Unga killar idag - inte ett dugg bättre än gårdagens?

Fast anorexi är en psykisk sjukdom. Man ser inte att man är för smal fast man är det ?
Jag vet ju att idealet inte är att se ut som Arnold och det är inte det jag som mål med träningen. Utan en sund atletisk kropp.

Det är ju inte bara att du är smal fast du inte ser det, det börjar ju ofta genom att du vill gå ner lite för att passa in i bilden av det man själv (ofta format av samhällsnormer) tycker är attraktiv och således är bekväm med. Sedan kan det gå överstyr, på samma vis som muskeldysmorfi som säkert inte börjar med att någon vill se ut som Arnold. Successivt ändras vad du är bekväm med, och ditt mål blir att bli ännu smalare eller större. För vissa går det överstyr. Där måste du väl se att snäva ideal kan vara negativa?
 
Det är ju inte bara att du är smal fast du inte ser det, det börjar ju ofta genom att du vill gå ner lite för att passa in i bilden av det man själv (ofta format av samhällsnormer) tycker är attraktiv och således är bekväm med. Sedan kan det gå överstyr, på samma vis som muskeldysmorfi som säkert inte börjar med att någon vill se ut som Arnold. Successivt ändras vad du är bekväm med, och ditt mål blir att bli ännu smalare eller större. För vissa går det överstyr. Där måste du väl se att snäva ideal kan vara negativa?

Mjo, nu är jag inte nån psykolog men är inte det lite samma mekanismer som när man blir beroende av något ? Jag ser inte riktigt den starka kopplingen som du med ideal och anorexi eller muskeldysmorfi.
Bara för att jag vill uppnå ett ideal betyder det inte att jag kommer gå överstyr. Men för vissa gör det de :). Men för dessa personer kan det lika gärna bli utlopp för ett annat beroende om det inte var kroppshets.
 
Man gör nog anorexi en otjänst att på något sätt jämföra det med vad hero gör. Jag förstår att bakomliggande mekanismerna kan vara liknande/samma men anorexi är farligt, problematiskt och ohälsosamt på riktigt medans heros problem är mer filosofiskt i att man ska leva för sig själv och inte andra.
 
Mjo, nu är jag inte nån psykolog men är inte det lite samma mekanismer som när man blir beroende av något ? Jag ser inte riktigt den starka kopplingen som du med ideal och anorexi eller muskeldysmorfi.
Bara för att jag vill uppnå ett ideal betyder det inte att jag kommer gå överstyr. Men för vissa gör det de :). Men för dessa personer kan det lika gärna bli utlopp för ett annat beroende om det inte var kroppshets.

Så kan man nog se det lite, fast det gäller isf samma för båda. Du blir beroende av kontrollen som det innebär i att inte äta på ungefär samma vis som du får en kick av att försöka bli större och större. Tvångsmässigt. Poängen är iaf att muskeldysmorfi nästan får ses som en direkt reaktion på rådande ideal att vara musklig, och det är hyfsat många som gått en för tidig död till mötes på grund av sjukdomen. Och nej, det behöver inte gå överstyr för alla, såklart inte. Men just snävheten ökar risken. Med risk för att låta dryg, så skulle jag rekommendera dig läsa på lite om ätstörningar. Du skulle nog kunna ta dig till informationen du tar del av nu på ett bättre sätt då. Jag vet att vi är flera som skriver till dig här som har haft/har problem med ätstörningar.
 
Mjo, nu är jag inte nån psykolog men är inte det lite samma mekanismer som när man blir beroende av något ? Jag ser inte riktigt den starka kopplingen som du med ideal och anorexi eller muskeldysmorfi.
Bara för att jag vill uppnå ett ideal betyder det inte att jag kommer gå överstyr. Men för vissa gör det de :). Men för dessa personer kan det lika gärna bli utlopp för ett annat beroende om det inte var kroppshets.

Nej, det mer eller mindre ouppnåeliga idealen för hur man ska se ut är i allra högsta grad triggande för anorexi. Det är inte alls troligt att det skulle ta sig uttryck på något annat sätt.

Det finns en anledning till att "duktiga flickor" är överrepresenterade när det gäller ätstörningar. Jag har rört mig bland högpresterande naturvetartjejer och det är enormt vanligt med någon form av ätstörning bland oss, i lindrigare eller svårare form.
 
Nej, det mer eller mindre ouppnåeliga idealen för hur man ska se ut är i allra högsta grad triggande för anorexi. Det är inte alls troligt att det skulle ta sig uttryck på något annat sätt.

Det finns en anledning till att "duktiga flickor" är överrepresenterade när det gäller ätstörningar. Jag har rört mig bland högpresterande naturvetartjejer och det är enormt vanligt med någon form av ätstörning bland oss, i lindrigare eller svårare form.

Men va är det för ideal som är ouppnåeliga ? Är kraven högre på kvinnor ? Jag ser inte det manliga idealet som ouppnåeligt ?
Är det inte snarare så vissa har egna ideal som inte stämmer överens med den allmänna bilden ?
Och ett ideal behöver inte innebära att man precis ska uppnå det ? Jag är inte beredd att lägga ner den tid och kraft det krävs för ett perfekt 6-pack. Men jag kan komma en bit på vägen.
 
Men va är det för ideal som är ouppnåeliga ? Är kraven högre på kvinnor ? Jag ser inte det manliga idealet som ouppnåeligt ?
Är det inte snarare så vissa har egna ideal som inte stämmer överens med den allmänna bilden ?
Och ett ideal behöver inte innebära att man precis ska uppnå det ? Jag är inte beredd att lägga ner den tid och kraft det krävs för ett perfekt 6-pack. Men jag kan komma en bit på vägen.

Du, jag har faktiskt ledsnat nu på din ovilja att ta till dig vad vi säger när vi är flera som faktiskt lever och har levt i träsket med ätstörningar. Jag har ingen som helst motivation att fortsätta försöka förklara för någon som inte tar till sig det jag säger.

Läs på om ätstörningar, sjuka ideal och objektifiering av kvinnor om du vill veta mer. Men ja, det gängse skönhetsidealet för kvinnor är ouppnåeligt för många av oss. Naturligtvis kan män få ätstörningar också, det säger jag ingenting om.
 
Always find the silver lining. ;) Jag pendlar fortfarande. Svår skit att bli av med! ^^

Med vikt, eller bulimi/anorexi? Jag har aldrig varit underviktig faktiskt (men inte heller direkt överviktig), men jag har haft ätstörda problem i rätt många år. Något år spydde jag tre gånger om dagen tex, slutade dock en dag då det kom väldigt mycket blod på tandborsten jag använde som redskap, för jag blev så rädd. Så din tes stämmer ju ändå, det går att finna en slags silver lining med blod på tandborsten som fick mig att sluta, vilket ju var jättebra. ;)
 
Always find the silver lining. ;) Jag pendlar fortfarande. Svår skit att bli av med! ^^

Jag är bättre... men inte bra. Beroende på hur jag mår generellt så är vissa dagar bättre och andra sämre. Det är tragiskt att när jag var som sämst i Crohns (allt rann bara rakt igenom) så var jag mer nöjd med min kropp än vad jag är nu när jag är symptomfri...

När jag blev dålig (ortorexi till att börja med) var jag överviktig, gick ner till normalvikt och blev sedan ordentligt underviktig. Jag är inte övertygad om att jag hade varit vid liv idag om det inte varit för min dåvarande pojkvän, han fick mig att börja äta.
 
Tack @Hero din sjuka argumentation här har fått mig att vilja hetsäta med tillhörande framkallning av kräkningar. Du lyckades väcka mitt avsomnafe ätstörda beteende så hårt.
 
Mjo, nu är jag inte nån psykolog men är inte det lite samma mekanismer som när man blir beroende av något ? Jag ser inte riktigt den starka kopplingen som du med ideal och anorexi eller muskeldysmorfi.
Bara för att jag vill uppnå ett ideal betyder det inte att jag kommer gå överstyr. Men för vissa gör det de :). Men för dessa personer kan det lika gärna bli utlopp för ett annat beroende om det inte var kroppshets.
Jag jobbar med och forskar om ätstörningar och kan berätta för dig att det garanterat finns ett samband med ideal.

(Och jag är psykolog)
 
Nej det säger jag inte. Kul diskussionsteknik.
Men jag tycker inte din diskussionsteknik var så kul heller. Du frågar efter länkar och artiklar, någon länkade en artikel men du bad mig om fler för den var inte bra. När man anstränger sig för att ge dem till dig, flera stycken så verkade du inte ens läsa dem utan avfärdade dem som genusforskning. Sedan avfärdade du genusforskning som full med fördomar, inte enskilda artiklar, inte enskilda forskare inte enskilda institutioner utan själva existensen av?

Men jag hade till och med låtit bli genusforskningen och hållit mig till kommunala och statliga rapporter i mina länkar och någon juridisk lärobok.

Det känns orättvist att begära artiklar på områden när man vet att man inte litar på artiklar på det området. Ens om de inte är skrivna av kvinnliga genusforskare.

Jag får nästan en känsla av att det inom någon grupp finns ett agg gentemot genusforskningen där den anses fördomsfull.

Och helt ärligt Meetoo. Jag tycker verkligen att det är en bra sak. Men den är inte 100% jag har själv blivit inbjuden till en Meetoogrupp med många medlemmar som tänkte skriva ett debattinlägg. Men jag upplevde att mängden personer som sedan skulle skriva under inte verkade exakt motsvara mängden personer som varit utsatta för övergrepp. Många stannade som stöd. Det är bra! med stöd! och Meetoo artiklarna är bra! Men det blir inte lika statistiskt bra underlag som ett forskningsunderlag på motsvarande område. Det ger en intressant och bra bild! Men det kan inte riktigt ersätta forskning på området och forskningen på området brukar vara genusforskning.
 
Senast ändrad:
Jag är inte nedlåtande jag är bara inte bejakande av tolkningar som görs. Om jag inte håller med något så betyder det inte att jag är nedlåtande mot det.

Jag pekade på likheter i hur en observation kan vara korrekt utan att analysen om varför fenomenet uppstår nödvändigtvis behöver vara det.
Och det håller jag absolut med om. Men det är meningen att peer review processen ska hålla undan mycket av det och kritik inom forskningsfältet. Och innan ett fenomen börjar anses vara hm vedertaget så brukar flera olika artiklar ha tittat på området. Men självklart finns dålig forskning, också, det finns nog inom de flesta områden. Jag tror dock inte samhällsvetenskapen är riktigt så hemsökt som naturvetenskapen tror.

Det har ju kommit kritik om nonsensforskning som inte säger så mycket och överproduktion av doktorander. Men kritiken verkar inte fokuserad på ett forskningsfält eller just samhällsvetenskaperna.
 
Men va är det för ideal som är ouppnåeliga ? Är kraven högre på kvinnor ? Jag ser inte det manliga idealet som ouppnåeligt ?
Är det inte snarare så vissa har egna ideal som inte stämmer överens med den allmänna bilden ?
Och ett ideal behöver inte innebära att man precis ska uppnå det ? Jag är inte beredd att lägga ner den tid och kraft det krävs för ett perfekt 6-pack. Men jag kan komma en bit på vägen.

Om det är lättare att förstå; idealet för muskler hos män gör att mellan 5 och 20 procent av män som tränar styrka på gym tar anabola steroider eller liknande. Siffrorna kommer från undersökningar på olika typer av gym.

Hälsosamt ideal?

Varför ska vi ens bejaka kroppsliga ideal, när variationen hos människors kroppar är stor? Varför ska vi driva mot ett slags utseende? Vad är poängen?
 
Tack @Hero din sjuka argumentation här har fått mig att vilja hetsäta med tillhörande framkallning av kräkningar. Du lyckades väcka mitt avsomnafe ätstörda beteende så hårt.
Fast vet du, det kan du inte lägga på någon annan. Om du riskerar att triggas av diskussionert om vikt etc så måste du ju själv aktivt hålla dig ifrån sådana. Här kan diskussioner spreta lite hur som helst och det kommer alltid finnas idioter som skriver dumma saker om kvinnor och vikt. Det är vidrigt men det funkar inte att läsa härinne och sen göra någon annan skyldig till att ev ätstörningar blossar upp.
 
Men jag tycker inte din diskussionsteknik var så kul heller. Du frågar efter länkar och artiklar, någon länkade en artikel men du bad mig om fler för den var inte bra. När man anstränger sig för att ge dem till dig, flera stycken så verkade du inte ens läsa dem utan avfärdade dem som genusforskning. Sedan avfärdade du genusforskning som full med fördomar, inte enskilda artiklar, inte enskilda forskare inte enskilda institutioner utan själva existensen av?

Men jag hade till och med låtit bli genusforskningen och hållit mig till kommunala och statliga rapporter i mina länkar och någon juridisk lärobok.

Det känns orättvist att begära artiklar på områden när man vet att man inte litar på artiklar på det området. Ens om de inte är skrivna av kvinnliga genusforskare.

Jag får nästan en känsla av att det inom någon grupp finns ett agg gentemot genusforskningen där den anses fördomsfull.

Och helt ärligt Meetoo. Jag tycker verkligen att det är en bra sak. Men den är inte 100% jag har själv blivit inbjuden till en Meetoogrupp med många medlemmar som tänkte skriva ett debattinlägg. Men jag upplevde att mängden personer som sedan skulle skriva under inte verkade exakt motsvara mängden personer som varit utsatta för övergrepp. Många stannade som stöd. Det är bra! med stöd! och Meetoo artiklarna är bra! Men det blir inte lika statistiskt bra underlag som ett forskningsunderlag på motsvarande område. Det ger en intressant och bra bild! Men det kan inte riktigt ersätta forskning på området och forskningen på området brukar vara genusforskning.

Just det stödet i tex hästsportgruppen eller andra såna så skriver man ju under även om man inte varit utsatt för att man vet hur vanligt det är och vill få till förändring och handlingsplaner i framtiden.
Och även män får ju skriva på tex.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp