Hur hästarna klarade sig förr kanske jag kan svara på - i min släkt har man haft häst/uppfödning sedan ngn gång på 1600talet. Både arbets och ädlare sorter till miltära ändamål och "fin" ridning. Mest militärt faktiskt.
Och svaret är att hästarna klarade sig lika bra då som nu. Det kanske kommer som en överraskning men hästarna blev faktiskt oerhört väl omhändertagna förr.. det finns upptecknat i gamla stalljournaler - förvisso är en del mycket svårläst för man skrev på en besynnerlig svenska -
men vi kan ta lite exempel ( och nu kommer jag att förenkla språket en smula annars finns det risk för missuppfattningar);
"Havfer hesten arbetat sig svettiger må han ingnidas vel med halmviska och teckas vel då han annars bliver muskelstum och odugliger till arbete. hesten skall vattnas med värmder vatten och skall till föda havfa krossad korn ej mer än en smula."
Detta var om avelshingsten Wurfel, en ardennerhingst från Bretagne 1782.
"Unghesterna skall havfa isfritt vatten till dricka och rikligen med halm samt hö efter vad de förmår. Stora logdörren får på inga villkor vara öppen under vinteren då de annars riskerar frysa ordentligt. Dageligen skall drengen passa på dom så att ingen har skada eller på annat sätt farer illa och skall de var 3:e månader avverkas."
Detta var om ung/hästar/hingstar 1823.
" det är av yttersta vikt att seldon och ryktdon äro rengjorda i såpa och noggrannt rengjorda på det att hestarne icke skall fara illa i sin vård. Skulle stallknekt inte detta sköta är han icke passelig i detta stall och må derföre söka sig annan kommendation (arbete). Hestar skall i varje sekund av dygnets timmar vara i sådant skick att de utan dröjsmål kan uttagas till körslor eller annat av nöden tvingat."
Det finns mer av liknande sort i arkivet, men jag måste nog säga att förr gick hästarna före allt eftersom det var till dom man litade när det gällde att klara sig - sjukbesök, shopping, arbete etc. Man var totalt beroende av att hästen var i skick, det gällde storbonde som småbrukare. Och hästen var långt in på 1800talet en staussymbol, glöm inte det!! Många var dom som suckade och önskade att de kunde byta ut sin tröga oxe eller till o med ko mot en sådan där vacker,snabb och dyr häst. Det finns förresten upptecknat här en sådan man ; Sven-Olof Pederson som hela året slet ont för att till nyår kunna införskaffa sig ett föl " av rejäl arbetarstam" till på köpet "en märr så han kunde taga sig ett föl till denna".
Nej jag tror att hästskötsel idag är av en annan sort, inte bättre men heller inte sämre. Bara en annan sort.