Ung travhäst till ridhäst vill ha tips!

catzoul

Trådstartare
Har hittat en super fin 4 åring som startat ett par gånger. Egentligen är jag inte förtjust i travhästar och har bara hållit på med fullblod och halvblod förut.

Dock så tycker jag den här hästen är super fin och go på alla sätt.
Den säljs som ridhäst då den inte räcker till på travet.

Vill ha lite tips och råd när det gäller omskolning av travhäst till ridhäst. Vad kan jag förvänta mig? Tycker att den här hästen borde ha god chans att bli en fin ridhäst då den är så pass ung och tagits ur träning så pass tidigt. vad tror ni?

Har skolat om fullblod förut men aldrig ett varmblod så jag behöver massa tips och råd av er kunniga varmblodsfrälsta!!
:)

Sv: Ung travhäst till ridhäst vill ha tips!

Kul att du hittat en travare du vill ha! Trevligare ridhäst tror jag inte du kommer få, men jag är ju å andra sidan lite partisk...;)

Travare brukar vara väldigt läraktiga och arbetsvilliga, ska nog inte vara några problem att skola om den! Har det blivit något riden tidigare eller börjar du från scratch? Att tänka på när man tar en travare som kommer direkt från träning/tävling är att de är vana vid att tränas ganska hårt och att de normalt har en ganska hög kraftfodergiva, om du då låter den vila innan du sätter igång och sedan tar det lugnt med skritt och lite jogging trav (vilket jag tycker man bör börja med) kan du räkna med att hästen i början kan vara tittig och väldigt pigg. Travare brukar dock väldig sällan bocka eller bralla, utan brukar mest bara springa jä*ligt fort om de blir skrämda eller upprymda (har dock hänt att travare bockar, man ska aldrig säga aldrig...;) ). I början kan det vara bra att rida med bomull i öronen, det lugnar ner dem och det brukar de flesta travare ha i träning.

Travare brukar i regel behöva mer tid än en "normal" ridhäst. De behöver oftast bygga upp ryggmuskler genom exempelvis klättring, och de brukar vara ganska stela, vilket du kan mjuka upp med basic dressyr i början, volter, serpentiner etc.

Hur man ska göra vid inlärning av galopp på travare tvistar de lärda om... på mina travare (som tävlar) rider jag ibland galoppintervaller, då brukar de gå från snabb trav till galopp i början, sedan när de vet vad som väntar fattar de galopp direkt, det brukar gå fort i början, det är för att de inte är musklade för att bära ryttare i kort galopp. Vill jag ha hästarna i kort galopp brukar jag lina dem och träna dem på att bära sig korrekt och att inte rusa in i galoppen och hålla igång i kort galopp. När de kan det i lina provar jag likadant uppsuttet, på volt och med röstkommando till att börja med. Detta brukar jag dock göra när jag jobbat dem i ett par månader i skritt och trav och byggt upp muskulaturen ordentligt. Vill tillägga här att om det är svårt att få hästen i bra galopp kan galopp liknande mina intervaller vara ett sätt att bygga upp hästen på. Flera av mina "gamla" travare som har jobbats på detta sätt i träning har blivit jätte duktiga på att fatta kort galopp relativt snabbt när de har skolats om till ridhästar.

Det finns många goda råd som man kan komma med, men det bästa är nog ändå att du ska känna dig fram till vad som känns bäst. Ridtravarföreningen kan säkert hjälpa dig med kurser etc. där du kan få många bra råd och tips! Jag vill önska dig lycka till och GRATTIS till din första travare! ( once you go travare you never go back...:p)

Tack för trevligt och bra svar!!

Jag har inte köpt hästen än men funderar....
Då den är så pass ung och bara startat ett par gånger så trodde jag att det kanske inte skulle bli lika svårt att få bort "travar" vanorna än med än äldre travare... Jag hadde tänkt att använda den till att senare tävla lite låga klasser i hopp och dressyr..
Hästen är väldigt nätt och ser mer ut som ett fullblod en ett halvblod.. Jag hadde tänkt att "börja om" lite från början med longering och uppbyggning. Om den skulle trava fort det är jag inte rädd för då jag ridit galopphästar de senaste fyra åren.. Hur brukar travare vara generellt i munnarna?

Jag tycker inte det är annorlunda att skola en travare än att skola en annan ras. Det enda man måste tänka på är att kunna ha lite extra tålamod och vänta ut lite i början innan hästen börjar förstå vad man menar.

själv köpte jag en 9 åring (travtränad/montériden) som gick och skruvade bakbenen och hade ett typiskt travarsteg som många kallar det. Han var stark i början i munnen men det försvann ju så fort han började lära sig gå i form.

Ett par år senare tävlad med vinster/placeringar tom LA dress, 130 hopp.
Hade då slutat skruva med bakbenen och rörde sig helt ok.

Var glad att den du tittat på bara är 4 år! Du har massor av tid att kunna utveckla den på ett bra sätt.

Go for it!! Håller med tidigare svar, tänk unghäst och börja från början! Jag har själv en 7 årig travar vallack som jag haft i ett och ett halvt år. Har tagit det väldigt lugnt och han är jätte trevlig!

själv köpte jag en 9 åring (travtränad/montériden) som gick och skruvade bakbenen och hade ett typiskt travarsteg som många kallar det. Han var stark i början i munnen men det försvann ju så fort han började lära sig gå i form.

Ett par år senare tävlad med vinster/placeringar tom LA dress, 130 hopp.
Hade då slutat skruva med bakbenen och rörde sig helt ok.

Det låter helt fantastiskt :bow:. Från travbanan till placering LA/130 på två år! Får man fråga vilken häst det är/var? Om du inte vill skriva här går det bra med pm. Håller på en del med travare så skulle vara kul att veta.

jag kan tom skicka en filmlänk, men tar det via pm.
skickar senare, hinner inte just nu, måste rusa ut en stund

Jag har också en travare, men hon är 14 och togs från travet som 4-åring då hon inte hade någon bra "travartrav." De flesta travare har ibland bara 1 sak i huvudet: Springa fort och rakt fram. Jag tycker du inte skall tänka så mycket framåt utan försöka få bort det tänket. Detta genom att visa att du är ledaren. Mycket NH, markarbete, och gå i lugn takt framåt. Löslongering och tömkörning är också väldigt bra.

LYCKA TILL:D:D

/Lisa

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 420
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 292
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 168
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar