Undvika melass?

ponytails

Trådstartare
Jag fodrar med Kraffts Lucern Hackstrå. Men behöver jag oroa mig för att det innehåller melass :confused:
Varför är många negativa till melass i foder?
Om det inte är lämpligt att ge, varför ingår det i så många foderblandningar?

Sv: Undvika melass?

Jag tror att många tänker på den "sockerhysteri" som gäller vår egen kost nuförtiden (därmed inte sagt att den "hysterin" är av ondo!!), och överför den på hästarna.

En frisk häst bör dock inte ha problem med mindre mängder melass, och många av hästens naturliga fodermedel är faktiskt väldigt rika på olika sorters socker, t.ex. gräset...;)

Melass används främst som bindemedel i pellets och dammbindare i hackelse, därför är det så vanligt förekommande.

Jag fodrar mina hästar med Kraffts lucern hackat strå, oxå. Det funkar utmärkt på dem iallafall! Men om det ska vara negativt med melass är jag inte så insatt i. HH kan mycket sånt här, o jag försöker förstå vad som är negativt o positivit med melassen.

Men när det gäller en frisk häst ska man inte vara rädd att fodra hästen med foder, som innehåller melass.
Jag har en fångponny (som klarat sig bra i år) äter Krafft lusern hackat strå utan några problem.

Själv tycker jag att det är betydligt mer negativt med stärkelse än med socker till hästar. Socker kan ge insulinresistens vilket inte är bra men det är mest risk på feta hästar som inte motioneras och dom behöver nog inte sockret i vilket fall ;)

Dessutom blir det ju troligen inga gigantiska mängder din häst får i sig...

Jag tycker lite av sockerhysterin borde bli spannmålshysteri på häst istället.

Sara

Håller med dig om det. Har en fångponny, som klarat sig bra i år, får ju betfor det är fibrer i men även socker fast hästar har annorlunda enzymer vart det nu kommer ifrån har jag glömt :crazy:
Det är något med energin.

Men jag börjar tro mer o mer på att spannmål är "boven i dramat". Kanske ska man gå på samma linje som Sören Nordin? :D

Jag har en häst som tidigare haft en "heltåthelsike" foderstat. Hon gick då på 6kg hö (skördat i oktober) 2kg korn, 2kg havre och sen ca 2liter blötlagd betfor (mellasserad).

Tack och lov så upptäckte jag att min häst fick denna idiotfodringen. Jag flyttade henne så fort jag hittade ett nytt stall, då stallägaren till föregående stall ansåg att han inte kunde ge henne mer hö pga risk för hovbensrotation!! Alltså vi pratar om en häst som väger ca 700kg. Enligt mig är 6kg hö hälften så mycket grovfoder som hon bör få. Tilläggas bör oxå att hon året innan fått fri tillgång på hö av samma stallägare, för då gick hon på lösdrift och då kunde hon inte få hovbensrotation. Man kan ju undra vilken planet han är född på :eek: De två somrar hon gick på bete hos honom hade hon även sommarexem, kliade av sig MYCKET man.

Hur som hellst så flyttade jag och började intressera mig för foder på riktigt, var så illa tvungen då stallet jag flyttade till inte sköttes på samma sätt som där jag stått tidigare. Hon fick fri tillgång på hösilage, 2kg lusern (kraffts, innehållande melass), 1dl vetekli och 0.5 l korn. När min häst hade gått upp i hull igen så exploderade hon. Det gick inte att rida om man inte var en van rodeoryttare. Jag flög av 1 gång och var på väg 3 gånger till. Jag insåg att något måste göras, så jag tog bort allt utom lusernen och köpte ett fångfoder (safe & sound från Dodson&Horrel). Det tog en vecka så var hon normal igen, lugn som en filbunke. Hon fick nu 2kg lusern och 1kg dodson och horrel + 1dl opelleterade miineraler, fortfarande fri tillgång på hösilage.

När sommaren kom så upptäckte jag något mer fantastiskt, hennes sommarexem hade gett med sig lite, eller ganska mycket. Jag satte även detta i samband med foderbytet. Hösten kom och jag tänkte att om exemen blivit bättre så kanske man kan få dem att bli ytterligare bättre. Nu har två somrar till gått, jag har tagit bort allt melassinnehållande foder, hon får nu 10-12kg hö, 2,5kg lusern (DanGront pelleterat vit påse, melassfritt) och 0,5kg linfrökaka (HippoLinCubes melassfritt) samt B-vitamin året om, äppelcidervinäger och mineraler (opelleterade vilken sort beror på analys av hö). I sommar är exemet som bortblåst. Hon kliade sig på naveln i våras men det var det flera hästar som gjorde i stallet (något äckligt flygfä antar jag).

Jag tror att både socker och stärkelse är OBRA. Men missförstå mig rätt. Socker finns naturligt i gräs, det tror jag är ofarligt. Det är när man börjar tillsätta socker i fodret som bägaren rinner över. En häst i det fria äter alltså sockerrik mat, men han sockrar inte maten för det. Samma med stärkelse, jag tror inte att havre mm är farligt, men vilken häst i det fria äter 2 kg per dag? Vad han skulle få gå och leta!! Han skulle förmodligen inte hinna få i sig något annat under tiden och dö av svält! :(

Det är såklart bara min teori, och sålänge min häst mår bra av den så tänker jag hålla fast vid den ;)

Varför är många negativa till melass i foder? Om det inte är lämpligt att ge, varför ingår det i så många foderblandningar?

Jag är negativ efter att ha sett vad det gör med hästtänder. Tandsten. Karies. Risigt tandkött. Fickor. Müsli är ännu värre, jag har sett vad det gör i en hästmun på bara 6 månader *rysa*

Det ingår ofta som bindmedel i t ex pellets och müsli. Förmodligen för att det är billigt och ger viss avkastning (energi)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 553
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
642
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 341
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka