Unghäst som kastar sig

elaktroniqe

Trådstartare
Jag behöver tips och råd! Jag har en 4 åring som är riden i ca 1½-2 månader, i början gick det jättebra att rida ut, men nu, de senaste veckorna har han börjat kasta sig av vägarna och rakt in i skogen. Det började väl med att jag trodde att han typ "Åh, här vill jag gå, jag springer in där!", jag vände och gick ut på vägen igen och gick vidare, men sen blev det mer och mer. Han slänger sig i alla gångarter, och försöker man styra ut honom på vägen igen ställer han sig, på sista ridturen kastade han sig helt plötsligt i galoppen och jag gjorde en fin piruett över hans huvud. :cool:

Det som är mest konstigt är att det nästan bara är åt vänster, och bara från grusvägar in i skogen, aldrig från en stig in i skogen. Jag har övervägt att han kan ha ont någonstans, men då borde han väl inte göra det enbart efter grusvägarna? :eek: Och desto tröttare han blir, desto mindre "seriösa" blir hans försök att kasta sig.
Själv har jag fått för mig att det är någon unghästfason och att han bara :devil:'s. Kanske ska lägga till att det i princip är så svårt att få honom att gå ut på vägen igen att jag ofta måste sitta av och gå en bit, sen sitta upp igen.

Kan tillägga att han är en kallblodstravare, oerhört snäll i all hantering, inte rädd för fan själv (det är alltså inte rädsla) och han gör aldrig något annars.
Mycket körd och hanterad innan han kom till mig.

Vad tror ni det handlar om, och vad ska jag göra?:confused:

Senast ändrad:
Sv: Unghäst som kastar sig

Om han bara är riden så kort tid så är det inget konstigt att han testar lite nu när han börjar få koll på sig själv under ryttare och vågar och orkar göra mer saker! (I början har dom så fullt upp med allt annat att dom glömmer av att testa)

Jag tror att din kille behöver vila nu ett par veckor för att smälta allt han lärt sig! :laugh:

Öm i fötterna på grusvägar? har han skor?

Ja du, tre hästar har jag ridit in och alla tre har haft samma symptom nämligen att flaxa iväg bara så där.:D
Och gemensamt för alla var att det handlade om samma riktning alltid, så två vänster hästar flaxade således åt vänster och den sista alltid åt höger. MEN bara under en period, sedan gick det över, de var också oerhört snälla i början utan några problem. Så jag har mestadels sett det som tester, och de har ju som sagt lagt av med detta efter en kort tid.

Nu är min häst ingen unghäst längre men väl en avkastarkung. Han kastar sig i 9 fall av 10 till höger. Jag tror de väljer den sida som passar dem bäst, hästar har ju olika sidor precis som vi människor är höger och vänsterhänta.

Jag tror inte din häst har ont, låter som vanligt unghästtrots.

backa tillbaka ett eller två steg i hans utbildning alternativt ta hjälp av en äldre/säker draghäst som får gå först och föregå med gott exempel.

Eftersom den är så ung lär det endast handla om trots och att han testar läget:). Jag hade tagit med äldre draghjälp och varit nogrann med framåtbjudningen. Sett till att den uppfört sig en 3-4 gånger sen hade jag låtit hästen vila lika länge som du ridit den. Kan sätta pengar på att den kommer gå som en klocka när du sätter igång igen:).

Växtperiod? Och riden under kort tid, rätt vad det är dyker man på någon typ av problem. Kanske kan vara på sin plats med en vila så att hästen får smälta alla nya intryck, därefter börjar man om igen men man kanske tar vid några steg bakåt i utbildningen.

Jag ska putta lite här, hästen har fått vila och jag skulle i igår testa sitta upp igen, allt går klockrent tills vi kommer upp till skogsvägen där han jävlades som mest förr, och nu vägrade han tom. gå in på vägen. Han snurrar och backar och går åt alla andra håll än det man vill ha honom åt. Pojkvännen som cyklade med fick leda in honom på vägen (med lite tjat) och vi kom tillslut iväg igen. efter ca 100 meter på vägen tvärvägrar han igen och piper ner efter en stig som gick ner från vägen. Sen är det ett helvete att få upp honom på vägen igen. Jag hoppade av och gick med honom fram och tillbaks säkert 10 gånger, tillslut gick han fint förbi utan att bry sig om att kränga, jag satt upp igen, då var det som om han glömt att han precis har gått förbi där tio gånger. Dessutom var han igår sju resor värre nu än innan vilan, förr fick man iaf. iväg honom utan att hoppa av. Jag blir snart knäpp, vad ska jag göra? Han verkar bara ha blivit värre med all energi han har samlat på sig under de här veckorna. Och de största problemen är just efter den här skogsvägen, påväg hemifrån, samma väg fast hemåt är inga problem. Rider man med sällskap kan han jolla sig lite om han går först, men går min andra häst före är det aldrig några problem. Efter andra vägar/stigar är det nästan aldrig några problem :S

Hur länge har han fått vila?

Jag tycker att du ska backa tillbaka och tömköra längs samma väg. När det börjar fungera kan du sitta upp igen med draghäst framför. Sedan sällskapshäst bakom så att din får gå första och till slut testar du rida med "gåsällskap" för att sedan rida själv.

Sitter du själv och väntar på att det ska hända eller kan du vara avspänd och ha självförtroendet kvar?

Det är väl delvis både och, men jag tappar inte "modet" och självförtroendet, den enda tanken jag har i skallen är att "Nu ska vi upp efter den där vägen där framme!"

Han har vilat ca 3 veckor.

Idag när jag red började han tramsa redan när jag skulle rida förbi hagen. Men vi gjorde - trots att han bråkade jättemycket, väldigt stora framsteg, jag körde back/pyttevolt metoden, när han började tramsa så fick han backa tills han stannade, då bad jag honom backa lite mer, och på slutet så kunde jag göra halt innan han började bråka, lirka lite i tyglarna för att han skulle backa, då suckade han och gick fram istället :bump:

Det stället han är värst på gjorde jag halt precis där han brukar börja bråka, backade honom 5 steg, då bjöd han framåt istället och gick utan trubbel förbi stigen :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 877
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 510
Ridning Min häst är livrädd för att rida in i vår skog, är rätt säker på att det är pga älgflugor som vi blev attackerade utav i början av...
Svar
0
· Visningar
735
Senast: Cs218
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka