elaktroniqe
Trådstartare
Jag behöver tips och råd! Jag har en 4 åring som är riden i ca 1½-2 månader, i början gick det jättebra att rida ut, men nu, de senaste veckorna har han börjat kasta sig av vägarna och rakt in i skogen. Det började väl med att jag trodde att han typ "Åh, här vill jag gå, jag springer in där!", jag vände och gick ut på vägen igen och gick vidare, men sen blev det mer och mer. Han slänger sig i alla gångarter, och försöker man styra ut honom på vägen igen ställer han sig, på sista ridturen kastade han sig helt plötsligt i galoppen och jag gjorde en fin piruett över hans huvud.
Det som är mest konstigt är att det nästan bara är åt vänster, och bara från grusvägar in i skogen, aldrig från en stig in i skogen. Jag har övervägt att han kan ha ont någonstans, men då borde han väl inte göra det enbart efter grusvägarna? Och desto tröttare han blir, desto mindre "seriösa" blir hans försök att kasta sig.
Själv har jag fått för mig att det är någon unghästfason och att han bara 's. Kanske ska lägga till att det i princip är så svårt att få honom att gå ut på vägen igen att jag ofta måste sitta av och gå en bit, sen sitta upp igen.
Kan tillägga att han är en kallblodstravare, oerhört snäll i all hantering, inte rädd för fan själv (det är alltså inte rädsla) och han gör aldrig något annars.
Mycket körd och hanterad innan han kom till mig.
Vad tror ni det handlar om, och vad ska jag göra?
Det som är mest konstigt är att det nästan bara är åt vänster, och bara från grusvägar in i skogen, aldrig från en stig in i skogen. Jag har övervägt att han kan ha ont någonstans, men då borde han väl inte göra det enbart efter grusvägarna? Och desto tröttare han blir, desto mindre "seriösa" blir hans försök att kasta sig.
Själv har jag fått för mig att det är någon unghästfason och att han bara 's. Kanske ska lägga till att det i princip är så svårt att få honom att gå ut på vägen igen att jag ofta måste sitta av och gå en bit, sen sitta upp igen.
Kan tillägga att han är en kallblodstravare, oerhört snäll i all hantering, inte rädd för fan själv (det är alltså inte rädsla) och han gör aldrig något annars.
Mycket körd och hanterad innan han kom till mig.
Vad tror ni det handlar om, och vad ska jag göra?
Senast ändrad: