Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en väldigt vaken och reaktiv häst men kroppsligt långsam. Hoppstammad och egentligen med fina gångarter, dock stora och ”schwungiga” med mycket bakben vilket krävt mycket jobb för att bygga styrka och hitta balans och takt även i traven. Dessutom har han haft väldigt dålig framåtbjudning men som sista tiden kommit mer och mer nu i skritt och trav. Galoppen däremot är otroligt svår! Han håller galoppen hyfsat på lina men uppsuttet så är det väldigt kämpigt att ens hålla galoppen mer än något varv på ridbanan då han blir lång, tappar bjudningen helt, sen takten och tillslut försöker han bara bryta av. Vi försöker just nu mest att galoppera ute men även där får vi tryck och fin bjudning kanske 100 meter sen blir det för jobbigt och han dör helt. Jag förstår att vissa hästar kräver tid, jag har en super peppig dressyrtränare som tror att det kommer bli bra tillslut men vissa dagar tvivlar jag på att vi någonsin kommer komma vidare från detta. Han är 4,5 nu och fantastiskt fin och på nivå för sin ålder i skritt och trav men i galoppen och såklart hoppningen till följd av det så går det så långsamt framåt att det känns som att vi står still! Han galopperar dessutom nästan aldrig av sig själv ens i hagen och har i stort sett aldrig gjort (haft honom sen han var 1,5), även där är det någon rusch på 100 meter sen bryter han av. Han är frisk och fräsch, röntgad osv. Finns det någon som haft en unghäst med liknande problem där det har löst sig så pass att de fungerat som hopphäst i vuxen ålder? Har vi några solskens historier på jättar som bara behövt extra tid och sen blommat ut? Behöver motivation och kanske tips på vad som fungerat för någon annan