Sv: Unghäst-tråd
Jag jhåller med nån annan som sa undvik banan så mycket som möjligt om bjuder framåt särskilt lite där, träna det ni vill träna ute i skog och mark istället.
Har sett dina fina löshoppnings bilder - då är han väl inte seg tex? betyder att det FINNS energi där nånstans
Jag har alltid trott att ute är bäst för unghästar och fått det bevisat gång på gång genom åren. Det finns en länk på remont.se om flyinge metoden för unghästar, de pratar också om hur viktigt skog och mark är för att hitta unghästens bjudning.
Min egen 00-a har aldrig haft detta problem, han är väldigt framåt och kliver på både i terräng och på bana, i terräng kan han bli lite het om man håller tempo, annars är han framåt men lugn och sansat framåt, så jag är väldigt väldigt nöjd med honom, man behöver inte driva, men heller inte sitta och blå bromsa, han är vaken och alert och tycker livet e kul när man rider, vad man än gör i princip.
Däremot hade han tendenser när jag köpte honom att tok-backa om han blev rädd eller tveksam till nåt. När jag provred honom första gången på ridbana märktes det tydligt att han satt det i system, stannade lite här och där och backade osv. När jag fått hem honom red jag ENBART i skogen i 2 månader, med undantag för lite bommar i ridhuset - alltså inget markarbete på bana alls, vi gjorde allt i skog och mark då han ändå behövde bygga muskler. Red mycket planerat, klättrade, skrittade i terräng, nya vägar och varierat tempo, hoppade i terrängen, osv osv. Nytt och omväxling i princip varje dag så han aldrig visste vad som skulle hända på ridturen eller gick av gammal vana.
Backnings problemet försvann kanon snabbt i och med att han fick upp bjudningen igen då han tyckte det var så roligt allt vi gjorde i skogen, och det hände saker hela tiden.
Har inte haft några som helst återfall eller problem runt backandet sedan dess, har nu haft honom ytterligare 8 månader sen dess. Får beröm just för att han enligt tränare är så oerhört samarbetsvilling och ambitiös när man tränar! 180 grader från hans inställning när jag fick honom....
Lite bort från ämnet kanske men syftet är att parallella till din unges seghet, tror som sagt att ute ridning och att hitta på mycket varierande spännande saker i samband med uteridningen är nyckeln.