Unghäst som är tjock i ett ben... Hjälp!

U

Unghäst

Hej!

I slutet av april i år köpte jag en underbar 4-åring som efter någon månad var lite, lite tjockare vid senan på vänster framben. Han har gått väldigt lugnt, mestadels ut. Det blev dock värre efter ett ridpass och jag åkte till klinik och ultraljudade senan, ingenting syntes. Veterinären rådde mig att rida honom. Han fick sedan vila över sommaren, ca 8-10 veckor totalt, utan förbättring. Han har nu satts igång igen och är fortfarande tjockare i vänster fram än höger. Vissa dagar lite mer än andra, det har dock inget samband med hur hårt han ridits etc. utan snarare att han kan se lite bättre ut dagen efter ex. löshoppning eller ett dressyrpass. Han går inte några speciellt krävande arbetspass nu heller, jobbas ca 4 dagar i veckan varav något utan ryttare.

Han har även varit sned i bäckenet (kastade sig i gången före sommaren) och korrigerats av kiropraktor (i början av augusti) och konstaterats rak och jättefin i muskulaturen av massör efter det. Han har inte varit halt av detta nån gång och det känns inget vid ridning.

Han röntgades ua i samband med att jag köpte honom.

Vad gör man?? Tacksam för alla tips och förslag!

Sv: Unghäst som är tjock i ett ben... Hjälp!

Hej!
Kanske är det remont hälta.Överben. Senor å ligaments reaktion under uppbyggnade. I sånt fall är det inget allvarligt vad jag vet. Visar det inget på varken UL eller Rtg, så kan det ju vara det.

Ett förslag bara.

Lycka till!

Mvh malin

Sv: Unghäst som är tjock i ett ben... Hjälp!

Tack för svar! Får hoppas på det! :idea:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 257
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 765
Senast: pews1972
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 781
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar