarna i 90 cm.

Än så länge har vi hoppat litegrann typ 80cm och hon har ett härligt språng och stoor galopp. Är underbar att rida, men behöver mera muskler och hon är i lite tunnaste laget så hon får mängder av mat!

Blandar mig i ;)

Jag har ju 'bara' en 03:a och hon är longerad, tömkörd och sutten på och skrittad en kort bit två gånger (utan problem). Inte löshoppad än (men blir förhoppningsvis på lördag om inte vet sätter P) då hon varit konvalescent i flera månader.

Men för tillfället har jag ju en 01:a här på inridning. En islänning. Tömkörd och longerad och väl hanterad innan. Följet bettet, går hyfsat undan för tryc (det är en ponny och viss istadighet dyker upp ibland). Jag har ridit henne fyra gånger (första ska man dock egentligen räkna bort då det bara var över stallplanen). Alla gångerna själv ute i skogen. Det är en stabil och trevlig dam med mycket energi, trevligt steg (enormt trevligt för att vara en B-ponny, jag är väldigt imponerad!). Skrittar trevligt i unghästform, vi har provat trava och galoppera utan problem men hon har inte riktigt fattat poletten med skänkelhjälper så det är det vi ska koncentrera oss på nu. En av de mest okomplicerade små liv jag suttit på, och väldigts tabil. det 'värsta' hon hittat på är att bli istadig och frysa fast, vilket dock var rätt lättlöst, hon är lättövertalad. Galopperad på öppet fält och hemåt, men utan problem att bryta av och göra halt.

Kommer bli en himla trevlig ridponny när hon är klar, och såvida hon tycker det är kul och inte blir istadig kan det bli en himla trevlig dressyrponny med det steget. Inga symaskinssteg i sikte där heller, och i galoppen satt jag som på luftkuddar. Kan man inplantera de gångarterna på sina egna månntro? ;)

*uppdatering*

Har ej suttit på 02:an ngt mer sen sist jag skrev.
har dock tömkört lite mera istället, mest skrittarbete dock.
har satt första stegen i ridhuste med tömmarna ca 3 ggr sammanlagt.
annars har det vart rakt fram i skogen.

01:an är riden ca 2 ggr av mig på banan. Inte mkt alls.(på en månad)

skogsriden 2 ggr/vecka, tömkörd 2 ggr vecka. Vila helt 2 ggr vecka...och 7:e dagen tömkörning - eller ridning över bommar.

Det beror helt på hästen. Men oftast så blir det skritt med ledare några gånger, sedan skritt själv några gånger för att testa att styrningen funkar som den ska. Därefter brukar jag börja trava. Känns hästen ok så blir det galopp efter ytterligare kanske fyra-fem pass. Är det en "bråkig" häst så väntar jag ytterligare någon gång med galopp.

Nuvarande unghästen, f. -02, började jag rida i februari. Det har gått utmärkt och hon funkar i alla gångarter både på bana och ute. Har i och för sig bara ridit på bana två gånger, men det känns inte som att treårstestet ska innebära några problem när det gäller ridprovet åtminstone. Rider max tre gånger i veckan, kanske 15 minuter varje gång.

Har även en -99:a som haft föl, så hon kanske får vara med tillsammans med -00:orna i den här tråden. Hur som helst ska hon debutera i 1.20 på söndag är tanken. Hon gick final i fyraårschampionatet förra året och jag har åtminstone tänkt försöka kvala till Breeders med henne. Har även betalt in till Falsterbo, men det känns mer tveksamt.

Min -00:a reds in under hösten som 3-åring. Därefter sparsamt riden (tror jag iallafall) fram tills jag köpte henne i september -04. Då var hon ganska så omusklad och vi har tagit det lugnt. I dagsläget går hon stadigt i form i skritt och trav, ngt ostadig i galopp men ändå balanserad. Hon gör hyfsade skänkelvikningar och framdelsvändningar. Har även börjat smygtitta lite på öppna, sluta, bakdelsvändning och ryggning. Förhoppningsvis startar vi LC-LB dressyr i slutet av maj.

Hon hoppar väldigt trevligt men är ganska så grön. Hon har haft lite dåligt självförtroende men det är på uppgång. Hoppar banor på 60 cm. Ev. blir det start 0.90 i juni men det är bara om utvecklingen fortsätter framåt i samma tempo som det gjort det sista.

Det är en liten vimsmaja som är hemskt söt och snäll, men kan visa ett riktigt stohumör om hon inte vill (har dock bara hänt två gånger att hon tjurat lite....).

Jag har med en annan häst. Oftast får unghästen gå först så att den inte ska gömma sig bakom kompisen och vänja sig vid det. Men i början så tycker jag att det är att föredra om man har möjlighet att ha med en hästkompis som ger lite trygghet.

Jag har själv en 00:a. Det är en nordsvensk pojk och ja.. han är väl inte lite speciell =)
Han är seg, men ibland pigg. Lite ombytliga, ungefär som ett sto hehe.
Just nu har det gått framåt, han är långsamt inriden och jag började väl när han var ca 3-3½ år gammal. Efter vad han tycker är vinterns brall o festligheter (eftersom det annars är så trist) så har han blivit lugn igen o ja.. lite väl lugn kanske :smirk:

han är inte inkörd, för han är bakrädd. Han är inte heller hoppad, bara någon stock i skogen eller löshoppning nån gång men han HATAR det. Speciellt bommarna, de är läskiga...

Annars är han väldigt snäll och trygg, han gör det metsa som man ber om faktiskt. Och han ignorerar inte sin magkänsla. Om han stannar och vägrar gå framåt utan uppenbar anledning är det alltid något, men snäll som han är går han fram ändå tillslut.

Snällare, och trögare, häst får man leta efter... :cool:

I år ska han lära sig galoppfattning iaf :) sen ska vi nog mesta ha kul. Han är ju bara 5 år =)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022