Unghäst som vill vända sig i transporten!

Novali01

Trådstartare
Jag vill höra om era erfarenheter av hästar som inte vill stå still i transporten. Har kommit i kontakt med unghäst som vänt sig två ggr i transporten, trots både grimma o halsring.

Någon som har erfarenhet o som kommit på nåt bra sätt att binda på som inte blir farligt för hästen?

Kör ni en sån häst utan mellanvägg?

Sv: Unghäst som vill vända sig i transporten!

Min häst vill gärna vända sig om, jag sätter ett grimskaft som löper framåt och sedan ett som sitter fast i samma sida som hon står på.
Hon kan vända på huvudet och röra det upp och ner, men det hindrar henne ifrån att vända sig.
Jag kör också alltid med stängd lucka eftersom jag har insett att det är för att titta ut bakåt som hon vill vända sig.
Det har blivit betydligt bättre sedan jag köpte en transport med frontutlastning, då inser hon att hon ska ut framåt och ställer sig istället och tittar ut genom fönstret som är framför henne.

Hur menar du? Jag har inga fästen nära golvet, har inte sett det i nån av mina transporter. Jag binder oftast mina hästar i transportgrimskaft som är fästade i ring framför hästen.

Tänker du att om hästen hoppar över bommen så sitter grimskaftet lågt för att förhindra skador?

Hästarna åker bäst med möjlighet att komma ner med huvudet, de får frihet att balansera med halsen men kan inte vända sig om.

Fästen kan man alltid sätta själv om det inte finns från början.

Du måste köpa nytt släp där den åker baklänges:grin:

Skämt åsido. Bind den i främre väggen o ha mellanvägg så den inte kan vända.

hur i hela friden sätter du fast den?:devil:
Frågar.. för att jag själv knyter så uselt o har sen många år ett permanent skaft .

Ha ha, ja det kan man ju fråga sig men det var faktiskt inte jag som knöt fast den...:D
Men han hade grimma med transportgrimskaft som sitter fast i ring rakt fram i väggen, två grimskaft i sidled som satt i ringar i väggarna, halsrem som grimskaftet satt fast i bommen. Då kan man ju tycka att han sitter fast...:cool:

Men han tog av sig grimman helt, den hängde kvar i transporten. Fick upp grimskaftet som halsremmen satt fast i. Vände sig o gick omkull o blev liggande under mellanväggen fastkilad, mjuk mellanvägg så klart.

Han har tydligen vänt sig en gång förut o tilläggas bör att han enbart åkt 3 ggr innan denna gång.

Men då är ju problemet faktiskt helt utrustningsrelaterat. Inga panikhakar och bra hållbarhet på grejorna är ju liksom en lägstanivå...

Ah!
Den tog av sig grimman.
Hela vitsen med att "bara" surra den i främre väggen är ju att den fortfarande har stor rörelsefrihet, men ska inte kunna få huvudet bakom bommen.

ju mer man sätter fast, desto större vilja att dra... därifrån.

Kom ihåg nu när jag tänker på det, en tjej som tog bort mellanväggen och alltid lät den åka lös:cool: Det var en gammal speciell och knepig häst, vet inte om det fanns andra alternativ, jag la mej inte i det....

Jag har nog tagit med sällskap när det varit nån som inte står still, om man har möjlighet. Vi hade förr en utmärkt liten b-ponny som oftast fick vara sällskapet, under många gånger i början, sen kunde de stå stilla ensamma också:idea: Jag är skeptisk oavsett hur man fäster om det är en orolig häst, jag... därför har jag försökt lugna med sällskapet eller skulle möjligen plegga om det skulle varit absolut nödvändigt, men helst inte.

Senast ändrad av en moderator:

Både ja o nej anser jag. Om han inte kommit loss från grimman så hade han garanterat försökt hoppa över bommen. Det var ju inte så att han stod lugnt o stilla nån gång efter att bilen startat...Hur han kunde få loss grimskaftet från bommen kan jag inte svara på. Det var INTE panikhakar på grimskaftet.

Att köra honom ihop med annan häst provades när han åkte förra gången. Han stod o galopperade hysteriskt hela vägen så det säger mig att han vill stå brett o då går kompis bort.

Tror jag ska testa varianten med halsring, dra grimskaft genom både grimma o halsring o binda rakt fram. Sen ta ett grimskaft o binda åt vänster också genom både grimma o halsring. Då kan han röra huvudet men inte komma bakåt o inte vända runt.
Har tyvärr inte möjlighet att sätta bindringar i golvet för att köra en individ nån enstaka gång i min transport. Hästen är ju inte min o ska inte bo hos mig för evigt.

Masse har bra sätt att binda upp hästar som går över bommen. Min filosofi är att alla grejor måste hålla alltid, annars blir det farligt. Binder gör man på ett sådant sätt att de inte kommer till att skada sig, även om de inte gillar att åka.

Masse har bra sätt att binda upp hästar som går över bommen. Min filosofi är att alla grejor måste hålla alltid, annars blir det farligt. Binder gör man på ett sådant sätt att de inte kommer till att skada sig, även om de inte gillar att åka.

Masse???

Ja, det håller jag med om. Grejor måste hålla o nästa gång binder jag hästen!:devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 843
Senast: Svartkatt
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama