Sv: Unghäst-tråd
jag har en 02:a som jag köote som föl, givetvis är hon mkt välhanterad i grundläggande övningar, såsom promenader i skogen, trafik, lasttränad, lite löshoppad (dock inte mkt på den punkten tyvärr pga platsbrist eller vad man kan säga) hoppad för hand i naturen på några få terränghinder istället. (dock låga)
Vi går korta o lite längre promenader ibland. Vilar några dagar/vecka.
Började tömköra henne i slutet av dec.månad. tömkör rakt fram i skogen i skritt o trav. Vart enstaka pass på bana, dock mkt sällan.
Hon är inte jobbad i form ännu utan bara rakt fram, stanna, svänga.
Har suttit några ggr (typ 5 ggr) i skogen rakt fram. 2 ggr med hästsällskap och 3 ggr ensamna. Varav en gång barbacka
Inga långa sträckor dock. Utan bara mest för att "kolla av".
(efter blivit sutten ca 3 ggr i skogen, fick hon vila 3-4 veckor, sen blev det 2 uppsittningar till och nu ska hon få vila igen från uppsittning men fortsätta gå promenader o dylikt)
Hon har blivit avställd ca 3 månader i somras. Iår kommer vi försöka skritta ut (uppsutten) på betet ibland och bara njuta av naturen.
Inga krav eller dylikt. Ska inte gå ngt 3 års test.
min 01:a blev inriden i somras (mest sutten på, var inte så styrbar)
antagligen inte jobbad ngt alla tidigare, varken i tömmar, promenad eller ngt.
fick vila på bete i kombination med lastövning, lätt löshoppning.
tog upp ridningen (i skog) på hösten, är lite sen i sig själv, tog ett tag innan vi kunde öva styrbarheten på rätt sätt. Seg och loj.
det är först för ca 2 veckors sen vi har fattat galopp! dessförinnan bara skritt o lite trav i princip. Vi har försökt "väcka upp" honom. och har nu börjat hitta knapparna lite bättre! därför så har han inte så höga krav på sig. Nästan aldrig på ridbana. Mest i skogen. tömkörs dock gärna på ridbanan ibland. Tyvärr ej löshoppad sen somras i princip. Går för instruktör i tömkörning 1 g/vecka. Ridning ca 3 ggr/månad.