wtf

Trådstartare
hur mycket kostar
*kastrering av honkatt
*öronmärkning
*vaccination
förstår att det är olika, men jag vill bara ha en hum om priser..

bästa avmaskningsmedlet?

Sv: ungefär

Kastrering av honkatt ca 800:-
Öronmärkning vet jag inte, men det tillkommer en avgift till Kennelklubben på 120:- utöver det veterinären tar. Det är ytterst sällan man ID-märker i örat utan att gör anått annat samtidigt eftersom man oftast söver dom. I samband med kastrering... Kanske 150:- ?
Vaccination 250:- /spruta.

Avmaskningsmedel beror på om katten är utekatt eller innekatt. Banminth om den är inne, jag använde Droncit på min utekatt.

När man jämför priser för kastrering/sterilisering, tycker jag att man inte bara bör titta på själva kostnaden utan även vad man får för pengarna. Det skiljer en del del och mest vad gäller kastrering av honkatt.

På honkater är det ett stort ingrepp där man öppnar buken. På några få djursjukhus kan man även göra flanksnitt, liknande titthålsoperation.

Vissa veterinärer ger avancerad vård liknande den för människor som ska opereras, med hälsokontroll innan operationen, bästa tänkbara sövning och smärtlindring, uppvärmt operationsbord, uppvakning, återbesök med stygntagning osv. Andra gör minsta möjliga och då blir det naturligtvis billigare.

Det är också skillnad på olika sätt att sy och olika tråd.

Vaccinera bör du göra redan nu på en gång när kissungen är liten. Jag betalade 200 för vaccinering och besiktning, men fick nog lite rabatt.

Att öronmärka gör ont och kissen bör sövas, det är alltid en liten risk. Många väntar därför tills katten ska sövas för t ex kastering. Vet tyvärr inga aktuella priser.

Angående avmaskning tycker jag man bör växla mellan olika preparat, så inte maskarna blir immuna. Din kisse har ju bott ute och är troligen redan smittad, så i ditt fall tipsar jag om Axilur som man ger tre dagar i rad. Det kostar under 100 kr men räcker till flera doser. Finns även flytande.

Hur går det med potträningen?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har slutat med Axilur. För mycket krångel när det finns liknande där ½ tablett 1 gång räcker. Axiluren tar så många maskar som inte finns i Sverige.

Samma här, kör Drontal till mina utekatter. Men tänkte eftersom Wtf:s kisse bott ute och inte haft det så bra, kan han ha blivit smittad av allt möjligt och bra med rejält bredspektrum. Tänkte jag fel?

självklart vill vi ju inte att hon ska bli opererad i en smutsig lada (:p), utan det får nog bli nåt mittemellan, kan väl aldrig tro att vi skulle ha råd med den där kikhålsoperationen..
och jag hade räknat med att öronmärkningen skulle ske i samband med operationen så att min sessa slipper onödigt lidande. vill ha just öronmärkning för att OM hon springer bort så ser man ju att hon tillhör nån, ingen ser ju ett chip och lär ju inte misstänka att en vanlig bondkatt för en tjuga har ett heller :p

potträningen går uuuutmärkt! det verkar tillåme som att hon "okynnes kissar" haha, springer på lådan hela tiden.

Har för mig att jag betalade dryga tusenlapen (1200-1300 kr kanske) när jag kastrerade och chipmärkte min samtidigt.

wtf skrev:
självklart vill vi ju inte att hon ska bli opererad i en smutsig lada (:p), utan det får nog bli nåt mittemellan, kan väl aldrig tro att vi skulle ha råd med den där kikhålsoperationen..

Det blir vanligare och mer standardiserat med titthålsoperation! Det är inte bara stora djursjukhus som gör det nu, även andra veterinärer och kliniker! På min smådjurs klinik kostar det 600-700 kr för en sterilisering av honkatt.
så det är värt att ringa runt och höra sig för!

jo, vi har kollat upp tel nr till några veterinärer där vi bor så vi ska ha telefonrally nån dag å kolla upp allt :)

Låter bra att kunnandet sprider sig vad gäller titthålsop, verkar skonsamt. :) Lutar åt den när det är dags för min kisse, om det inte blir för långt att åka.

Begreppet sterilisering på honkatt, när man menar kasterering, verkar nästan alla använda. Man ser det till och med på djursjukhusens hemsidor :eek: Oftast vet de som har lite hum om katter vad operationen innebär vad den än kallas, men visst är det förvirrande :confused:

Vad man får ? En kastrering kanske..Vad menar du ? Har kastrerat en del honor, ingen skillnad i för/eftervård där...bara priset skjillde. Men det blev ju det resultat jag strävade efter.

Annars så är MissFidelis priser ganska så bra...Jag har väl betalat mellan 8-900:-

Så: räkna med runt tusen lappen...

Sotis skrev:
Låter bra att kunnandet sprider sig vad gäller titthålsop, verkar skonsamt. :) Lutar åt den när det är dags för min kisse, om det inte blir för långt att åka.

Begreppet sterilisering på honkatt, när man menar kasterering, verkar nästan alla använda. Man ser det till och med på djursjukhusens hemsidor :eek: Oftast vet de som har lite hum om katter vad operationen innebär vad den än kallas, men visst är det förvirrande :confused:

Ja och eftersom sterilisering är ett helt annat ingrepp så tycker jag det är mycket dåligt av veterinärer och vårdare att använda det uttrycket.

Kollade upp detta noga i höstas och de skiljer sig mycket. Gillar inte att man snålar på smärtlindring för att få ner priset, t ex...

En positiv grej är att det finns veterinärer som rabatterar priset med tanke på att folk inte ska rygga för att det är dyrt, och ändå ger utmärkt vård.

Sotis skrev:

Du har helt rätt. ! det är kastrering jag pratar om - skulle varit tydligare där. :o

Äsch, inte så noga ;) Brukar själv oftast säga sterilisering för då vet folk vad man menar...

Jag betalade 1200 kr för sterilisering, öronmärkning och vaccination.
Lämnade in henne på morgonen och fick hämta henne på em, tyckte att det var bra för då vet man att hon fått ordentligt uppvaknande och att dom tittat över henne innan hon åkte hem, skulle inte vilja ta med en groggy katt hem för man vet ju inte vad som kan hända.
Hon fick inte gå ut på 1 vecka och jag har nog aldrig haft så rent som då, allt för att det inte skulle bli infekterat. :)

Jag var dum och öronmärkte inte mina katter när de kastrerades men de vaccinerades.

Sambons lärare är gift med vetrinären så vi kastrerade + vaccinerade våra 2 töser för 1.200:- (Ja, för båda)

Sen när jag öronmärkte fick vi betala 700kr, det är sövningsmedlet om kostar därför passa på när de redan är sövda!

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
868
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka