unghäst/ föl som förstahäst?

Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag ska ju "bara" ha hästarna till att rida i skogen med. Eventuellt också köra dem i framtiden. Så det är inga avancerade grejer de ska kunna.

Just detta stycker tycker jag talar för sig själv. Det handlar inte om att man måste kunna utbilda hästen upp till världscup-nivå innan man ska köpa egen häst, men när man tycker att det är "bara" att rida i skogen och köra lite bör man nog tänka om. Skaffar man unghäst får man inte vara så pass naiv och nonchalant inför den grundläggande utbildningen.

Att rida in en häst så den blir trygg, säker och lyhörd kräver kunskap och för de allra flesta, hjälp av någon som är "proffs" på det.
Att köra in en häst kräver lika mycket som ovanstående x2. En häst som inte utbildats korrekt i vagn är oerhört farlig att köra.Olyckor får inte hända när man kör. Det krävs mindre än folk tror för att hästen aldrig ska gå att sätta i vagn igen.

Tycker du ska satsa på att skaffa en häst som redan har den grundläggande utbildningen och som redan har en bra stabil grund att stå på. Vill du utveckla den mer kan du rida för tränare.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Håller helt med.

Det är så tråkigt att se när hästen som stolt presenterats som inriden av ägaren själv, sedan knappat är insutten. Följer inte ryttaren, lyder inte hjälper. Grundläggande lydnad inte på plats, ingen grundutbildning ö h t. Bettacceptans och sadeldito i bästa fall, men inte sällan med underliga later.

Att inte gå fram (antingen stå emot eller gå emot skänkel) alt. inte vara skolad i munnen är mer regel än undantag. För att inte tala om körning, där det kan gå riktigt, riktigt illa att ta över en "hobbyinkörd" häst.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Självklart kan man lämna till beridare och inkörare, men när hästen kommer hem därifrån ska kunskaperna ju underhållas och vidareutvecklas. Hästen är ju inte på något sätt klar bara för att den stått en månad hos tränare. Underhåller man inte det tränaren påbörjat är man snart där att hästen inte går fram för hjälperna, inte låter sig styras, sätter sig på tvären osv.

Sen måste man ju ha kunskap nog att hantera de små egenheter många unghästar kan ha för sig. När de kommer in i "glytt-perioder" och mest fjompar runt som ungar i allmänhet måste man klara det utan att beteendena befästs och blir inlärda olater. Unghästar är på det hela taget väldigt känsliga, som tomma papper där man ska rita och skapa det man vill ha, ritar man fel kan det vara svårt att sudda bort och göra om.

Så fort jag hör om en häst där ägaren säger "den är ju inte inkörd eller så men vi har testat att ha den i vagn och det har gått ganska bra" då börjar varningsklockorna ringa...
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

. För att inte tala om körning, där det kan gå riktigt, riktigt illa att ta över en "hobbyinkörd" häst.

Just därför har jag lagt ned projektet inkörning med min gamle. JAG är för okunnnig men hästen är jag säker på skulle klara det med glans.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag tycker inte det är någon bra idé, det är skillnad på att ha haft egen häst länge och att "bara" ha ridit på ridskola eller varit medryttare. Min första häst var visserligen ingen unghäst sett till åldern (nio år), men han var inte mycket mer än inriden och dessutom hade han en otrevlig vana att bocka av alla som försökte rida honom. Det tog år att få bukt med det, och då var han ändå att jämställa med en tre- och etthalvtåring eller en fyraåring ridmässigt. Då var det ändå en trevlig häst att sköta som var lättlastad och väl hanterad från marken, en unghäst är sällan något av detta, beroende på när du köper den så klart.

Nu har jag sen lite drygt ett år tillbaka min första unghäst, hon fyllde tre för någon vecka sen. Det är min tredje "permanenta" häst, jag har haft några hästar på foder/ridit hästar åt andra parallellt med mina ponnyer. Jag har god hjälp av kunnigt folk i stallet som är unghästvana, de har haft min nu i två månader och ridit in henne ordentligt. Även efter att jag tar över henne själv kommer de finnas till hands om jag behöver hjälp. Allt det där andra, lasta, borsta, longera, vänja vid sadel har jag fått göra själv, hästen var 20 månader när jag köpte henne och gick knappt att leda i grimma.

Man ska ha roligt med sin första häst, och det är inte alltid roligt med unghästar, de är som barn är mest, vissa dagar går allting jättebra och vissa dagar låtsas de att de inte förstår någonting. Skaffa du en äldre häst, en tioåring låter väl alldeles ypperligt?
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag har för två veckor sedan köpt min första egna häst, som precis har fyllt 1 år.
Jag fyller 29 i år & har varit hästaktiv i 16 av de åren, haft en foderhäst och ett gäng medryttarhästar.

Jag är säker på att det kommer att gå vägen, med hjälp från vettiga personer runt omkring, inklusive uppfödaren. Även om det garanterat kommer att hända saker som gör att jag får klia mig i huvudet(kanske till & med slita mitt hår ;) ), fråga, fundera & prova på flera olika sätt innan vi kommer mot målet.

Det som jag gjorde var att köpa en mycket välhanterad unghäst, som ärligt talat beter sig bättre än många vuxna hästar i all daglig hantering (även om hon enligt mig har långt kvar till en lagom nivå).

Så jag tror att det är mycket individuellt hur man är som person (beroende på erfarenhet, sunt förnuft, vettiga personer omkring sig osv), men även hur hästen är, man behöver kanske inte köpa en halvgalen unghäst som första häst. & två unghästar på samma gång kan säkert funka, men misstänker samma effekt som två valpar samtidigt, inte helt optimalt :o

Jag säger alltså varken bu eller bä, det viktiga är att man kan ha en god självinsikt (eller ärliga vänner) & ser vad som är rimligt att man klarar av. & om man beslutar sig för unghäst, att man kan inse sina begränsningar, ta hjälp & faktiskt om det inte känns rätt se till att göra om & göra rätt :)
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag tror att du har råkat ut för en duktig säljare.

Det är klart att det kan gå bra. Men det är utan tvekan så att det svåra, när man ser till unghästar, är just exakt de saker som du vill kunna göra med dina hästar: fungerande vardagslydnad, rida och köra i skog och mark utan incidenter och både med och utan sällskap.

De sakerna kan gå fel på mycket värre sätt, än vad den vidare skolningen efter att den nivån är uppnådd brukar göra. Den vidare utbildningen för vidare tävling, när hästen är väl grundriden och fostrad, är ju inte värre än att man aldrig riktigt får stil på bytena, tex. Det slutar sällan med katastrof, bara med sämre tävlingsresultat än man drömt om.

Jämfört med vad som kan hända med en unghäst under utbildning, är det ingenting, skulle jag säga.

Sen vill jag ju inte vara åldersdiskriminerande, men när en av de som är mest entusiastiska till det hela i tråden är nitton år gammal, och de flesta äldre är mer skeptiska - ja, det står ju var och en fritt att tolka det.
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Har inte läst igenom hela tråden men jag sällar mig iaf till skaran som säger nej.

Jag köpte ett föl som min första häst. Det blev så fel, det gick bra i början men sen gick det bara utför. Jag klarade inte av henne, hon tog över och tillslut ville jag bara bli av med henne. Jag blev rädd. Jag kunde aldrig följa med de andra på nåt kul. Hon ställde bara till med oreda för hon hade sån överskottsenergi, osv, osv. Jag fick skicka iväg henne på inridning i två omgångar och det tog tid innan jag tillslut fick henne såld.
Jag hann rida henne litegrann själv men det slutade i att jag blev avkastad, svimmade och fick hjärnskakning...

Hon var ingen exceptionellt galen häst alls, bara en ung häst som jag inte klarade av trots att jag hållit på med hästar hela mitt liv och var i 20 - 25-års åldern. Och jag hade kunnigt folk omkring mig...

Det har tyvärr satt djupa spår, jag har blivit mycket mer rädd än tidigare och ett tag tappade jag nästan gnistan för hästar helt och hållet.
Jag hade henne från att hon föddes till att hon var drygt 3 år, så det var inte som att jag inte försökte...

Det behöver ju inte bli så för dig alls, men jag önskar att jag hade köpt mig en trygg äldre ponny istället, vilket skulle varit det jag borde ha köpt. Och även om jag tyckte om min unghäst också, så ångrar jag mig enormt och önskar att mitt första egna hästköp hade slutat på ett helt annat sätt...
 
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag har tränat tillsammans med folk som jobbat som arbetsryttare på galoppen, och jag tycker inte det gör en till en kunnig ryttare per automatik. Det man lär sig verkar vara att bli sadelfast och orädd, och det är förvisso bra att kunna för att rida unghäst, men för själva ridkunskaperna så är nog ridskola bättre.

Jag har varit medryttare både på en del unghästar, men jag skulle inte köpa en unghäst om jag köpte häst, då måste man verkligen vara väldigt intresserad av att lära hästen saker, och ständigt vara steget före i tanken så att inget går snett. Äldre hästar är mycket mer avkopplande att hålla på med, man kan fokusera på själva ridningen, och inte på allt annat som en unghäst behöver lära sig först.
 
Senast ändrad:
Sv: unghäst/ föl som förstahäst?

Jag tycker unghästar är roligast, just för den mentala utmaningen :D

Men som första häst känns det inte som en klockren idé om man inte har väldigt gedigen backup. Det kan gå bra. Och det kan gååt helvete.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 323

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp