Unghäst och ridhus

Strass

Trådstartare
jag är medryttare på en unghäst 2 dagar i veckan. Hon är 4 år men suuupersnäll och har inga unghäst beteenden utom ett. Hon kan inte vara ensam i ridhus. Hon går in efter mycket om och men, men såfort man sitter upp så tar hon sina egna vägar i ridhuset (sneddar, stannar) efter ett tag så står hon bara och snurrar i en cirkel såfort man ber henne gå fram.

Hur ska jag träna bort detta? Vet inte om jag ska ryta till när hon gör så för hon verkar aldrig ge sig när hon väl börjat snurra.

Gör annat i ridhuset ett tag tills hon känner sig trygg. Led henne, longera, tömkörning eller nåt annat.

Vad gör hon om du bara låter henne vara när när hon stannar istället för att driva framåt? Om du istället för att driva henne framåt kliar henne på manken för att lugna henne? Om det nu är så att hon tycker att det är obehagligt att vara i ridhuset själv.

Det är bara att träna att vara i ridhus. Promenera, tömköra, skritta med ledare...
Eftersom hästen bara är 4, är den fortfarande väldigt grön, och behöver lära sig att vara trygg i en massa olika situationer.
Hur länge är den riden? Är den riden i ridhus med ägaren? Hur reagerar den då?
Hur reagerar den på en utebana? ute i skogen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 126
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar