Unga brottslingar

Linn-Nora

Trådstartare
Hur ska vi komma tillrätta med detta problem?
Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott.

Jag tänker att förebyggande åtgärder är givet, men vilka?

Känns så hopplöst och hemskt med utvecklingen..
 
Många skolor har rätt bra koll på vilka elever som skulle kunna göra 'dumma' saker. Tyvärr finns det ingen instans som kan/vill ta över eller hantera den informationen.

Hade man kunnat ta dessa och flytta dem bort från sin situation tror jag att vi skulle kunna förhindra mycket.
 
Jag tänker att det som skulle vara värdefullt i förebyggande syfte är sådant som monterats ner under decennier. Lärartäthet, stödresurser i skola och barnomsorg, kuratorer, breda och riktade sociala insatser, fritidsgårdar, närpoliser m m, m m. Jag uppfattar att ett grundproblem är att de som vet mest om vilka insatser som ger effekt inte är samma personer som beslutar om vilka insatser som skall genomföras. Samtidigt verkar (mitt intryck) det som om få insatser och verktyg utvärderas strukturerat. Hela området verkar domineras av signalpolitik snarare än evidensgrund.
 
Jag tänker att det som skulle vara värdefullt i förebyggande syfte är sådant som monterats ner under decennier. Lärartäthet, stödresurser i skola och barnomsorg, kuratorer, breda och riktade sociala insatser, fritidsgårdar, närpoliser m m, m m. Jag uppfattar att ett grundproblem är att de som vet mest om vilka insatser som ger effekt inte är samma personer som beslutar om vilka insatser som skall genomföras. Samtidigt verkar (mitt intryck) det som om få insatser och verktyg utvärderas strukturerat. Hela området verkar domineras av signalpolitik snarare än evidensgrund.
Ja!
 
Skulle behöva ge dem hopp o tro att de kan göra annat i sitt liv.
Mer resurser i områden som är utsatta, fritidsgårdar, aktiviteter som inte styrs av pengar.
Poliser som kan visa att de är här för oss och inte är fienden. Kanske kan finnas dagar i skolan där de visar hur de jobbar och varför.
Skolorna ska såklart få mer resurser som har tid att se individen och kan på ett modernt sätt hjälpa familjerna?

Politiskt, mindre segregation. Mindre vi o dem.
 
Många skolor har rätt bra koll på vilka elever som skulle kunna göra 'dumma' saker. Tyvärr finns det ingen instans som kan/vill ta över eller hantera den informationen.

Hade man kunnat ta dessa och flytta dem bort från sin situation tror jag att vi skulle kunna förhindra mycket.

Att flytta ett barn från sitt sociala sammanhang är en väldigt ingripande åtgärd.

Vi behöver nog snarare se till att det kriminella livet inte ses som ett alternativ och då måste det finnas tilltro till samhället och en dräglig situation för familjen och området.
 
Rekryteringen sker ju öppet på internet idag och inte längre på skolan eller på fritidsgården.
Det tycker jag gör det mycket svårare.
 
Att flytta ett barn från sitt sociala sammanhang är en väldigt ingripande åtgärd.

Vi behöver nog snarare se till att det kriminella livet inte ses som ett alternativ och då måste det finnas tilltro till samhället och en dräglig situation för familjen och området.
Jag såg ett avsnitt av Kalla Fakta i helgen om "Barnen på Fjärde våningen" som handlade om Sorgenfriskolan i Malmö där man gjorde lite just så där. Stökiga elever hamnade i ett rum på fjärde våningen istället för att vara kvar i klassen. Det hette förstås att de hamnade i "särskild undervisningsgrupp", men var allt annat än det då de mest tittade på film osv, hade väl någon regelrätt lektion varannan vecka/en gång i månaden. Rektorn var medveten och öppen med personalen om att när eleverna hamnade i det rummet så sjönk deras kunskapsnivå rakt ner istället för tvärtom, som var meningen, men klassen som sådan fick ju lugn och ro så det var vinsten. Alltså placerades elever som var stökiga där. De fick alltså inte heller äta lunch med sin klass eller ha raster med sin klass.
Sorgenfri är ett utsatt område i Malmö, så till vidare att det händer mycket negativa saker samt det bor en hel del personer med kriminella kopplingar. Många fattiga och mycket invandring, människor som har det svårt på olika vis också.

Istället för att stärka barnen som hade det svårt i skolan så offrade skolan öppet dem och dessa elever slutade också som kriminella i varierande grad. Ett par personer i skolan som jobbat med dem (inte lärare, för det var inga lärare som hade hand om dem där uppe) räknade ut att de i alla fall tillsammans hade ca 20 elever och vad de visste om var 17 kriminella på något vis.

Så jag tolkar detta som ett utmärkt recept på hur man vill göra för att göra våra barn kriminella. Ta bort dem från klassen, hjälp inte med svårigheterna, gör dem sysslolösa, låt dem inte socialisera sig med kompisar i skolan osv. Det kan bara gå åt ett håll då tänker jag.

Så om man vill motverka kriminalitet så är det tvärtom man ska göra.
 
Senast ändrad:
Hur ska vi komma tillrätta med detta problem?
Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott.

Jag tänker att förebyggande åtgärder är givet, men vilka?

Känns så hopplöst och hemskt med utvecklingen..
Läste precis en debattartikel om det.

Införa två betyg till i skolan så att inte allting under bra är underkänt och så att man kan få börja ett program som inte kräver matte eller engelska med en etta eller tvåa i matte eller engelska osv.

Betygsskalan ser ut såhär.

A B C D E - F

Tidigare

5 4 3 - 2 1 - (- är = F)

Egentligen enligt vissa innebär E ett lite högre betyg än en svag 3, det ska vara en genuin bra 3, inte en svag.

Så betygen,
2 gott försök-bättre lycka nästa gång och
1 nu kan du kämpa mot en tvåa om du gör det här
- om du bara kommer till lektionerna och försöker lite på proven så lovar jag att du får en etta!

Saknas

Det är så många barn som blir helt utslagna med nuvarande systemet, de kan inte ens komma in på en utbildning som faktiskt inte kräver tex den matten eller den nivån av engelska.

Samtidigt får yrkesutbildningarna hela tiden sjunkande antagningssiffror och många av de som söker kommer inte in pga F.

Det är ett stort matchningsproblem på arbetsmarknaden där personer som kan vara superskickliga inte ens kommer in på den utbildning som krävs pga ett irrelevant betyg. Och samhället saknar dem.

Om man ska fråga ett barn på högstadiet, iofs bara ett högstadium och en klass kan det säga såhär.

Det är ett gigantiskt hopp att lyckas få E om man fått F, det är nästan omöjligt.

Om man väl fått ett E så kan man ganska lätt få ett D.

Det är ett gigantiskt hopp att få C om man fått ett D, det kräver en jätteinsats.

Har man väl fått ett C så kan man be om hjälp och sträva mot ett B. Har man väl ett B så har man nästan ett A redan.

(om det inte är en enstaka missad uppgift. Om du har A på allt och var sjuk den veckan det var X i slutet av terminen så får du ett F som betyg på hela ämnet. Om du var sjuk en vecka tidigare på terminen och får göra om provet kan du bara få E på det provet).

Det är en dans på en smal egg. Och har man ramlat av kan man knappt klättra upp igen.
När jag själv läste på högstadiet var en tvåa här eller där inget större problem, inte kul såklart men inte samma sak som ett F.
 
Senast ändrad:
Skulle behöva ge dem hopp o tro att de kan göra annat i sitt liv.
Mer resurser i områden som är utsatta, fritidsgårdar, aktiviteter som inte styrs av pengar.
Poliser som kan visa att de är här för oss och inte är fienden. Kanske kan finnas dagar i skolan där de visar hur de jobbar och varför.
Skolorna ska såklart få mer resurser som har tid att se individen och kan på ett modernt sätt hjälpa familjerna?

Politiskt, mindre segregation. Mindre vi o dem.
Är det segregation med vi och dom (annat än vi och dom mellan falangerna) är tillexempel ett villaområde i Lindome ett täcken på segregation? många från T falangen bor i Lindome.

Tror vi biter oss själva i baken om vi fortsätter tänker i banor som i vilka områden eller segregation. Det finns i hela samhället idag.
 
Är det segregation med vi och dom (annat än vi och dom mellan falangerna) är tillexempel ett villaområde i Lindome ett täcken på segregation? många från T falangen bor i Lindome.

Tror vi biter oss själva i baken om vi fortsätter tänker i banor som i vilka områden eller segregation. Det finns i hela samhället idag.

Fast unga som rekryteras till gäng för att göra ”the dirty work” är på rymmen från luv hem t.ex. De har redan haft det jobbigt hemma/eller med skolan/eller generellt.

Jag är ingen expert utan delger mina tankar.
Tyvärr kan en få fram namn mm på flashback vilka dessa ungdommar är..
 
Många skolor har rätt bra koll på vilka elever som skulle kunna göra 'dumma' saker. Tyvärr finns det ingen instans som kan/vill ta över eller hantera den informationen.

Hade man kunnat ta dessa och flytta dem bort från sin situation tror jag att vi skulle kunna förhindra mycket.
Ja redan på förskolan kan man säga tydligen i vissa fall. Och en forskningsartikel jag läste hade testat med tio minuters insats om dagen med en utbildad pedagog (lekar med turtagning och sådant). Gav tydligen stor effekt för lång framtid. Men ingen vill lägga den slanten.

Samma sak med föräldrautbildningarna på kommunen. Tydligen en oerhörd effekt i väldigt många år för barnen. Men det finns inget sätt på vilket sociala myndigheter kan säga att man måste gå den utbildningen. (och om man anmäler sig antar "alla" att man har problem, det är så osjälvklart att kika på. Jag har gått ngt tillfälle för att jag var nyfiken :) därav jag förstod att det inte var "normalt" att vara nyfiken på och hade de verktygen.)
 
Läste precis en debattartikel om det.

Införa två betyg till i skolan så att inte allting under bra är underkänt och så att man kan få börja ett program som inte kräver matte eller engelska med en etta eller tvåa i matte eller engelska osv.

Betygsskalan ser ut såhär.

A B C D E - F

Tidigare

5 4 3 - 2 1 - (- är = F)

Så betygen,
2 gott försök-bättre lycka nästa gång och
1 nu kan du kämpa mot en tvåa om du gör det här

Saknas

Det är så många barn som blir helt utslagna med nuvarande systemet, de kan inte ens komma in på en utbildning som faktiskt inte kräver tex den matten eller den nivån av engelska.

Samtidigt får yrkesutbildningarna hela tiden sjunkande antagningssiffror och många av de som söker kommer inte in pga F.

Det är ett stort matchningsproblem på arbetsmarknaden där personer som kan vara superskickliga inte ens kommer in på den utbildning som krävs pga ett irrelevant betyg. Och samhället saknar dem.

Om man ska fråga ett barn på högstadiet, iofs bara ett högstadium och en klass kan det säga såhär.

Det är ett gigantiskt hopp att lyckas få E om man fått F, det är nästan omöjligt.

Om man väl fått ett E så kan man ganska lätt få ett D.

Det är ett gigantiskt hopp att få C om man fått ett D, det kräver en jätteinsats.

Har man väl fått ett C så kan man be om hjälp och sträva mot ett B. Har man väl ett B så har man nästan ett A redan.

(om det inte är en enstaka missad uppgift. Om du har A på allt och var sjuk den veckan det var X i slutet av terminen så får du ett F som betygpå hela ämnet. Om du var sjuk en vecka tidigare på terminen och får göra om provet kan du bara få E på det provet).

Det är en dans på en smal egg. Och har man ramlat av kan man knappt klättra upp igen.
När jag själv läste på högstadiet var en tvåa här eller där inget större problem, inte kul såklart men inte samma sak som ett F.
Det handlar inte om möjligheten i framtiden utan om möjligheten till pengar här och nu. Det är 14 åringar som får pengar för att skjuta folk. Pengar och jobb i framtiden lockar inte utan vill ha pengar nu för att kunna köpa dyra saker och märken.

Sedan håller jag med dig i sak men inom ett helt annat område. Vet själv att jag fått jobb bakvägen många gånger då jag inte har godkänt i svenska och blir bortsorterad redan vid första gallringen på jobb.
 
Hur ska vi komma tillrätta med detta problem?
Unga människor, ej straffmyndiga, begår grova brott.

Jag tänker att förebyggande åtgärder är givet, men vilka?

Känns så hopplöst och hemskt med utvecklingen..
Att läsa om 14-åring som tar på sig och utför beställningsmord är så extremt att om någon förutspått det för tre-fyra decennier sedan hade det setts som en helt verklighetsfrämmande utopi.

Viktigt att förstå är att det inte är något som kan isoleras utan en naturlig följd av hur kriminaliteten mer och mer tar över i samhället inom alla områden och på alla nivåer. Hade det varit så enkelt hade problemet lätt kunnat lösas men de här unga är ihopkopplade med kriminella nätverk som kan ha inflytande ända upp i riksdagen och i en del fall även i andra länder.
 
Det handlar inte om möjligheten i framtiden utan om möjligheten till pengar här och nu. Det är 14 åringar som får pengar för att skjuta folk. Pengar och jobb i framtiden lockar inte utan vill ha pengar nu för att kunna köpa dyra saker och märken.

Sedan håller jag med dig i sak men inom ett helt annat område. Vet själv att jag fått jobb bakvägen många gånger då jag inte har godkänt i svenska och blir bortsorterad redan vid första gallringen på jobb.
Om du känner att du inte kommer att kunna komma in på gymnasiet blir ju pengar här och nu och att försöka få en annan karriär viktigare.

Jag tror att skolan kan ge intryck av att det finns små lagliga möjigheter till försörjning om du inte tar dig till något gymnasieprogram numera. Oavsett om det sedan är så eller ej. Sedan behöver det finnas några som kan erbjuda jobb till 14 åringarna, personer som i vissa fall hade kunnat haft annat jobb.

Att det sedan ger kriminella jobb till personer man känner som fick juristexamen eller blev politiker och allt fler dras in i det tänker jag är en sidoeffekt av den stora marknad som uppstår. Och hade inga kriminella jobb funnits skulle ju de gått introduktionsprogram tex och kanske sedan folkhögskola.

Men när det väl rullar på är det nog väldigt svårt att veta vilka trådar man måste dra i. Alla samtidigt antar jag.

Vore det lätt hade politikerna säkert fixat det.
 
Senast ändrad:
Är det segregation med vi och dom (annat än vi och dom mellan falangerna) är tillexempel ett villaområde i Lindome ett täcken på segregation? många från T falangen bor i Lindome.

Tror vi biter oss själva i baken om vi fortsätter tänker i banor som i vilka områden eller segregation. Det finns i hela samhället idag.
Njae, inte geografisk segregation, eller nödvändigtvis ens ekonomisk, men jag tror nog att man i väldigt många fall kan hitta markörer som relaterar till olika former av utanförskap eller utsatthet.
 
Att läsa om 14-åring som tar på sig och utför beställningsmord är så extremt att om någon förutspått det för tre-fyra decennier sedan hade det setts som en helt verklighetsfrämmande utopi.

Viktigt att förstå är att det inte är något som kan isoleras utan en naturlig följd av hur kriminaliteten mer och mer tar över i samhället inom alla områden och på alla nivåer. Hade det varit så enkelt hade problemet lätt kunnat lösas men de här unga är ihopkopplade med kriminella nätverk som kan ha inflytande ända upp i riksdagen och i en del fall även i andra länder.

I vilka banor tänker du att man ska lösa problemet med nyrekrytering, inte bara förfasa dig över resultatet? Att sätta ungdomarna i fängelse innebär att de får en utmärkt examen i brottslighet och kriminalitet. Att det inte fungerar att göra barnen straffmyndiga är USA ett exempel på där man kan ställa barn så unga som åtta år inför rätta för mord och annan grov brottslighet. Det har inte sänkt gängkriminaliteten i USA. Eller rekryteringen.

Förebyggande arbete är det enda vettiga. Men det tar flera år och är inget för populistiska politiker som vill höja straffvärden och straffa skyldiga och oskyldiga. Trots den populistiska politik som Tidö fört (och de har nu suttit vid makten i 2 år) så har gängkriminaliteten exploderat under de senaste två åren.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 990
Senast: mars
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 283
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 035
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp