Ungern 2024?

2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det äntligen dags igen, den här gången i Ungern. Jag har precis fått barn (igen) och det kommer vara typ sex och en halv månad när EM går.

Nu funderar jag på om det går att rodda ihop en ny resa dit, hur man gör och vad det skulle kosta.

Restid enligt Google; 22 h med bil.
Närliggande flygplatser; Wien och Bratislava.

@mamman och @Ponylove är Lodz trevligt? :)
Eller något annat ni kan rekommendera på vägen?
Warszawa är ju åt fel håll och egentligen Krakow med och sen tar min kunskap om centrala Polen slut 😅

@mamman och @Ponylove är Lodz trevligt? :)
Eller något annat ni kan rekommendera på vägen?
Warszawa är ju åt fel håll och egentligen Krakow med och sen tar min kunskap om centrala Polen slut 😅
Vi har nog bara nattat över i Lodz, inte gjort stan så lite oklart.

Krakow har jag eg bara varit i närheten av när jag besökte Auschwitz men alla jag vet som har varit i stan har sagt att den är väldigt trevlig!
Auschwitz kan ifs rekomenderas, men inte pga att det är så trevligt o mysigt...

Imorgon jobbar jag sista dagen innan semestern. Sen åker vi till Finland en vecka, sen hem och tvätta och så åker vi söderut.

Börjar kolla på sevärdheter på vägen ner nu.
Min man vill inte till Berlin och jag har inget emot att bara passera, så nu har vi en dag "över" till sevärdheter.

Ikväll kom jag att tänka på en stor nationalpark - Bohemian Switzerland - precis över tjeckiska gränsen så den skriver jag upp på listan.

Nu hoppas jag kunna fylla på med mer sevärda saker!

Screenshot_20240705-220004.webp

Natten på färjan har varit spännande.. stora är inte van vid att sova i egen säng och bebisen inte så kul att dela säng med :crazy:
Men jag har i alla fall sovit i omgångar och vi har inte behövt vara uppe och gå med bebisen hela natten så ändå gått rätt bra tycker jag.

ACn på bilen mår dock inte så bra och timingen kunde ju inte vara sämre. Men men.

Igår stannade vi och fikade vid Stora Hammar Sundet, i Gränna (dumt beslut, för mycket folk så blev bara en glass på Coop), sen lunch och så lekte vi en timme på en lekplats i Jönköping. Sista stoppet var en timme i Söderåsens naturreservat (rekommenderas! Jättekul naturlek och fin miljö).

Senast ändrad:
Bohemian Switzerland sög, mest för att vi liksom inte hittade någon av "platserna" alls. I övrigt var landskapet fint.
Var mest vilse i skogen alltså. Försökte hajka till en utsiktsplats men det var lönlöst och kom sen rätt sent till Prag där det tog tre varv runt stan innan vi lyckades pricka hotellet. Tog spårvagnen in till city, åt på Hard Rock Cafe och gick sen hem längst med vattnet. Prag är vackert ändå :love:
Ungarna sköter sig fortfarande som de små stjärnor de är.

Åt för övrigt McDonalds till lunch i Dresden och Google maps tog oss på småvägarna förbi världens bilkö på autobahn så pluspoäng där (även om den var sämst på att hitta sevärdheterna i naturreservatet.)
I Tjeckien pratar man engelska och jag och grabben köpte en fin julkula. Och ett glas på Hard Rock :D

Bohemian Switzerland sög, mest för att vi liksom inte hittade någon av "platserna" alls. I övrigt var landskapet fint.
Var mest vilse i skogen alltså. Försökte hajka till en utsiktsplats men det var lönlöst och kom sen rätt sent till Prag där det tog tre varv runt stan innan vi lyckades pricka hotellet. Tog spårvagnen in till city, åt på Hard Rock Cafe och gick sen hem längst med vattnet. Prag är vackert ändå :love:
Ungarna sköter sig fortfarande som de små stjärnor de är.
Åh fränkische schweiz :heart! Hade missat att ni skulle dit. Bodde där ett par(?) veckor som barn när min pappa jobbade på ett Bayerskt företag. Minns det som väldigt fint meds söta byar och fina vandringsstråk i bergen. Mman köpte vandringsstavar och sedan satte man på små metallmärken från de olika byarna. Roligast i "vår" by var nog dock att fisken som serverades till middag simmade i ett stort akvarium i hotellobbyn ;) (tomt varje kväll, nya varje morgon).

Idag har Tjeckien bjudit på bilköer och en kass AC. Turligt nog vaknade den till liv igen efter lunchen för i Slovakien var det 38 grader varmt.
Vi åkte förbi Devon Castle, en gammal ruin av en fästning. Inget långt stopp, men ändå.
Man kunde nästan se Wien därifrån!

Kom till Budapest runt sju på kvällen och ungarna fortsätter att imponera. Vi åt pizza till kvällsmat med närbutiken hade stängt så jag får handla frukostmat imorgon istället.
Sen åker jag och Knölen på EM, där det skönt nog bara ska vara omkring 32 grader.

De stora grabbarna ska nog försöka hitta sig ner i labyrinten under Budapest slott istället. Det ligger också en fin lekplats precis brevid lägenheten och är typ fem minuters promenad till ett stort utomhusbad.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka