unghäst championat

A

_amanda_

Hej.

Jag har en 4 åring som jag har som mål med att kvala in till unghästchampionaten. Min häst är dock inte breeders Trophy ansluten. Men om jag har förstått det hela rätt, så får man kvala in och delta i championaten ändå, och att det bara är en liten grupp av de uttagna som är breeders anslutna, dessa tävlar då även i "breeders torphy"? Men eftersom det är många utlänska hästar som deltar i championaten så måste det ju gå bra även med häst som inte är BT ansluten.. Rätta mig om jag har fel...

Hur ska jag gå till väga? Blir jag tvungen att ansluta honom till BT eller inte?
Att breeders ansluta honom nu när är 4 år kostar mig 5000 kr..

tacksam för svar!!
Amanda

Sv: unghäst championat

Nu var min Breedersansluten, men du måste ju kunna tävla i det Öppna Championatet?
För att få bäst svar kan du ju ringa ASVH och fråga dem, men du borde absolut kunna rida det öppna.

okej, vad menas med öppna Championaten, hur funkar det?

Har jag förstått det hela rätt nu:

I finalen i championaten för 5 och 6 åringar, rider man i anting avd I, som är Breeders Torphy. Eller i avd II som är det öppna championaten?

Vad jag har fattat det som så rids championatet liksom i 2 klasser (iallafall finalen). Alla rider samma saker och i samma grupp liksom, men resultaten delas upp. De hästar som inte är breedersanslutna går under "öppna championatet" och de som ÄR breedersanslutna kan ju då vinna "Breeders"...
Men för säkrast svar -ring ASVH.
http://www.swedehorse.com/Pages.aspx?/swh/allmregler/ Här står ju lite om uttagningar m.m.

Citat från swedehorse: "Rätt att delta har 4-åriga svenskfödda och i utlandet födda svenskägda, ASVH registrerade hästar. Häst ska vara registrerad i ASVH före start i kvalverksamhet."

Så, är hästen din registrerad ska det inte vara några problem

Precis så är det. Som sagt hästen behöver inte vara BT ansluten för att delta i championatet. Du löser bara kvalbiljett och tar du dig till finalen så rider du öppna championatet.

Tack så jätte mycket för din hjälp. Nu när jag har fått det förklarat så förstår jag precis !! Läste på swedhorse och nu känner jag mig mycket lugnare :)

MEN ytterligare en fråga dök nu upp, när jag kollade på Tävlingsdatabasen om hur kvaltävlingarna låg för iår...
Billdals ridklubb, 26 september, Kval till breeders och Lätt A.
Är det detta som är kval till championat?
Har man bara ett tävlingstillfälle på sig att komma upp i kval % ? (på ponny ska man väl tex ha 2 starter över (?)% i en viss klass, för att kunna kvala).

Här sker uttagningarna 2010:
http://www.swedehorse.se/Pages.aspx?/swh/allmregler/
Uttagning för 4-årschampionatet i dressyr 2010

Sörmons Ridklubb, Karlstad 15/8

Alingsås RK 22/8

Motala RF 29/8

Stävie RF 5/9

Enköpings RK 12/9

Flyinge 12/9

Tingsryd RoK 18 el. 19/9

Det du läste om hos Billdal är för kval till 5 -och 6-års.
Din häst var 4 år va? Då rider man inget program eller så, utan då åker man till de ställena som är listade ovan och man rider 2st tillsammans medan domarna säger vad man ska göra. 5 -pch 6-åringsuttagningarna är ofta så som på Billdal, det sker under en vanlig tävling -men är då speciella klasser man rider.
Man får åka på flera uttagningar.

Jag och min häst på 4-årskval i höstas...
29893111.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer att min häst är 4 år, men målet för iår är bara att visa på kvaliten. Att kvala till championat blir först nästa år, när han är 5 :) ..
Men nu förstår jag hur det funkar, är väldigt tacksam för din hjälp.

Är såklart nyfiken på hur det gick för dig och din häst på 4 års kvalet i höstas?
Ser snygg ut på bilden. Vad är det för stam ?

Tänk då på att standarden höjs avsevärt till nästa år, det går på LA-nivå och innehåller bakdelsvändningar, förvänd galopp m.m.

Jo, det hade kunnat gå både sämre och bättre. Hon visade sig inte alls från sin bästa sida men fick ändå över 70% så det hade ju kunnat gå klart värre. Kort efter sista kvalen hade hon ont i ryggen så det var väl på gång redan under visningarna, men men sånt är livet :p Ny sadel och vila fixade detta.
Jag är mest nöjd över att kunna visa henne själv (haft sedan föl och ridit in själv och visat på treårstest m.m. själv) och att jag fick bättre poäng än såna som kan räknas mer som "proffs" -jag är mer "glad amatör" :)
Hon är E: Don Romantic UE: Bellini

Tycker absolut att du ska känna dig nöjd !! Synd det där med ryggen, alltid ska de komma nått när det är som "minst lämplig"...

Gillar absolut stamen, Don Romantic är en av mina favoriter :love:
Har du planer på att kvala iår?

Ja det slår ju liksom aldrig fel :p
Jo, jag hade ju tänkt det egentligen men ryggen har ännu en gång satt käppar i hjulet. Hon är öm igen, ska kollas imorgon... Är röntgad och gjord ultraljud på i höstas utan några fel så nu ska vi till en ET för att leta spänningar och så.
Sedan har jag inte haft möjlighet att träna för någon på hela vintern så tyvärr blir det nog inget sånt för mig iår, får ta vanliga tävlingar istället när hon är ok igen.

Jaha okej, vad tråkigt :( hoppas det löser sig!!
Önskar dej lycka till och tackar ännu en gång för din hjälp :P

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 601
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 414
Träning Hey alla kunniga! Har köpt mig min första alldeles egna häst nyligen som treåring (-16) och funderar nu lite på framtidsplaner. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 058
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka