Unghäst-tråd

S

__Stilett__

Ni med unghästar (främst 02, 01 och 00 : or) kan ni inte berätta lite om era hästar. Hur ni rider/lägger upp träning. Vad har ni problem med (om ni har några) vad flyter på bra just nu etc?

Hur är era hästar att rida överlag? (sega,lugna,pigga...) ?
Har ni några mål med era hästar iår?
annat ni vill berätta o sånt.

följ gärna upp på tråden om det sker "ngt nytt" med er unghäst :-)

Sv: Unghäst-tråd

Jag har en liten kille född -01. Han gick 3-årstestet i våras och har sedan gått på bete fram till september, började ridas lite smått igen och kastrerades i oktober.

Han är en superpigg liten herr med väldigt bra kondis för att vara så ung och kommer antagligen vara tvungen att gå rejält i framtiden för att hålla sig någorlunda lugn och sansad. Problemet med honom är at han just är så pass pigg och glad. Han blir liksom för ivrig och på vilket ofta leder till dragkamp och det tar ett bra tag innan han lugnar ner sig och börjar använda energin till att arbeta istället. När han väl gör det är han underbar. På sista tiden har han kommit på att man kan busa och när han blir lite för ivrig och jag säger åt honom på skarpen kan han göra något bocksprång, men det ser jag inte som något större problem....

Jag rider honom 4-5 dagar/v, varav ett hoppass i ridhus, ett dressyrpass på fältet eller i paddocken och resten ut i skog och mark. Planerar att låta honom vila ett tag snart.

Målet i år är att starta några LC/LB dressyr och LC hopp och att förhoppningsvis rida 4-årschampionatet i fälttävlan i september.

Tror och hoppas att det här kommer att bli den perfekta tävlingshästen för mig och att vi kommer att ha många roliga år tillsammans. Har haft turen att få en häst som tycker att det roligaste som finns är att arbeta och är väldigt lättlärd! :love:

Tack för ditt svar, det är alltid kul att läsa om era unghästar!

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en 00:a som rids fem dagar i veckan. Hon reds in som 3-åring, gick 3-årstest 2003 och vilade sen i princip helt fram till för lite mer än ett år sedan. Sen sattes hon igång och har jobbat sen dess, med bete och vintervila. Jag har haft hand om hästen sen januari 2004 och köpte henne i augusti 04.

För tillfället har en del saker i ridningen lossnat, hon accepterar skänkeln mycket bättre än tidigare.
Haft problem med formen, hästen ville gärna krypa bakom hand innan :devil: men det har också blivit mycket bättre, och nu gör hon det bara ibland när hon blir trött eller busig och vill smita. Har verkligen präntat in i henne att man INTE får gå helt utan kontakt med näsan i bringan...

Tyvärr har vi inte hoppat mycket, har ingen transport och svårt att få hjälp i ridhuset hemma. Tränar dressyr 1 gång i veckan och rider oftast utomhus. Hästen är fin att rida, har bra balans i sig, och är framåt. Ibland vill hon lite mycket och kan bli ganska ivrig. Nu har även styrkan kommit lite så att hon orkar bocka med matte på ryggen. Ridturerna är ibland rätt spännande för den som rider bakom oss :D

I år ska vi ta tag i hoppningen, åka runt lite på clear rounder i hopp och dressyr för att vänja vid tävlingsmiljön. Vi ska rida på stranden och gärna på nån långritt, kanske på ridleden i halland, nån som vill med ? :idea: :angel:

Hejsan!!! Jag har ett 5 årig valack. Köpte honom för ca 2½månad sen!! Har precis börjat träna hoppning med bra resultat! Rider ca 5 gånger i veckan,2 dagar dressyr på gärdet om underlaget tillåter. Resten i skogen!! Har ganska stora problem i galoppen då han sparkar bakut av både glädje och iver!! Blivit ngt bättre senaste månaden!! Om allt flytter på så ska jag nog starta lite klubb hoppningar o dressyr slutet av våren!!! Någon som har bra lösningar på hästar som sparkar bakut i galoppen?

Jag har en 01-a som blev inriden i våras. Sen gick hon på bete nästan hela sommaren och var i gång ett påar månader i höstas. Nu har hon dock vilat sen december. Var meningen att vi skulle dra gång föraa veckan, men här nere på österlen har det varit snöstorm och var har inte kunnat ta oss någontans... Men nästa vacka kommer vi förhoppningsvis igång!

Hon är riden i form och är väldigt trevlig att sitta på-man får en härlig känsla! Det ska bli intressant att se om hon har kommit på att bocka med ryttare på än... Hon har än så länge varit alldeles för snäll...

Målet med året är att komma ut och rida lite hopptävlingar och nån dressyrtävling. Om hon har lätt för hoppningen ska jag prova kvala till fyraårschampionatet. Min förhoppning med denna hästen är att ha henne länge så jag vill inte forcera henne.

Har en 5 årig korsningsponny (75%arab). Rider henne 2 dagar, vilar en dag, rider 2 dagar osv. Vila blir ibland i hagen och ibland promenad eller skritt. Rider i ridhus ca 3ggr/vecka.

Hon har bra kondis och är framåt med ändå lugnt och fokuserad (oftast).

:love: :love: :love: :love:

tack för alla svar

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ett connemara sto född 2000. Tog hem henne 18 dec. så jag har haft henne i ca. 3 månader. Innan det hade hon inte ridits, hon började ridas in vid tre års ålder men skadade benet och sedan dess har ingenting hänt. Så det var ett litet busfrö jag fick hem..

Rider henne i skogen två dagar i veckan utan några krav i princip.
Paddock / ridhus två gånger i veckan
Vilar 2-3 dagar varje vecka, emellanåt får hon även viloperioder på en vecka ex.

Longerar då och då. Har tänkt att få henne ut på några träningstävlingar till sommaren, men vi får se lite hur de går :)

Har en -00 som kom till mig i slutet av oktober. Rids 5 - 6 dagar vecka och ibland alla beroende på hur han jobbas.

Han är väldigt välriden sedan innan och det vi tränar mest på är att flytta sidvärts vilket han inte kunde när han kom. Han har inga problem direkt utan det enda som vi måste jobba mer med är att få honom att komma mer bakifrån i dressyren.

Han tävlas i hoppning och har 9 felfria rundor av 10 möjliga, nu i februari har vi debuterat 1.10m felfritt.

Målet är att kvala in honom till Flyinge i höst, hade planer på att rida Flasterbo men börjar att tveka lite eftersom han är så otroligt positiv och vill inte gå för fort fram.

oj vad det skiljer mycket :) Jag har precis lärt min 00:a alla gångarter, hon har prec. lärt sig galopp. Första gången idag som det flöt på.. hehe :smirk: :rofl:

__Stilett__ skrev:
Ni med unghästar (främst 02, 01 och 00 : or) kan ni inte berätta lite om era hästar. Hur ni rider/lägger upp träning. Vad har ni problem med (om ni har några) vad flyter på bra just nu etc?

har en islandshäst (valack) född -00 reds in i höstas.
han kan alla gångarter och är mkt pigg och framåt men otorligt lydig och vill hela tiden lära sig och vara till lags.
han kan allt i grunden alltså galoppfattning drivande skänkel m.m men ej skolorna så det är det jag just nu ska inrikta mig på att lära honom.(öppna, sluta, skänkelvikning).
just nu vill jag bara behålla hans livsglädje och han har ett otroligt steg som är bevis på hur han visar upp sig(kastrerades som 4åring).
det han har problem är att han är mjukare i ena sidan och stelare i andra. han skjuter över ryttaren på ena sidan och inte sätter under sig ena bakbenet. men det fixar sig med skolorna.

han går fint i form och är underbart mjuk och känslig i munnen.
i år ska jag inte tävla något men nästa år då kommer vi=)

p.s vilken rolig råd detta var=)d.s

Min lilla -01 går enkelt en 120-bana :confused: även skuttat lite 130-135 under ryttare vilket han gör i perfekt form som vilken rutinerad hopphäst som hellst.
Skänkelvikningar, öppnor inga problem. Visa honom något en gång och han kan det maken till lättlärd häst har jag aldrig stött på. Som ett ex kan sägas att han lärde sig galoppskänkeln första gången han reds, fattar galopp från stillastående perfekt. Har från dag 1 arbetat i rätt form (även i galoppen). Går från full ökad galopp ner till samlad arbetsgalopp bara av att du samlar med sitsen. Vad må det bliva av denna krake i framtiden ........

Kanske skall tillägga att jag normalt inte är så långt framme med en knappt 4-åring utan han är matchad för bruksprovet.

Så nu efter vår "debut" på hingstprovets 110-bana så har vi ett år framför oss att lata oss på 1 meters banor , just nu har vi vilda sisskutioner (han och jag) om hur och vida han behöver vila, jag säger att han skall vila och han tycker att jag är världens taskigaste matte han vill jobba..... problemet är att han är uppe i en enorm kondis nu så det får nog bli en kompromiss om jag vill ha stallet kvar. :eek: :rofl:

__Stilett__ skrev:

Hej Stilett,
Jag har en 00-a. Han är väl grundriden i dressyr, går i trevlig form, tycker livet e kul. Väldigt lite hoppad pga förra ägaren jag köpte honom från i juni-03 som bara löshoppat lite, sen har jag hoppat honom men bara lite.

Att rida är min häst pigg med väldigt mycket motor, på bana går detta att översätta till bra bjudning och samarbetsvillighet, kan bli lite väl pigg i galoppen dock. Ute samma sak, där han kan bli något piggare än på bana, men inga dumheter, man kan använda hans pigghe till att få honom att fokusera på att jobba med kroppen. Han kräver mycket mental aktivering, så när vi tränar lägger vi in väldigt mycket "händelser" även när vi rider i skogen. tex flytta på grusväg, stanna, rygga något steg, galoppfattning från skritt, sakta av, halvhalter, tempoväxlingar, nåt språng över kullfallen stock osv osv.

Problem som vi har som vi tränar på för tränare är lugna galoppfattningar och sidförande hjälper, som han har svarat lite dåligt på sedan vi lagt upp ribban lite och han tycker det är jobbigt. sen tränar vi på min sits och diverse annat :)

Mitt mål är att starta en lätt klass dressyr med honom under 2005, samt att ta tag i grundutbildningen runt hoppningen ordentligt. vi ska även last träna då han är mest van vid att åka lastbil och har lite brått ut ur vanligt släp.

tack för oss så länge :)

Vilken bra tråd - jättekul att läsa om andras resultat och planer! :)
Själv har jag en hblvalack (-02) e. Donnerfly. Han är hittills "hängd på" utan några problem, har varit med på löshoppning några gånger, vilket han verkar uppskatta mycket, och däremellan roar vi oss med att gå ut på promenader häromkring.

Överhuvudtaget är han en mycket påhittig och positiv individ! På längre sikt är planerna är att han ska tävlas i dressyr och lite hoppning. Planerna för 2005 är att han ska ridas in i vår, ha semester i sommar och sedan sättas igång lite i höst igen.

Har en -01 som blev inriden i december -03 och gick treårstestet med 9-9 i hoppningen, efter treårstestet vilade hon hela sommaren, efter sommarvilan började vi hoppa in henne vilket har gått jätte bra, aldrig stannat på någon typ av hinder, red henne 3 gånger i veckan, för en månad sedan fick hon för sig att hoppa över bommen i släpet och skadade sig rejält sydd med 35 stygn och konvalicent i ca 4 månader, precis när man ska debutera på första hopptävlingen.
Har även en -02 som skulle ridits in efter sommarbetet men han gick ner sig så mycket de sista veckorna på betet så han behövde hela hösten på sig att äta upp sig igen. Red in honom i november har gått skogsrundor och nu vilar han pga att vädret är så tråkigt. Ska igång igen så fort man kan rida ute ordentligt, är en väldigt bockande häst så man flyger lätt av.

Hej

Jag har ett sto född-00. Hon är bara riden i lite mer än ett år så det mesta av tiden har gått åt till att ha roligt i skogen. Nu när det börjar närma sig vår har vi börjat komma igång lite mer, börjat rida för tränare en gång varannan vecka. Eftersom jag går i skolan blir det svårt att hinna rida ordentligt alla dagar men på helger och lov brukar det bli mycket ridning.

Vi har ju precis börjat komma igång med lite dressyr, formen börjar komma i skritt och snart är den väl på G i traven också. Vi har lite problem med höger galopp för tillfället. Väldigt jobbigt att fatta rätt galopp tycker hon!!
Att rida är hon pigg och glad, kan vara lite seg i början av ridpasset om man rider på banan, ute är hon alltid pigg och gillar att springa fort!

Vårt mål för i år ska väl vara att kanske kunna starta en L:C dressyr till hösten, men vi får se.

Nu förstår jag att din häst är välmatchad eftersom han gick bruksprovet. MEN jag måste säga att även om min -01:a har kapaciten att hoppa 1,20 banor och än högre gör jag hellre det om två år och fortsätter med det dom närmasta tio åren... Är farligt att ha en häst som har för lätt för sig då man lätt som ryttare går för fort fram. Detta är min egen personliga åsikt i alla fall.

Såg inte ditt inlägg förrän nu... Har du testat att bara ryta/morra till när han sparkar bakut? Min häst är väldigt känslig för rösten, så för mig räckte detta, hade annars problem ett tag för nåt halvår sen med samma sak. Han brallar ibland i galoppen ute men det känns när det är av glädje, då är det bara en enstaka. När det är en glädjebrall ignorerar jag den. Däremot kunde han sparka bakut under markarbete i galoppen när det blev jobbigt. då började jag morra till, och han rättade sig direkt :idea: ... ibland är det små enkla saker som gör hela skillnaden... lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
3 004
Senast: NOC14
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 687
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst