Ungern 2024?

2019 var jag på mitt första ras-EM (utan häst). Mitt barn var då typ sju månader och EM hölls i norra Tyskland. Efter pestens tid är det äntligen dags igen, den här gången i Ungern. Jag har precis fått barn (igen) och det kommer vara typ sex och en halv månad när EM går.

Nu funderar jag på om det går att rodda ihop en ny resa dit, hur man gör och vad det skulle kosta.

Restid enligt Google; 22 h med bil.
Närliggande flygplatser; Wien och Bratislava.
 

Min man är för övrigt så rolig, "pratar de engelska här?" (I typ alla länder) Och jag bara "ja älskling vi är inte i Tyskland längre :rofl: "
Inte så dum man :).
Det har gått fort. För 20-30 år sedan var det inte så lätt att hitta någon enda som kunde engelska ens i Prag eller Budapest. Och med reservation för att jag inte varit i något av länderna efter corona och att utvecklingen går väldigt fort så var beredd på att det fortfarande kan vara en klass, generations och stad-/landfråga. T ex äldre affärsbiträde kanske inte kan engelska ens i Budapest, på landsbygden är det ännu ovanligare. Det är en väldigt tydlig åldersskillnad där de som mest gick i skolan före 1990 är sämre på engelska. Ryskan som de tvingades lära sig innan glömde de första dagen de slapp. Förr kunde man inte sällan prata tyska med den äldre generationen som gick i skolan före sovjettiden, men de är ju inte kvar så många av dem längre.
(Sist jag försökte konversera med ett par - unga - poliser i Slovakien så var det uppenbart att engelska inte ingått i deras utbildning. Fick bli någon sorts teckenspråk)
 
Inte så dum man :).
Det har gått fort. För 20-30 år sedan var det inte så lätt att hitta någon enda som kunde engelska ens i Prag eller Budapest. Och med reservation för att jag inte varit i något av länderna efter corona och att utvecklingen går väldigt fort så var beredd på att det fortfarande kan vara en klass, generations och stad-/landfråga. T ex äldre affärsbiträde kanske inte kan engelska ens i Budapest, på landsbygden är det ännu ovanligare. Det är en väldigt tydlig åldersskillnad där de som mest gick i skolan före 1990 är sämre på engelska. Ryskan som de tvingades lära sig innan glömde de första dagen de slapp. Förr kunde man inte sällan prata tyska med den äldre generationen som gick i skolan före sovjettiden, men de är ju inte kvar så många av dem längre.
(Sist jag försökte konversera med ett par - unga - poliser i Slovakien så var det uppenbart att engelska inte ingått i deras utbildning. Fick bli någon sorts teckenspråk)
Nja vi tog oss fram på engelska i öst för omkring 20 år sen också, när jag var tonåring. Visserligen sämre bland äldre och på landet (polska landsbygden blev mest teckenspråk), men i övrigt tillräckligt för att hanka sig fram liksom :)
Men brutal skillnad från Leipzig där det var bättre med min kassa tyska och Prag där tjejen i hotellreceptionen pratade engelska som jag.
 
Nja vi tog oss fram på engelska i öst för omkring 20 år sen också, när jag var tonåring. Visserligen sämre bland äldre och på landet (polska landsbygden blev mest teckenspråk), men i övrigt tillräckligt för att hanka sig fram liksom :)
Men brutal skillnad från Leipzig där det var bättre med min kassa tyska och Prag där tjejen i hotellreceptionen pratade engelska som jag.
Kvitto på det tyska skolsystemet. Men nu ska jag inte spamma din tråd mer med OT :)
 
Polen nu. Herrejösses vilken resa det varit!
Europa på speed. Fina hästar och en möjlighet att träffa onlinevänner irl.
Vi var långt ifrån de mest långväga gästerna, ett gäng kom från USA och en uppfödare hade åkt från Argentina, förutom andra delar av Europa då.
Imorgon tar vi färjan hem från Gdansk.
 
Vi börjar nå slutet på vår resa och jag börjar bli sliten. Allt som hittills funkat och flutit på smidigt gör det inte riktigt längre.
Båtväskan saknade sockar till barnet. Mannen hade ingen t-shirt. Min skjorta passade inte alls till bhn. Inte hjälpte det att vi totalt dränktes i Gdansk igår heller. Men om en halvtimme är vi i land i Karlskrona och sen är det "bara" en nätt liten resa på sex timmar hem.
 
Polen nu. Herrejösses vilken resa det varit!
Europa på speed. Fina hästar och en möjlighet att träffa onlinevänner irl.
Vi var långt ifrån de mest långväga gästerna, ett gäng kom från USA och en uppfödare hade åkt från Argentina, förutom andra delar av Europa då.
Imorgon tar vi färjan hem från Gdansk.
Har du några bilder? Akhal Teke är ju en favorit hos mig :love:
 
Gdansk igår eftermiddag då. Det är en fin stad!
Lagom till att vi tog en glasspaus började det åska och ösregna. Alltså verkligen ösregna! Så vi hann bli helt dyblöta innan vi kom in i bilen igen, och avbröt dagen. Kom tidiga till färjan (istället för att glida in i sista minuten :angel: ) och fick vänta dölänge i färjekön. Stena Line imponerade inte på mig, tyvärr. Eller, allt var väl fint utom hytten typ 😅

IMG_20240716_160430.jpg
 
700_0078.JPG

En sak jag verkligen älskar med akhal tekén är hur atletiska de ser ut :love:
Det är helt klart den här typen av häst jag föredrar, jämfört med de grövre tekéerna.
 
Senast ändrad:
700_0084.JPG

Délceg SI, sjuårig hingst. Jag har alltid lite svårt för att bestämma mig för om jag gillar färgen (cremello) eller inte..
 
700_0187.JPG

Det här bör vara Muldar, en elvaårig svart hingst. Den gillade jag! Väldigt proportionerlig och rastypisk.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 264
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 276
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp