Unghäst eller föl?

JoCfin

Trådstartare
Jag håller som bäst på att fundera vad jag ska ha för häst härnäst eftersom min börjar bli till åren. Vill gärna ha en unghäst nästa gång, känner mig mogen för det.

Nu till mitt dilemma; jag tror att det mest ekonomiska säkert att köpa en tvååring på hösten och sen självklart ta en del hjälp att rida in den. Men, jag har en bekant som har ett jättetrevligt sto e. Looping som hon kan tänka sig att lägga på åt mig med hingst som jag väljer själv med en del reservationer såklart.

Fördelar 2-åring
1. Billigare än ett föl i längden
2. Mindre risker än dräktighet + fölsjukdomar mm

Fördelar föl
1. Roligare att ha varit med från början
2. Lättare att lägga pengar på något som redan finns än att lägga undan till något i framtiden
3. Vet vad jag får, ffa hur mamman är och hur hästen är hanterad som unghäst

Sv: Unghäst eller föl?

Är det meningen att den hästen du köper nästa gång ska vara en häst som du behåller och tävlar under många år? I så fall hade jag betäckt och tagit ett föl. Det är mycket roligare att få vara med hela vägen än att köpa en 2-åring. Visst blir det billigare att köpa en 2-åring, men det man får tillbaka i lycka av att ha gjort en bra första start med sin egna uppfödning går inte att jämföra med den starten man gör med en häst man köpt som 2-åring. Det är inte alls samma sak. Och man måste ha gjort båda sakerna för att veta skillnaden.

Visst kan mycket gå fel under en betäckning och "tillverkning" av en ny stjärna till unghäst. Det kanske är så att avkomman inte alls visar sig vara det du ville att den skulle vara. Men det kan ju hända med 2-åringen också....men med 2-åringen så hade du bättre grundförutsättningar från början.

Man kan inte resonera om vad som är rätt eller vad som är fel i en sådan situation. Dock är det otroligt givande att vara med en häst från tillverkningsstadiet och senare vidare i livet. Ens uppfödningar blir lite mer speciella än andra hästar!

Fördelen med att köpa en 2-åring är som du säger att det blir billigare. Sen så vet du lite mer vad du får. Föder du upp en själv så kan det bli lite hur som helst även fast föräldrarna är jättefina.

Som du kanske märker så ser jag mer fördelar med att köpa en 2-åring.
Men det är klart att det blir något speciellt när man fött upp dom själv:)

Varför inte KÖPA en "färdig" fölunge? :)
Då vet du vad du får (och ATT du får) plus att du får vara med från början.

Att avla är ett vågspel. En fölunge som är född kan du ju "se och ta " på om den passar dej.

Eller så en tvååring som är mer färdig än en fölunge och kan visa ännu mer av sina styrkor och svagheter

Hur fort vill du ha en häst att rida? Det är ett antal år emellan att tillverka ett föl o att köpa en två-åring.

// Linda

Ja, det vet jag. men jag känner inte att jag måste ha en 'topphäst'! En trevlig lagom häst funkar också.

Hur fort vill du ha en häst att rida? Det är ett antal år emellan att tillverka ett föl o att köpa en två-åring.

// Linda

Det beror ju på hur länge min egen håller. Tror inte att det blir läge att köpa unghäst förrän nästa år isf då det blir mkt mer pengar på ett bräde sas. Hon som äger stoet ska jag bara ge en handpenning än så länge.

Tackar alla för svar! Har nog bestämt mig för att spara till en ungis istället, fastän jag är mer sugen på föl. Känner att jag kan låta beslutet om nästa häst vila lite också och inte förhasta mig som vanligt...

Nu kan det hända att jag ser med väldigt fölförälskade ögon men jag har både en inköpt ettåring och ett föl och eget föl är väldigt speciellt! Att ha varit med från dag 1 ger nog ett särskilt band, man förälskar sig otroligt snabbt.
Ettåringen är också speciell, men det är ändå inte riktigt samma sak.
Sen får du fundera på hur länge du orkar vänta på en häst färdig att rida. Unghäst går ju snabbare, med föl vet du exakt vad den har varit med om innan.

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 153
Senast: verser
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 486
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 581
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka