Tja, något vidare stall har jag inte nu heller (kallstall med 14 meter i takhöjd. Är egentligen att jämföras med lösdrift med boxar).
Och mian dör inte utan skor. Men utan skor kan jag inte rida som jag vill (jag rider uteslutande på hård grusväg). Så jag skor. Utan broddar på vintern kan jag inte rida som jag vill (nämnda vägar blir såphala) så jag broddar. Men skulle jag bara ha hästen att gå i skogen så vitt, jag kunde ha oskott. Men JAG har mer ambitioner än så.
Jag vill rida, jag har kallstall, dvs det tar en evighet för en oklkippt, svettig häst att torka och ffa är det INTE bra för hästen. Så jag klipper. Man släpper inte en klippt häst i minusgrader, så jag täckar.
benskydd har jag helt enkelt för att min häst är värd så mycket för mig att jag tycker det är ganska enkel och billig försäkring mot iaf en del skador att sätta på benskydd när jag ska rida.
Ryktlådan är väl från 70-talet så några 14 olika ryktborstar kan jag inte skryta med.
Jag analyserar fodret, av maskar, vaccinerar etc med. För jag vill att min häst ska må så bra som möjligt i sitt liv i "fångenskap". Jag har bestämt att JAG ska ha hästar för MIN skull, och då är det mitt ansvar att se till att de har de så bra som möjligt. Det innebär i valackens fall skor, broddar, benskydd och täcken. Han ser rätt glad ut ändå det lilla livet =)