Sv: Ung travhäst till ridhäst vill ha tips!
Kul att du hittat en travare du vill ha! Trevligare ridhäst tror jag inte du kommer få, men jag är ju å andra sidan lite partisk...
Travare brukar vara väldigt läraktiga och arbetsvilliga, ska nog inte vara några problem att skola om den! Har det blivit något riden tidigare eller börjar du från scratch? Att tänka på när man tar en travare som kommer direkt från träning/tävling är att de är vana vid att tränas ganska hårt och att de normalt har en ganska hög kraftfodergiva, om du då låter den vila innan du sätter igång och sedan tar det lugnt med skritt och lite jogging trav (vilket jag tycker man bör börja med) kan du räkna med att hästen i början kan vara tittig och väldigt pigg. Travare brukar dock väldig sällan bocka eller bralla, utan brukar mest bara springa jä*ligt fort om de blir skrämda eller upprymda (har dock hänt att travare bockar, man ska aldrig säga aldrig...
). I början kan det vara bra att rida med bomull i öronen, det lugnar ner dem och det brukar de flesta travare ha i träning.
Travare brukar i regel behöva mer tid än en "normal" ridhäst. De behöver oftast bygga upp ryggmuskler genom exempelvis klättring, och de brukar vara ganska stela, vilket du kan mjuka upp med basic dressyr i början, volter, serpentiner etc.
Hur man ska göra vid inlärning av galopp på travare tvistar de lärda om... på mina travare (som tävlar) rider jag ibland galoppintervaller, då brukar de gå från snabb trav till galopp i början, sedan när de vet vad som väntar fattar de galopp direkt, det brukar gå fort i början, det är för att de inte är musklade för att bära ryttare i kort galopp. Vill jag ha hästarna i kort galopp brukar jag lina dem och träna dem på att bära sig korrekt och att inte rusa in i galoppen och hålla igång i kort galopp. När de kan det i lina provar jag likadant uppsuttet, på volt och med röstkommando till att börja med. Detta brukar jag dock göra när jag jobbat dem i ett par månader i skritt och trav och byggt upp muskulaturen ordentligt. Vill tillägga här att om det är svårt att få hästen i bra galopp kan galopp liknande mina intervaller vara ett sätt att bygga upp hästen på. Flera av mina "gamla" travare som har jobbats på detta sätt i träning har blivit jätte duktiga på att fatta kort galopp relativt snabbt när de har skolats om till ridhästar.
Det finns många goda råd som man kan komma med, men det bästa är nog ändå att du ska känna dig fram till vad som känns bäst. Ridtravarföreningen kan säkert hjälpa dig med kurser etc. där du kan få många bra råd och tips! Jag vill önska dig lycka till och GRATTIS till din första travare! ( once you go travare you never go back...
)