undrar hur hästarna klarade sig

De klarade sig alldeles utmärkt.
Men på den tiden så var hästkunnandet mkt större än det i många fall är nu.

Dessutom så är brodd, täcken och allt annat du räknar upp, alldeles utmärkt utrustning för att hästen ska må bra.
Om det används på ett vettigt sätt.

Ibland undrar jag snarare hur vissa människor hade klarat sig om de inte hade hästarna att pjoska med. Att få linda ben och fläta manar, färgmatcha lindor och schabrak, köpa ett dussin täcken med alla tänkbara funktioner, trettioelva olika bett som de inte vet hur de ska användas, räkna foderstater tills de blir gråhåriga.
Det är bra att skaffa kunskap om hästar och att sköta dem på ett vettigt sätt, men fy sjutton för my little pony människor, de borde stannat hemma och lekt med barbie istället. :devil:

Bra skrivet, ang! Håller med helt, visst klarar sig hästarna, men man vill väl komma över "existensminimum" :).

Rent allmänt undrar jag varför det i vissa kretsar anses så hemskt att ha skydd på sin häst, att den går med täcke, att den har dyr/fin (och välsittande) utrustning osv (även om nu inte trådskaparen lade in någon värdering i frågan). Jag förstår inte problemet...
Däremot finns det probelm med hästar som inte får avpassad foderstat, ordentlig skötsel, går ute i ur och skur i en lerig hage (fast de slipper ju täcke :smirk:) utan vindskydd, har illasittande utrustning osv.

Vi har ett tacke som ligger i garderoben, men som egentligen hor hemma i ett museum, for det daterar till 1922. Jag hade ALDRIG satt det tacket pa heltid pa en hast idag. Vara hastar hade nog ramlat i backen om de var tvugna att ha det pa sej...for det ar i ylle och vager ca 25kg. Det tar typ 2 personer att lyfta upp pa en hast!!!! :D
Dessutom passar det inte i bogarna pa hastarna....ha testat det pa manga olika....sa hastarna maste nog sett lite annorlunda ut pa 20-talet.
Tacket anvandes av min svarfars farfar pa galopphastar han hade. Vet inte hur det overlevde alla dessa aren.

Daremot har vi en Stubben borste fran 70-talet, och snacka om en bra borste. Hasten blir skinande efterat. Det ar som palsglans!!

Jag tror inte att hastarna hade det battre forr, och jag tror inte att man visste mer om hastar forr an man gor nu. Jag tror att den utveckligen som skett ar till det battre. Numera har gemeneman (vi hastagare) storre kunskap an de hade for 100 ar sedan. Dessutom ar vi battre ryttare och tranare numera....aven fast italienska armens kunskap om hur man galopperar baklanges har dott ut. Det hade ju varit intressant att kunna! :confused:
Idag hoppar hastarna hogre, galopperar snabbare, ar starkare och mer hallbara.

Visst har vara hastar det battre i dagslaget, men det maste slutas daltas med hastar till hoger och vanster. Det finns inga problemhastar - bara manniskor som har problem med sin hast!!

Jag gillade ditt inlägg! Jag har inte täcke på min häst, men jag har ett sådant där ylletäcke som du pratar om. Det är inte ens hälften så tungt som erat, bara fem kilo eller liknande. Förmodligen är det mycket yngre också, men idag ser man ju inte någonstans att det säljs täcken i ylle, trots att det är bland de bästa material som finns.
Andas och värmer även när det blir blött!
Däremot ställer jag mig frågande till en liten detalj:
Idag hoppar hastarna hogre, galopperar snabbare, ar starkare och mer hallbara.
Är dagens hästar verkligen hållbarare?
Jag vet att travsporten är ett extremexempel men där har vi ju en avel som inte alls främjar hållbarhet utan prestanda. Dåliga förhållanden och annat bidrar ju till att döma ut många sådana hästar innan de blir 10 år!
Vanliga ridhästar håller ju ofta tills de når 20-25, men hur gamla blev hästarna förr i tiden? Någon som vet?

När min far gjorde lumpen vid k4 det var på 1950 talet hade dom hästar som gick i full tjänst som var 20 plus. Vissa var säkert närmare 25 år. Och dom reds ibland ganska många timmar per dag, dom jobbade antagligen mer än en genomsnittlig ridskolehäst görs idag.

Och det var vanliga halvblod av den gamla modellen, inte 180 cm i mankhöjdbroilerna som finns idag!

/Kung Tulle

Emindy - genomsnittsåldern för vårt svenska halvblod idag är 12 år.. sen är de slut/slås ut... Om man kollar statistik och slår ut ett genomsnitt..

Vad tacksam jag blir då med mitt 21-åriga halvblod som är fullt brukbart! :love: :bow:
Torra ben, pigg blick och fräsch i ridning!
Trots att han och jag tävlat 10-15 tävlingar/säsong i massor med år!

aven fast italienska armens kunskap om hur man galopperar baklanges har dott ut. Det hade ju varit intressant att kunna!

Du får väl ta och kika på Bent Branderup, han galopperar baklänges!!

JAg tror du har fel! Jag tror att dagens hästar lever kortare än förr...

Hästar mår bäst av att människan inte blandar in just mänskliga tankegångar i samband med hästhållning.

Hästar trivs bättre i sin naturliga vinterpäls i stora hagar i full snöstorm (och mår oxå bättre av de) än vad de gör i ett stall (som många gånger är för bra isolerade) i en box som är på tok för trång..
Och järnskorna gör så att blodsirkulationen hämmas och det blir ingen svikt i stegen... därför tror jag att hästar blev äldre förr... en häst som lever ett hästliv typ vildhästar blir lätt bortåt 30 år gammla!!!!!!

Ja det kan man undra,fast broddning förekom på vikingatiden.
Man skodde med en slags tådelsskor,med tåkappor i sidorna,trekantiga,som man slog in i tåväggen,genom att vika spetsen innåt.
Undertill på skon,var det uppdrivna taggar som brodd.

:p Hur hästarna klarade sig förr kanske jag kan svara på - i min släkt har man haft häst/uppfödning sedan ngn gång på 1600talet. Både arbets och ädlare sorter till miltära ändamål och "fin" ridning. Mest militärt faktiskt.
Och svaret är att hästarna klarade sig lika bra då som nu. Det kanske kommer som en överraskning men hästarna blev faktiskt oerhört väl omhändertagna förr.. det finns upptecknat i gamla stalljournaler - förvisso är en del mycket svårläst för man skrev på en besynnerlig svenska -
men vi kan ta lite exempel ( och nu kommer jag att förenkla språket en smula annars finns det risk för missuppfattningar);
"Havfer hesten arbetat sig svettiger må han ingnidas vel med halmviska och teckas vel då han annars bliver muskelstum och odugliger till arbete. hesten skall vattnas med värmder vatten och skall till föda havfa krossad korn ej mer än en smula."
Detta var om avelshingsten Wurfel, en ardennerhingst från Bretagne 1782.
"Unghesterna skall havfa isfritt vatten till dricka och rikligen med halm samt hö efter vad de förmår. Stora logdörren får på inga villkor vara öppen under vinteren då de annars riskerar frysa ordentligt. Dageligen skall drengen passa på dom så att ingen har skada eller på annat sätt farer illa och skall de var 3:e månader avverkas."
Detta var om ung/hästar/hingstar 1823.
" det är av yttersta vikt att seldon och ryktdon äro rengjorda i såpa och noggrannt rengjorda på det att hestarne icke skall fara illa i sin vård. Skulle stallknekt inte detta sköta är han icke passelig i detta stall och må derföre söka sig annan kommendation (arbete). Hestar skall i varje sekund av dygnets timmar vara i sådant skick att de utan dröjsmål kan uttagas till körslor eller annat av nöden tvingat."
Det finns mer av liknande sort i arkivet, men jag måste nog säga att förr gick hästarna före allt eftersom det var till dom man litade när det gällde att klara sig - sjukbesök, shopping, arbete etc. Man var totalt beroende av att hästen var i skick, det gällde storbonde som småbrukare. Och hästen var långt in på 1800talet en staussymbol, glöm inte det!! Många var dom som suckade och önskade att de kunde byta ut sin tröga oxe eller till o med ko mot en sådan där vacker,snabb och dyr häst. Det finns förresten upptecknat här en sådan man ; Sven-Olof Pederson som hela året slet ont för att till nyår kunna införskaffa sig ett föl " av rejäl arbetarstam" till på köpet "en märr så han kunde taga sig ett föl till denna".
Nej jag tror att hästskötsel idag är av en annan sort, inte bättre men heller inte sämre. Bara en annan sort.

Ja, eller hur vi klarade oss utan schampoo, McDonalds, bio och bil???? :crazy: Det är ju väl lite samma sak eller! :confused:

Utveckling tror jag det kallas! :)

klart de klarade sig! det är ju bara vi som håller på att peta med dem och greja.
de flesta utav våra hästar klarar sig galant utan skor, täcken, oklippta mm... borstar har vi, men de används inte så jätteflitigt på alla pållarna... men de mår kanonbra.
man måste ju låta hästarna vara hästar! :)

självklart är det bra om man kan klippa hästar som arbetas så hårt som många hästar gör nu, men jag tycker ändå att det blivit ett otroligt tjatande om täcken och grejer hela tiden.

Han gör det med häst! Har sett det själv. Ganska otroligt! "Terré a terré" heter det och det är en tvåtaktig galopp som användes av de gamla barockryttarna i strid. På den tiden så var hästen inte mogen för att gå ut i strid förän den var uppemot 30 år! Dåtidens stridshästar var MYCKET hållbarare än dagens sporthästar... På den tiden tog man sig tid att bygga upp hästen för att den skulle hålla, det gör man inte i dag. Om man inte rider akademisk ridkonst alltså, som Bent Branderup har skapat för att bygga upp en hållbar häst som bär människan på bästa sätt. Hans häst Hugin är ett levande bevis på detta! :bow:

Instämmer allt var inte bättre förr men allt är heller inte bättre idag.
Känner en karl vars far var skogs faktor i västerbotten för ett av de större bolagen, den dag bolaget slutade med hästar kom han hem o sa: Nu är min tid som autoriserad djurplågare slut!
Jag är tillräckligt gammal för att ha träffat många gamla skogskörare, ibland fortvarande som hästägare o jag måste säga att kunskap o känsla varierar oerhört, många hade inte en aning om någonting trots ett helt liv med häst i skogen. Jag har sett hur de flyttbara stallen som man som man använde i skogen mot slutet av perioden fungerar, inte alls, att bara tänka sig att stoppa in en dyngsur långhårig skogshäst i ett sånt hål med för liten volym o nästan ingen ventilation.
Idag sköts en stor del av hästarna mycket noggrant men ibland av folk som inte har en aning om hur man hanterar en häst vilket dels blir ett säkerhetsproblem o kan innebära ett psykiskt lidande för en häst som aldrig fattar vad man förväntar sig av honom, säkert inte bättre för men annorlunda. idag har vi en massa hästägare i alla åldrar som inte har någon tidigare kunskap om hur en häst hanteras, intesset o viljan finns men inte kunskapen.
PL

Min häst har ju skor men han går ute året om och har bara ett vidskydd som han nog aldrig har använt.
han tar skydd i skogen etc.
Han klipps ej eller liknande....och han tävlas inte, så han lever nog ganska fritt.
Att stå i ett stall och vräka i sig hö som sysselsättning kan inte vara kul.
>Jag kan inte tänka mig själv att stå där och kanske få gå ut max en timme om "dan". Är det livet det?
Okej..jag har allt mina egna åsikter har jag märkt.... :cool:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 366
Senast: alazzi
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka