Ungern men inte Budapest?

toughcookie

Trådstartare
I början av juli hamnade jag pga ett spontant infall i Budapest, jag som verkligen hatar storstäder över allt annat.
Hur som helst så blev jag störtförälskad och ska tillbaka nu i september. Jag blev såpass betagen att jag nu börjar fundera på om det är dit jag ska flytta om ca tio år när jag planerat att emigrera.

Men jag inser ju att Ungern är väldigt mycket mer än Budapest så VAD ska jag uppleva av landet härnäst?
 
Sv: Ungern men inte Budapest?

Min pappa var i Ungern för ett gäng år sedan tillsammans med en massa bönder. De åkte runt i både städer och på landet och såg säkerligen en massa spännande saker, men det jag minns bäst var när han eftertänksam sa "En sak var ju rätt frän: de hade grisar, med ULL! Som får!".

Så, du måste spana in de ulliga grisarna. :D

800px-Wollschweine_IMGP8079.jpg


(Ja, jag vet att det inte var till så stor hjälp, men jag tänker alltid på de ulliga grisarna när jag hör "Ungern". :D )
 
Sv: Ungern men inte Budapest?

Hm
Du borde ha mycket kvar i Budapest att utforska...

Men Eger är en fin stad vad jag vill minnas. Har bl a ett par fina kyrkor och en gammal minaret. Ligger dessutom i en vacker trakt med vinodlingar, grottor och ett stort naturreservat. (Ingår i ett stort världsarvsområde som även går in i Slovakien). Tåg dit via Füzesabony. Tar väl knappt ett par timmar från Budapest med bil.

Är man hästintresserad så är väl ett besök i närbelägna Szilvásvárad där det Ungerska stasstuteriet som föder upp lippizzaner ett självklart besök. Förutsatt att hästarna är hemma och inte uppe i bergen på bete fortfarande. Tåg dit från Eger. I Szilvásvárad, som var en "semesterby" på kommunisttiden (lockar nog fortfarande turister) fanns åtminstone då en liten turistjärnväg som man kunde åka upp i bergen med. Kanske finns den fortfarande kvar?

Även om Budapest fortfarande är prisvärt är landsbygden det än mer. Åt för några veckor sedan lunch i Eger när jag var på genomresa (hann tyvärr inte stanna så länge denna gång, så mitt tips grundar sig mest på erfarenheter från kommunisttiden). Meny med två rätter kostade bara några tior.
 
Sv: Ungern men inte Budapest?

Det finns absolut hur mycket som helst kvar att utforska i Budapest men jag är som sagt ingen stadsmänniska egentligen så det ta jag gärna i etapper.
Szilvásvárad måste jag absolut kolla upp, det blir inte denna vändan men som det känns nu kommer det bli många turer till Ungern framöver.
Med två timmars flygtid och biljetter som kostar mindre än var det skulle kosta att ta bilen till Stockholm så kan man ju göra spontana utflykter på bara ett par dagar närhelst andan faller på.
 
Sv: Ungern men inte Budapest?

Var bara beredd på att det inte är lika självklart med kunskaper i Engelska (Tyska) på landsbygden som i Budapest. I mindre städer går det hjälpligt, spec de som är i turistbranschen, men inte "vanligt" folk på vischan. Å andra sidan, med den takt som ungrarna (ffa Budapestborna) har lärt sig engelska de senaste åren så är det nog bara en kort tidsfråga. Och har faktiskt aldrig haft problem förut heller. Lär dig några nyckelord och vifta lite så löser sig det mesta. De flesta är otroligt gästvänliga
 
Sv: Ungern men inte Budapest?

Språket är säkert inga större problem, jag är ganska öppen och med kroppsspråk och papper och penna kommer man en bra bit.

Det är verkligen löjligt hur förälskad jag är i Budapest, bara tanken på att jag ska dit snart får mig alldeles varm i kroppen. Och det är inte som vanligt när jag ska iväg att det bara är skönt att "komma bort" utan det är verkligen en längtan DIT :love:
Har börjat leta efter kurser i Ungerska och har registrerat mig på en "söka jobb sajt". Totalt galet!
 
Sv: Ungern men inte Budapest?

Balaton, fantastisk sjö om man vill bada. Finns ett antal orter och massor med hotell runt sjön. Sen beror det ju på vad du tycker om att göra. Finns ju ett par kurorter att besöka om man gillar sånt. Gillar man porslin finns Herend med tillhörande museum och butik.
 
Sv: Ungern men inte Budapest?

Nu är nästa resa (efter septemberresan) bokad. Det blir Formel1 på Hungaroring, så det blir Budapest igen fast ändå inte!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 350
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 084
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 370
Senast: Pinus
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp