Ungern 2024?

2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det äntligen dags igen, den här gången i Ungern. Jag har precis fått barn (igen) och det kommer vara typ sex och en halv månad när EM går.

Nu funderar jag på om det går att rodda ihop en ny resa dit, hur man gör och vad det skulle kosta.

Restid enligt Google; 22 h med bil.
Närliggande flygplatser; Wien och Bratislava.
 

700_0096.JPG

Asgard, femårig hingst.

Ridhuset var inte så roligt att fota i, eftersom de hoppade bort från läktaren. Det var också väldigt kort för att ha till löshoppning (hästarna fick inte fortsätta genom kurvan) så de större hästarna fick det helt klart trångt. Ändå gjorde många ett riktigt bra jobb och den som hoppade högst hoppade 1,6 m (!).
 
700_0122.JPG

Aranyos-Shung, sexårig hingst.

..jag vet att hästarna inte ska vända i hoppbanan, men det var den bästa bilden jag fick på hästen och den var så himla rolig att se på bara för den såg så hoppglad ut! En del hästar gjorde liksom bara jobbet, men den här verkade verkligen tycka det var roligt :D
 
Det stuteriet är legendariskt! De importerade ökenaraber samtidigt som polackerna bla.

Stuterichefen under andra världskriget, Tibor von Pettko-Szandtner, hamnade först i Sverige hos Arvid Aaby-Ericson när han flydde med sin familj från ryssarna 1945. Senare blev han chef för El Zahraa, det egyptiska statsstuteriet. Det var han som tog in Nazeer i deras avelsprogram, en hingst som finns bakom enormt många araber i hela världen (mycket pga sin son Aswan som var en gåva till Sovjet som tack för byggandet av Assuan-dammen).
Miljön kring stuteriet var för övrigt helt magisk! Såg det först andra dagen när det var löshoppning (resten gick nedanför på stora utebanor) men shit vilket ställe! Inte så stort men otroligt vackert. Önskar jag kunnat gå runt mera, och gått in i stallarna :love:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp