Sv: Unghäst-tråd
__Stilett__ skrev:
Ni med unghästar (främst 02, 01 och 00 : or) kan ni inte berätta lite om era hästar. Hur ni rider/lägger upp träning. Vad har ni problem med (om ni har några) vad flyter på bra just nu etc?
Hur är era hästar att rida överlag? (sega,lugna,pigga...) ?
Har ni några mål med era hästar iår?
annat ni vill berätta o sånt.
följ gärna upp på tråden om det sker "ngt nytt" med er unghäst :-)
Hej Stilett,
Jag har en 00-a. Han är väl grundriden i dressyr, går i trevlig form, tycker livet e kul. Väldigt lite hoppad pga förra ägaren jag köpte honom från i juni-03 som bara löshoppat lite, sen har jag hoppat honom men bara lite.
Att rida är min häst pigg med väldigt mycket motor, på bana går detta att översätta till bra bjudning och samarbetsvillighet, kan bli lite väl pigg i galoppen dock. Ute samma sak, där han kan bli något piggare än på bana, men inga dumheter, man kan använda hans pigghe till att få honom att fokusera på att jobba med kroppen. Han kräver mycket mental aktivering, så när vi tränar lägger vi in väldigt mycket "händelser" även när vi rider i skogen. tex flytta på grusväg, stanna, rygga något steg, galoppfattning från skritt, sakta av, halvhalter, tempoväxlingar, nåt språng över kullfallen stock osv osv.
Problem som vi har som vi tränar på för tränare är lugna galoppfattningar och sidförande hjälper, som han har svarat lite dåligt på sedan vi lagt upp ribban lite och han tycker det är jobbigt. sen tränar vi på min sits och diverse annat
Mitt mål är att starta en lätt klass dressyr med honom under 2005, samt att ta tag i grundutbildningen runt hoppningen ordentligt. vi ska även last träna då han är mest van vid att åka lastbil och har lite brått ut ur vanligt släp.
tack för oss så länge