Unghäst-tråd

Sv: Unghäst-tråd

Uppdatering: Har just ridit ett varv i skritt på ridbanan på min lilleman (-02:a) för allra första gången, han var totalt oberörd. :) Åhhh, visst är det fantastiskt roligt med unghästar? Jag tror aldrig att jag skulle få för mig att köpa en "färdig" oavsett ekonomi! Och vilken häftig känsla det är att rida runt på sin alldeles egna häst första gången - jag är helt lycklig! :love: :banana:

ja visst är det ngt alldeles speciellt? unghästarna kan bringa mkt glädje. man kan bli så himla glad över så lite.

Ok då e jag med - har missat att du trappat upp ridningen. :p då kan du ju säkert öka på tiden av passet om du vill öka på grund konditionen. Jag tycker själv det är bättre med längre och lugnare än kortare och intensivare om vi pratar konditions byggnad och har haft bra resultat av sådan träning. Om du rider mycket i skog har du ju utmärkta förhållanden dessutom :p

känns bra att aktivera han 5 dagar/vecka för han är lite odräglig annars :D verkar som jag fått han till o sluta kosparka nu och börja tänka lite mera framåt :bump: o sen så behöver han hanteras av alla det slag, för han verkar vara väldigt lite hanterad innan. (möjligen inget alls före han impoterades) Han är bebis i sinnet, mera än vad min yngre är som vart med o sett allt sen fölistider :)
det blir mest skritt ännu. Vill inte ha för höga krav än. Känns som han är lite "efter" i utbildningen om man jämför med jämnåriga men så verkar han som sagt vara sent tagen. men idag tog vi galopp i skogen utan sällskap. det är vårat 3:e försök och han tog galoppen :bump: :bump: det har varit ett jättejobb att få han till o vilja använda sig av den gångarten :crazy:

P är fortfarande "sjuk". Inne på åttonde veckan nu. Aptrist.

Red lite häromdagen, hon blir så himla glad när man gör det.

Stabil form i trav OCH kunde fatta galopp i den stabila formen och bibehålla den. Jättetrevlig att rida, vilan har varit nyttig men nu är vi båda rätt uttråkade. Dock hostar hon fortfarande så det är bara att vänta. Leker lite ledarskapsövningar och hjärngympa så länge.

Har en arab född 01, reds in som 2-åring och hade sin första säsong på galoppbanan förra året, rids 5 dagar i veckan (hård träning) och gör sin första start i April.
Vi klättrar och rider långa långsamma pass vilket är uppbyggande och konditionsfrämjande, 1 dag i veckan gör vi snabbjobb. Han är väldigt pigg och glad och älskar att tävla.

Satt å tenkte litt på dette med unghest. Kan ikke dere fortelle litt hvordan dere fremviste nye ting til unghesten deres?
For eksempel ved innridning. Hva hadde dere i "boks" før dere begynte med den ? Var unghesten deres innkjørt og kjørt mye først ? Kunne h.n longeres i alle gangarter på stemmen ? Kunne den vike for press etc i taugrime ? Hva red dere hesten inn i ? Var h.n trygg på en stol, krakk eller lignende slik at dere kunne legge vekt på ryggen uten å sette seg opp med en gang ?
Masse spørsmål her som dere sikkert skjønner. :confused: Spesielt i forhold til det å ri inn. Alt det andre med en unghest er jo litt greiere. Det er jo å håndtere hesten slik du forhåpntligvis håndterer din egen, så du får en rolig og stabil hest, ikke minst lykkelig hest!

:)

Min var longerad i alla gångarter och kunde flytta för tryck innan jag satt upp. Jag använde pall andra gången hon hade ryttare på utan annan hjälp från marken. Men det är ju från häst till häst huruvida man kan göra så.

Jag har en valack född -01. och det mesta har fungerat bra, men nu så har vi stött på problem...Han har kommit på att bocka kan man ju göra, och då kan ryttaren inte alltid sitta kvar, nej. Rejäla bocksprång och trotsighet, men så är han ju rätt skarp. Men men vi jobbar på och det ger sig nog med rätt träning. Bilbälte och fallskärm har jag börjat fundera på...Jättekul att läsa om andra unghästar och få inspiration. (och just nu, hopp)!

Är era unghästar "jämna" att rida?
Jag tycker att min unghäst som blir 4 i år rör sig väldigt ojämnt i traven. Tre olika vetrinärer har tittat på henne, och den sista trodde att det helt enkelt var vanlig "unghäst-ojämnhet".

Jag har bara ridit rakt fram i skogen på lösa tyglar än så länge, så det kanske är dax att ta hjälp av en instruktör nu.

Har ni några erfarenheter av detta?

obalanserad? det är ju inte ovanligt för unghästar, vissa reagerar lite mer än andra. (såvida hästen inte är oren)

Jag har en valack född-00. Han jobbar 5 dagar i veckan. 1 av dagarna brukar jag tömköra. Ibland använder jag lite cavaletti.
Förtillfället går det mycket bra. Han är positiv och framåt. Skänkelvikningar i skritt kan han utan problem, i trav blir det bättre och bättre men ibland trasslar han ihop benen. Även öppna kan han, ganska svaga visserligen men han förstår vad jag menar. Nu när han bjuder framåt av sig själv har jag börjat träna lite uppsamlingar i galoppen. Bara ett,två steg så att han kommer tillbaka lite och trampar in mer.
Mitt allra närmaste mål är att tävla honom i slutet av april. Har inte bestämt om det blir lokalt eller regionalt. Antingen LC/LB eller LB/LB.
Han är ganska tittig och kan vara rätt "fladdrig" så mitt mål med de första tävlingarna är att han ska komma in på banan och lyssna på mig även när han blir spänd och okoncentrerad. Har planerat att han ska tävla ganska mycket nu i början så att han vänjer sig.
Mitt mål till sommaren/hösten är att han ska tävlas lättA.

hur är era hästar att rida i allmänhet? min 4 åring är nästan alltid seg o loj. (på banan speciellt, i skogen går det bättre därför är vi där oftare) kan ej galoppskänkel eller dylikt pga att det på bana nätt o jämt går att få hästen att trava :crazy: galoppen är inte viktig, men det hade vart trevligt om hästen kan trava ett varv runt utan att bryta av o va totalt ointresserad.
var eller är era likadana?
min andra unghäst är rena motsatsen, lixom dom andra jag jobbat med innan.

det är vårat stora problem..o det tär på motivationen.

Jag tycker att hon är oren, men inte vetrinären. Förmodlingen har han rätt eftersom hon inte verkar ha ont någonstans och inte reagerar på böjprov. Hon drar baktårna i marken i nästan varje steg i traven, vilket jag inte tycker att en fräch unghäst borde göra.

I sommras när jag red in henne var hon alldeles lagom lugn och pigg, med frammåtbjudning. Nu i vinter delar hon stall med min gamla ponny och tyvärr kommer de inte alls överens med varandra, vilket gör att hon är väldigt tjabbig och trotsig mot mig också. Aktiverar jag henne varje dag så går det bra, får hon vila så blir hon ett monster...

Hejsan.
Jag har en 02 och är alltså 3 år nu. Det är en travhäst som jag har tränat sedan juni 04. Körningen har gått jättebra. Kör henne ca 5 dgr/veckan. Just nu är det mest kondition som gäller. Har ridit henne 4 ggr nu och då är hon jätte seg. Eller seg, det är det at hon inte fattat det här med att man ska ha framåtbjudning. Men hon är jätte pigg att köra.
Hade en arab innan som jag köpte som två-åring. Henne red jag in efter betet som 3-åring. Började hoppträna henne 1/v på våren som 4-åring. Men hon var superlätt att ha och göra med. Kanonfin bjudning och sökte sig framåt/neråt nästan på en gång. Gick stadigt i form i alla gångarter som 4. Min hopptränare var jätteimponerad av henne. Att hon hade orken och lusten. Totalt okomplicerad häst att både rida och hantera. En riktig drömhäst. Men en sån får man väl bara en gång i livet. Hon är 6 år nu.

Min fyraåring är också lite seg. Hon går lite med handbromsen i, men enl. min erfarenhet så blir det bättre desto starkare de blir och desto mer de förstår vad det hela handlar om. Det bästa du kan göra är nog att fortsätta rida ut mycket och skola hästen då. Rid sparsamt på banan.

Vill bara lovorda min fantastiska fyraåring! Vi åker numera till ridhuset ett par dagar i veckan. Eftersom jag har hästarna hemma och ingen som hjälper mig så får jag lasta och göra iordning henne alldeles ensam. Hon är så himla snäll! Det är så mycket värt att hon är så hanterbar, kan kvitta om vi nån gång får bra tävlingsresultat bara hon håller sig lika bra i huvudet!

min 3 åring är alldeles tokunderbar. (ja uppdatering)

är sutten på några ggr bara i skogen, haft uppehåll, satt upp igår barbacka med sidepull för 1.a gången o skritta iväg själva med hundarna i släptåg i skogen. Helt underbart snäll men samtidigt nöjd o framåt.

min 4 åring tycks aldrig vilja vakna upp från sin seghet.

Har ett sto som e fött 01 hon är tyvärrr skadad. Har fått en hovbensfraktur efter att ha lekt lite förmycket i hagen nör det var hårt i marken, men skall igång igen om ca:1 mån. Innan hon skadade sig var hon i gång 4-5 dagar i veckan med varierande arbete. Allt har gått himla bra med henne. Köpte henne dec 03 då hade hon knappt haft grimma på sig. Hade planerat att hon skulle gå 4 års championatet men det får vi se nu med tanke på skadan.

.Hur ni rider/lägger upp träning. Vad har ni problem med (om ni har några) vad flyter på bra just nu etc?

Hur är era hästar att rida överlag? (sega,lugna,pigga...) ?
Har ni några mål med era hästar iår?
annat ni vill berätta o sånt.

Jag har en hbl valack född 00 och är väldigt sen i allt.
Han som 3 år växte enormt och 3-årstestet var bara att glömma utan vi körde mkt tömkörning gick ut med han i skogen löshoppade han ist till hösten då han var3½ satt vi på han.

Sen började han vid 4 års ålder bocka och bråka och vi trodde han började växa igen och lät han vila. Men då han vart halt åkte vi upp till vet och det visade sig att han kombinerat med extre tillväxt och låsningar pga en omkullvurpa i hagen fått gonit och kotledsinflammation.
Efter några månaders vila är han idag 100% återställd och som 4½ är han igång satt och det går massa bra och i dag kan han ridas i grundform i alla gångarter.Hoppas lite smått då och då. Om 1 månad är det dags för hans första hopptävling.. får vi se hur det går=)

Målet i år är väl kvalitén om vi hinner vi tänker inte skynda och jäkta men utvecklas han och känns oki så startar vi lite och kvalar vi så gör vi.Kvalar vi inte går det igen nästa år=)

Han är väl rätt lagom att rida lite slapp och kaxig dock ibland lite väl mkt skinn på näsan så man får peta ner han då och då och väcka upp han!

Framtiden ser väldigt ljus ut för ha på hoppfronten och det visar sig hur det kommer gå för han. Men vi tror han kan gå 160 klasser i framtiden han har en enorm karisma och utstrålning och älskar att hoppa. Han har även en mkt bra teknik och vilja... *lite skryt sådär lagom* :D

Nä men jag har stora planer för han men det visar sig hur det går=)..Det är levande djur och de kan dö, gå söder, tappa hoppviljan ja mkt kan hända med dom=)

Han är utlånad på foder och jag ska åka ner å kika på hans första hopptävling här snart*kul* :banana:

därför jag har lånat ut han är för han är så mkt bättre än jag asså jag har inge ambitioner att tävla så högt som han kan!

Stilette, ta med draghjälp in på ridbanan så får du nog mera liv i din -4-åring, min 01-a har varit likadan.
Numera blir det nästan för livat om det är fler än en inne på banan sammtidigt :crazy:
Vi har inte kommit så långt ännu pga varit knackig och växt som sjutton i perioder, först nu känns det som vi kommit till regebunden träning. Filar på galopfattningar,tömmkör och löshoppar, ska ta uppsutten hoppning innan betet. Ligger väl drygt ett halvår efter planen, men det går inte alltid som man tänkt sig. Tänkt dressyrstart nästa år ev. om utvecklingen håller i sig och om 170cm klunsen lärt sig hålla koll på benen.
Nin

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama