Unghäst som bits

L

Lampi

Min unghäst var iväg i höstas hos en erkänt duktig unghästutbildare, har haft flera unghästar där tidigare och aldrig haft problem med dem efter hemkomsten. Känner även många andra som haft sin hästar och det har fungerat bra med alla förutom denna.

Han är nu 4. Utbildaren tyckte inte att han flyttade sig undan snabbt nog för oss människor (alltså inte tillräcklig respekt) och fick vara ganska hård mot honom för att han skulle förstå att när man begär att han ska flytta sig så ska han flytta på sig. Han har alltid varit en glad och trevlig unghäst men han kan även vara busig när man leder honom.

I alla fall sen han kom hem så kan han börja nafsa på en och när man då säger till honom att sluta på skarpen så känns det som att han antingen känner sig hotad och vill nästan försöka ge igen, eller så är det som att han vill försöka vara starkast. Tror mest på att han känner sig lite hotad och vill liksom försöka försvara sig. Har aldrig haft en unghäst som hållt på så. Vill absolut få hjälp med detta innan det utvecklar sig till något större problem. Vill även säga att det är inte alltid han gör så här men ofta när han blir ledd men även idag när jag la på täcket.

Har läst någon stans att det bästa sättet att få dem att sluta är att bara hålla upp armbågen så att om han vill bita så gör det ont utan att man har gått emot honom.

Någon som vet bättre för det är ju inte alltid man hinner hålla upp armbågen och jag vägrar att bli biten av mina hästar.

Sv: Unghäst som bits

Hr bits hästen?
Är det små tjuvnyp elelr hugger den?

Många ynglingar i den åldern kan få lite loppor i blodet och hitta på hyss. Specielt om det är en hingst

Än så länge har det bara varit små nyp men vill absolut inte att det ska fortsätta och bli till något värre. Ibland påminner det lite om när hästar står och biter varandra lite i halsen som valacker ofta gör. Den ene biter, nästa biter lite och så fortsätter det så.

Han har haft vintervilan nu i December-Januari och fick faktiskt sätta igång honom 1 vecka tidigare än tänkt för han var så full av bus. Jag vet att det är hårt i hagarna nu så han rastar sig inte lika mycket själv som han borde göra så jag har full av förståelse för att han har extra energi. Fodrar enbart med bra hösilage så det finns inget kraftfoder att dra ner på.

Förhoppningsvis blir han bättre när han är fullt igång igen. (Det är en valack)

Har den loppor i blodet blir det säkert bättre när motionen utökas. Vilket inte är dte lättaste med underlaget vi har på vissa ställen i landet nu.;)

Har han en polare i hagen som han kan leka dessa lekar med? Om inte så kan man ju förstå att han leker dem med dig.

Annars säger jag som älgen, med lite mer stimulans för huvudet slutar han säkert av sig själv.

Min 2,5-åring kan ha en tendens att tugga och pilla en massa på allt och alla han kommer åt, men jag har märkt att det faktiskt ofta är människan som börjar. Han kommer nämligen fram och är söt och gullig och vill ha uppmärksamhet, då börjar både jag och andra ganska snart pilla och peta och gulla med honom, och då gör han liksom "tillbaka" ännu mer.
Men som igår så hade jag en mysstund med andra valacken, och då kom lillen efter ett tag och ville också mysa, och då var det inget tugg och pill, men då var jag också stillsammare i mina egna rörelser, eller vad man ska säga.

Hur är han om ni tar en riktigt lugn stund tillsammans? Där du inte petar och grejar på honom, vill han ändå pilla på dig då?

Jag försöker skapa lugna stunder varje dag då jag bara lugnt står och klappar honom på huvudet och halsen i hans box och då kan han faktiskt vara lugn och uppföra sig bra. Det finns inget styggt i honom, bara en massa bus. Underlaget har varit ok i en veckas tid så har kunnat longera honom hemma men ska lasta honom i morgon och köra till ridhuset, eftersom det numera är fruset här hemma, och longera för att sen i övermorgon börja ridningen igen.

Eftersom jag vet att det är kallt och han inte har kunnat rastat sig själv ordentligt så har jag försökt ignorera hans mindre trevliga påhitt men man måste ändå dra en gräns. Våren kan komma när som så att hästarna kan komma igång på riktigt.

Hmm, lånar ditt svar lite, tycker att det var så bra! Det stämmer nog precis in på min lilla pålla. Hon liksom "pillar tillbaka", och tar gärna lite med tänderna. Just nu går hon dessutom ensam i en hage, så det är nästan omöjligt att borsta henne. Hon vill så gärna få klia tillbaka! Tar tag i kläder, blixtlås, mössor...men är ganska försiktig i alla fall. Jag hoppas att hon kan sluta när hon blir mer stimulerad...(unghäst 4 år som vilar och växer, ej inriden och tyvärr går ensam i hagen).

Men matte tycker att det är ganska jobbigt:crazy:. Samtidigt tycker jag så synd om henne och vill liksom kompensera henne lite och låta henne gosa en stund nu när hon är så gosesugen och översocial. Men jag kan lugnt erkänna att jag har svårt att sätta gränsen när hon ska sluta. Jag vill inte vara för hård, men ändå måste jag ju markera att jag inte vill mer. Hon blir aldrig dum men lite närgången:angel:. Nu puttar jag bestämt bort huvudet när jag vill att hon ska sluta, med en liten knyck. Och det verkar hon förstå, oftast slutar hon då. Men det där tuggandet....hon smakar på allt. Det har jag svårt att komma tillrätta med. Visst, jag håller ju fram mina händer, så på så vis får jag ju skylla mig själv...men när man ska kratsa hovarna t e x så vill hon klias. Något tips om bra sätt att markera att hon inte får använda tänderna? Eller ska jag bara ligga lågt och invänta bättre tider och inte göra så stor sak av det just nu när hon är överpigg och understimulerad?

jag skulle smälla till hästen på nosen direkt i det ögonblicket den biter. Om en häst bet en ranghög häst skulle den åka på stryk. Det är viktigt att "smällen" (hittar inget bättre ord) kommer direkt i ögonblicket, så att han förstår.

Att slå tillbaka uppmuntrar bara hästen att lära sig att bli snabbare på att hinna bita innan den får ett "bett" tillbaka.
Dessutom är det inte ok att bestraffa hästen för saker den gör pga av att människan inte tillhandahållit en tillräckligt stimulerande miljö. :mad:

Men VARFÖR går den ensam?? :cry::(
Skaffa en polare NU så slipper du att hästen får en vana att tugga på folk, samt även en gladare och friskare häst. :idea:

Enligt mig är det INTE ok att låta unghästar(inte vuxna heller förståss) gå ensamma utan synnerliga skäl..

Den står inackorderad och jag kan inte bestämma över stallägarens huvud vilka hästar som ska gå ihop. Min stallägare har bestämt så, inte för att vara elak, men hon har en tendens att gärna ställa hästarna ensamma i hagar, i o f s bredvid varandra, men det tycker inte jag är tillräckligt. Nu har den här stallägaren andra kvalitéer (många!:bow:) som gör att jag står kvar, och hon har lovat att min häst ska slippa stå ensam nästa vinter. På somrarna går de på bete, det brukar inte vara något problem. Men ja, jag lider också med min häst, men det är utanför mina händer. :(

Förlåt om jag låter elak, men det är faktiskt långt ifrån utanför dina händer. Du kan ställa kravet att hästen ska ha lämpligt sällskap eller flytta.
Jag anser att man ska sätta hästens behov framför sina egna... :cool:

har fått höra där jag har min häst installad om ett knep där man går utanför boxen/framför hästen med en het potatis på axeln och provocerar hästen att bita. När den väl biter kommer det inte bli kul för hästen och vad jag har hört brukar hästarna inte försöka igen efter det. Kan låta hemskt, men vad ska man göra - en häst får helt enkelt inte bitas då den kan bli riktigt farlig om den lär sig att den får göra vad den vill. Dessutom är det ju hästens egna val att den biter.

Stoppa upp en vass ryktskrapa i ärmen och låt hästen bita tag i den ,så lovar jag att han slutar ...istället för att slå mot huvudet ska man ha en blomspruta och spruta med eller vifta med handuk.Funkar faktiskt !!!Känner en mycket duktig hingst hållare och tro mig hans hästar är dom mest väluppfostrade som tänkas kan...

Jag låter dom oftast hålla om dom inte hugger riktigt då klipper jag till direkt.
Annars får man bara hålla sig borta det är bara bra om dom har lite jävlaranamma i sig fram för allt hingstar. ston får man bara inte slå om dom inte blir direkt farliga då förstör man bara spyket på dom direkt och det kan ta åratal att bygga upp igen. Annars kan du alltid prova pisk när du hanterar hästen löst eller går till och från hagen du behöver inte och ska inte slå hästen utan hapisken mot huvudet mot hästen och om han biter efter dig så låt flerpen vara det första hästen träffar och tryck sedan undan huvudet med spöets hjälp. Det kan fungera utan att man för den sakens skull är elak mot hästen.

Jaja, du får tycka vad du vill. Det är ingen permanent lösning, så jag tror att hästen och jag överlever. Trist att folk hakar upp sig på saker som inte handlar om själva frågeställningen.

Och det där med att sätta hästen i främsta rummet: det kan man göra, på många sätt. Jag väljer detta framför att flytta henne hit och dit. Stallen här i trakten är inget att hurra för och jag har ett av de bästa, anser jag, när det gäller hantering och rutiner. Men, men, detta är och förblir Buke:grin:.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 041
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 093
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 896
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 375

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka