Unghäst-tråd

Sv: Unghäst-tråd

Ja det blir så, min gick ju unghästtester i Tyskland och har således hoppat 110-120 förra året med den tyske ryttaren som 4 åring. Han är bed med 8,5 där men red ju inte 4års vilket jag skrev till dig i den andra tråden ;)

Han hoppar också lätt runt 130cm på träning men just den där gränsen vad en unghäst klarar mentalt är svårt att hitta. Risken är att man går för fort fram även om det är så att de har mkt lätt för sig.

Ska ni satsa på 4års nu?

min häst är född 00. Blev insutten i höstas och är inte grundutbildad än. han blev riden 15 min 4 dar i veckan under aug - okt. sedan fick han vila med promenader. under vintern har jag bara suttit på honom någon gång i månaden. började ta upp ridningen igen för 2 veckor sedan och det var inte det lättaste. Han vill nämligen inte låta mig komma upp i sadeln så visst finns det problem. (Tog en kvart att komma upp igår) När jag väl är uppe fungerar skritt och trav ganska bra. Han går inte fram riktigt än men vi jobbar på det. Kan förhoppningsvis komma ut i skogen och rida när underlaget blir bättre och vi kan få sällskap. (han har ett flyktbeteende som heter duga så jag vill inte ge mig ut själv) Trots att han snart är 5 är han utbildningsmässigt som en 3 åring. Detta har många orsaker men gör ingenting. Vi arbetar på i vår takt. Med tiden blir han nog bra.

Mkt av den mentala biten på unghästar handlar ju om hur stort förtroende de har för sin ryttare, och hur mkt stöd och hjälp ryttaren ger hästen alltså vilken upplevelse hästen får av hoppning, för en häst med stor kapacitet med ett ordentligt uppbyggt förtroende spelar det inte så stor roll om hindret är 1 m eller 130.

Det får aldrig bli jobbigt för unghästen att klara av att utföra det vi ber dem om spelar ingen roll om det är i hoppning eller dressyrarbetet då har man gått för snabbt fram och den mentala biten tar skryk. Det viktigaste när man sysslar med unghästar är att använda hjärnan. Och det får aldrig gå prestige i arbetet utan rätt vad det är så kanske man behöver backa både 1 och 3 steg i utbildningen för att så småningom komma 4 steg framåt. Ingen häst är den andre lik.

Vi får väl se vem som är domare i 4-års champ i år, har ju känslan av att vissa domare inte kan sätta toppbetyg på honom utan att visa att de inte bedömde honom korrekt nu.
Blir väl troligen även kvalitets i år så han får lite upprättelse på sina poäng igen (behöver jag tillägga att jag kommer vara mkt noga med att kolla vem som dömer först)....

Du kan väl PM,a mig om vem som var domare i 4-års i fjor hittar inte det någonstans

Visst är det så, tog själv SM silver i ft med en 6åring för en massa år sedan. Då hade vi haft den som föl redan och jag ägde honom hela livet ut. Han litade så mkt på mig att han blev självsäker.

Men typ Falsterbo har jag fått inrådan från flera håll att inte rida som 5åring utan att vänta tills de blir 6år istället, dock Flyinge på hösten är ok.

Har ett litet sto F-00, E: Donnerfly som reds in i mars-03, gjorde 3-års testet i maj-03 utan större problem. Inga höga poäng visserligen, men klart godkänt. 3 års testet var bara en kul grej och egentligen inget jag själv skulle anmält mig till om inte den som hon var hos under inridningstiden frågat. Efter testet så vilade hon hela sommaren och sattes igång igen till hösten. Men annars finns inte mycket att rapportera, hon gör vad man ber henne om och det är aldrig några problem med ridningen, lydnaden formen eller annat. Hon är lättlärd och har mycket motor. Hon är förnärvarande på foder hos medryttare som går Hippologen. Medryttaren sköter tränings och tävlingsbiten, själv är jag för slö samt har inget intresse av att träna/tävla. Och det går väldigt bra för dom...dom har startat i några dressyr/hopptävlingar och alltid fått bra resultat samt rosetter...

Senast ändrad:

Har en connemara valack född 01. Har haft honom i tre år. Satt in honom i våras, ingen ridning bara ryttare. Sen blev det vila och unghäst bete under sommaren. Treårs test i september. Efter det började han ridas, bara lite i skogen. Vilade november och december.
Nu rider jag tre dagar i veckan, rider ut två dagar och en dag i ridhus var 14 dag rider jag lektion. Vi galloperar lite smått. Tömkör, löshoppar och går promenader med honom. Han har alltid varit helt underbar att hålla på med, han har aldrig gjort något. Han är glad och framåt och lär sig jättefort! Han är en lite ängel :love:

vad anser ni är bäst om man ska öka hästens grundkondition.

skritta (uppsuttet) bara korta sträckor i skogen eller börja succesivt skritta runt ca 1 mils-pass? vad är bäst? vi pratar 4-5 åring nu.

Ja, jag har en -00 som skall gå 5 års championatet i hoppning i år.
Det flyter på bra, vi var på första tävlingen för i år i helgen, nollade första klassen (70cm) och i 90 cm blev det ett stopp då matte klantade sig och styrde brevid pga att hjälmen hade ramlat ner framför ögonen :o Hon har haft en lång vila (3 mån) efter kvalitetstävlan dels pga återhämtning men även på grund av en smärre skada.
Problem - är lite knölig med mun just nu, vet kommer nästa vecka och kollar tänderna.
Kan vara lite stöddig i stallet och testa gränserna lite men ger sig på en gång om hon får en tillrättavisning.

Senast ändrad av en moderator:

Hugger en knapp...

Min -02 är hängd på och sutten på 4 ggr, sista gången blev han dock skrämd och hivade av mig så sen dess har vi longerat och promenerat medans jag hämtar mig efter avtrillningen.
Nu har han börjat fatta longeringen så vi skrittar och travar, har har inspänningstyglar som hänger löst även om han sträcker på sig. Han går framåt men sansat och tuggar på bettet och har börjat få under bakbenen lite i traven.
Nu har vi hittat en sadel som passar så efter helgen ska vi börja om lite med ridningen.
Sen kommer vi varva skritt med ryttare med tömkörning och longering.
Till helgen ska vi löshoppa för första gången också.
Han kommer arbetas ca 3-5 dgr/vecka fram tills 1 maj då vi ska troligtvis vara med på 3-års testet.
Efter det är det vila och sommarbete innan igångsättning på allvar, ev ska han visas på 3,5års rådgivande bedömmningen.

OO:a

Patsy har fått en ny turbomotor med hjärnspöken på köpet, så allt vi gör går FORT med divserse sidkastningar och annat.

Innan hon blev sjuk så jobbade vi på en stabilare form, sidvärts i trav, öppna och förvänd galopp.

Styrka och smidighet.

Patsy är mest snäll och samarbetsvillig. Ser till så att andra rider henne ibland också, har en egen hopp-pilot som började rida på gruppträningar innan P blev sjuk, det går lite segt i ridhuset men ute så hoppar P kanonfint med henne.

Inga direkta problem, just nu.

Har ett D-ponnysto född 02 som jag precis har suttit på för första gången. Till helgen ska vi se om hon kan gå lite med mig på ryggen...
Innan dess är hon löshoppad från 1,5 och tömkörd från 2 års ålder.
tanken är att visa henne på ponny-treårs-testet i sommar (visas vid hand och löshoppas) och att hon rids med avbrott för en längre ledighet under sommaren. Kanske nån unghästklass i dressyr till nästa vår?

Eva

Jag ha en hingst född -02

Ha gått tömkörningskurser för AE med honom o han sköter sig utmärkt, fattar nytt efter ett par tre gånger. :bow:

Ha suttit på honom i stallet en gång, inga större reaktioner mer än att han undrade vad sjutton jag gjorde på hans rygg.. :love:

Fick hem en begagnad sadel igår som passade på honom så nu är det meningen att jag ska börja rida på honom.. :crazy:

Var meningen att visa han på 3-årstestet i maj men jag få se hur det går... Om vi inte hinner bli förberedda så skippar jag det.. ;)

Va bra att det blev en unghäst-tråd - hade tänkt starta en annars ;) !
Har en -01, som jobbas 4-5 dagar/vecka (omväxlande dressyr, hoppning, uteritt, longering). Har precis trimmat in oss på att hoppa 5,5:an, vilket hon gör jättebra! Skall starta 70-80 cm på klubbtävling nästa helg :) Sedan blir det vila någon vecka.

Hon är lite tjafsig i munnen för tillfället (tappar tänder, tror jag), men har annars lätt att söka sig i form och har en balanserad galopp och härlig trav :love: Tanken är att hon skall starta 90-1m i vår och kanske någon dressyrtävling :cool:

__Stilett__ skrev:
Ni med unghästar (främst 02, 01 och 00 : or) kan ni inte berätta lite om era hästar. Hur ni rider/lägger upp träning. Vad har ni problem med (om ni har några) vad flyter på bra just nu etc?

Hur är era hästar att rida överlag? (sega,lugna,pigga...) ?
Har ni några mål med era hästar iår?
annat ni vill berätta o sånt.

följ gärna upp på tråden om det sker "ngt nytt" med er unghäst :-)

Har en 01:a hemma. Ett sto på 129,8, connemara;) Haft henne sedan ett år tebax, då hade hon löshoppat ngn gång, inget mer gjort. Har inte pysslat så mkt med henne, dels gått i skolan och vart hemifrån en vända. Hon rids nu i ok form i skritt o trav, ganska balanserad i galoppen. Fattar rätt galopp, flyttar lite sidvärts i skritten. Eftersom hon är så liten (jag är 168 cm) så rids hon bara korta "utbildningspass", inga långa skogsturer lr så. Riden i ridhus typ två gånger annars på fälten hemma och i skogen. Går genom vatten och över diken, "inkörd" på 5 min (åkte pulka bakom henne ngra gånger) och lite tömkörd. Longerad lite grann. Hon ska väl säljas så fort hon är tillräckligt ridbar (slängt av mig två gånger och testar ibland endel). Annars inga problem, liten tuff dam med mkt framåt anda. Rids ca varannan var tredje dag med veckolånga vilor ganska ofta (är så himla lättlärd, vill inte ta gnistan ur henne). Bla så har hon vilat en vecka nu och blev skodd första gången fram igår. Ska se hur hon verkar senare i veckan.

Stuteriets 02:or löshoppas och rids lite grann. Ska väl gå treårstest i höst, iaf den ena. Den ena travas utan problem, dock bettlöst, blir smått hysterisk om man rör bettet - störst problemet. Den andra har blivit sparkad med ska "igång igen" och travas. De rids nån gång i veckan tills de är "färdiga".

00:an har hopptränat uppsutten en gång med mkt gott resultat, ska fortsätta hoppas en gång varannan vecka. Rids ca 4-5 ggr/vecka. Går i form alla gångarter och ska väl gå kvaliten i höst (haft ett föl). Ska bli avelssto och "unghästhäst" så hon ska nog inte gå så mkt mer senare. Lite obalanserad i traven och kryper ibland bakom hand i skritten annars väldigt lättriden.

Hingsten f. 01 har börjat ridas igen efter en månadslång vila. Är rätt laddad men travas nu, dock i ridhus. Precis fått hjälp av tränare med honom en gång i veckan, tar honom själva en gång. Var dessför innan riden i alla gångarter av annan ryttare i höstas/vintras dock ganska laddad då med. Han ska förhoppningsvis bli godkänd även nästa år;) (dvs ridas av testryttare å hoppas uppsutten å sådär...) Han är dock väldigt trevlig att sitta på när han är lugn, väldigt välbalanserad och känslig, lyssnar då mkt bra=)

Generellt så gör jag mindre än vad som behövs med unghästarna och det viktigaste är att de lär sig gå framåt och därefter bjuda fram. Försöker etablera det redan när de börjar visas som 1 och 2-åringar.

På din andra fråga ang kondisen beror det på hur hästen skrittar. Skrittar den bra med mkt rygg är det mer ok att sitta på den på långa tyglar, annars bör man undvika att sitta för mkt på yngre hästar utan att de jobbas aktivt. Jag hade hellre travat lite längre pass i lättridning, eller klättrat kortare pass i skritten. Milslånga skrittpass med ryttare på ryggen tror jag inte så mkt på, hellre avsuttet.

jag har en 02:a som jag köote som föl, givetvis är hon mkt välhanterad i grundläggande övningar, såsom promenader i skogen, trafik, lasttränad, lite löshoppad (dock inte mkt på den punkten tyvärr pga platsbrist eller vad man kan säga) hoppad för hand i naturen på några få terränghinder istället. (dock låga)
Vi går korta o lite längre promenader ibland. Vilar några dagar/vecka.
Började tömköra henne i slutet av dec.månad. tömkör rakt fram i skogen i skritt o trav. Vart enstaka pass på bana, dock mkt sällan.
Hon är inte jobbad i form ännu utan bara rakt fram, stanna, svänga.
Har suttit några ggr (typ 5 ggr) i skogen rakt fram. 2 ggr med hästsällskap och 3 ggr ensamna. Varav en gång barbacka :love:
Inga långa sträckor dock. Utan bara mest för att "kolla av".
(efter blivit sutten ca 3 ggr i skogen, fick hon vila 3-4 veckor, sen blev det 2 uppsittningar till och nu ska hon få vila igen från uppsittning men fortsätta gå promenader o dylikt)
Hon har blivit avställd ca 3 månader i somras. Iår kommer vi försöka skritta ut (uppsutten) på betet ibland och bara njuta av naturen.
Inga krav eller dylikt. Ska inte gå ngt 3 års test.

min 01:a blev inriden i somras (mest sutten på, var inte så styrbar)
antagligen inte jobbad ngt alla tidigare, varken i tömmar, promenad eller ngt.
fick vila på bete i kombination med lastövning, lätt löshoppning.
tog upp ridningen (i skog) på hösten, är lite sen i sig själv, tog ett tag innan vi kunde öva styrbarheten på rätt sätt. Seg och loj.
det är först för ca 2 veckors sen vi har fattat galopp! dessförinnan bara skritt o lite trav i princip. Vi har försökt "väcka upp" honom. och har nu börjat hitta knapparna lite bättre! därför så har han inte så höga krav på sig. Nästan aldrig på ridbana. Mest i skogen. tömkörs dock gärna på ridbanan ibland. Tyvärr ej löshoppad sen somras i princip. Går för instruktör i tömkörning 1 g/vecka. Ridning ca 3 ggr/månad.

Det beror ju lite på vilket rid stadie du befinner dig på tycker jag.... vad jag sett av dina trådar går din unghäst väldigt försiktigt, med flera dars uppehåll från ridning? då är det svårt att bygga upp någon bemärkansvärd "grund kondition". Det får man nog börja med (tycker jag) när hästen är mer "igång" ridmässigt.

annars, objektivt sett,tycker jag längre men lugna sträckor ger mer än korta, det är ju i princip samma som för människor.

just nu går han ca 5 dagar/vecka, varav 2 är helt vila.

men det är sedan ca 1 månad tillbaka, innan gick han lite färre pass.

fast han rids inte 5 dagar/vecka, det kan va tömkörning eller ngt annat en dag då o då. men han börjar komma igång mer o mer och börjar ridas lite mera (i skog) fast det är ju dock inga hårda pass.

kanske kan man börja kräva mera nu tro. lite längre pass.

vi har börjat försikigt pga att vi inte kände varandra o han va hingst i början, och vi har fått plocka vargtänder, o kastrera o ge han läketid och finna sig till ro.

Hei!

Så morsomt, jeg har lett etter en unghest tråd. Spesielt en tråd med hester født -00, -01 og -02. Vi får selv en hoppe som er født -02 nå til påsketider.
Hun er innkjørt, men ikke innridd/sittet på noe vis. Det har sittet små barn på ryggen hennes uten at hun bryr seg og hun har blitt sittet på av en mann en gang.

Dette vil være min første unghest og jeg gleder/gruer meg veldig her!! Vet ikke helt hvor jeg skal starte, men jeg tror nok dette faller mer på plass da vi får hun hit og ser hva hun er klar til og når.

Spennende å følge med på denne tråden her videre. :banana:

hej! jag har en som är förr 02. han är precis inkörd och är sutten på några gånger. ska rida in honom mer till hösten/vintern. får bli körning fram tills dess. han är som en naturbegånvning, förstår allt direkt och gör exakt det du vill...

Hej! En jättebra tråd! Kul och läsa hur långt alla andra kommit..
Jag har iallafall ett sto, född 00. Vi har nu kommit igång riktigt ordentligt med en hoppträning + en dressyr träning för instruktör/ vecka. Vi jobbar nu med rakställning, sidvärtes, halter och gallopen. Formen börjar komma riktigt bra. Hon är otroligt lättlärd så allt går väldigt enkelt. :)
I hoppningen är det grunden vi jobbar på med rätt låga hinder för att få allt fungera lugnt och bra.

Jag rider i ridhus ca. 3 ggr i veckan och sen blir det skogsridning och träningar på gärden om det är bra underlag (perfekt nu med all snö)!! :D

Målet är att starta små hopp+dressyr träningar i år, ev. redan i vår.
Tack o hej!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama