Undran, ingen diskussion !!

MissFideli

Trådstartare
Som de flesta trådarna här visar, så duger travaren alldeles utmärkt som ridhäst.
Men trots att de flesta är överens om det, så ska hälften av alla "eniga" betäcka sitt travsto med en halvblodshingst?
Varför? Anledningen till att man köper en travare, måste ju bero på att man vill ha en travare och för att man tycker att det är en bra häst. Men varför är det då så viktigt att ta en halvblodshingst vid betäckning, då är det ju ingen travare längre?

Nä, ni som har travare och ärligt tycker dom är så bra som ni påstår, visa det och sluta med dubbelmoralen !!

men herregud, hur ids du spekulera om detta? Det är väl en smak sak från person till person?
De flesta med travare betäcker nog travaren med en travare eftersom att de flesta travare används som travhästar inom travsporten.
Sen är det väl för det andra ägarens ensak om travaren ska betäckas med ett hbl, så vart vill du komma egentligen? :confused:

har du något emot travare eller de som äger en travare?
Hm, ja jag blir inte förvånad men är det bara småflickor som skapar dessa trådar?
Ägna er åt något annat istället för det finns mycket mer än att sitta hemma och gnälla, det är så barnsligt.
Har aldrig hört såna här diskussioner i verkligheten utan bara på internet men det kanske beror på att de flesta här är mer intresserad av ridningen och hästar istället för att jämföra raserna.

För det andra så blir inte travstoet ett hbl bara för att den är betäckt med en hbl hingst.

SUCK ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

Nej, de flesta som tycker att travare är bra som ridhästar betäcker sina travare med halvblod.
Var jag vill komma, är att det är ett himla tjafsande om att travare är så himla bra ridhästar och att dom duger minst lika bra som ett halvblod och sen blandar man ändå in en annan ras i denna "perfekta" häst.

Småflickor har jag ingen aning om, hur gammal är du själv? Jag kan med all säkerhet och utan att skryta säga att jag knappast är en småtjej.
Du är nog den enda som aldrig hört dessa diskussioner utanför nätet, tvättat öronen på länge? Eller du kanske inte har en travare själv? Jag har haft en och vet mycket väl hur svårt det är att bli accepterad som dressyrryttare när hästen har en rad med siffror på halsen.

Hur du kan få för dig att jag har nått emot travare och travhästägare vet jag inte. Livlig fantasi eller schitzofren?

hm, nä jag kan visst ingenting om travare, rider bara en för tillfället mne tävlar ej eftersom att jag inte har det intresset, mitt mål är inte att tävla utan att kunna rida rätt.
Vet att travare kan vara svårare än "vanliga" ridhästar, iallafall fd. travare eftersom de lätt blir stressiga.
Menar du de flasta travhästar eller de flesta travare som används som ridhästar?
Jag antar att du är en liten flicka eftersom att du skapar en sån här tråd och för det andra verkar du ha något emot travare när du skriver så här: Nä, ni som har travare och ärligt tycker dom är så bra som ni påstår, visa det och sluta med dubbelmoralen !!
Ja vad menar du egentligen, för det andra så är det väl inte du som bestämmer vem man vill betäcka sin travare med utan det är väl ägaren, låt de göra som de vill och gör inte saken större än vad den är, du gör på ditt sätt och jag gör på mitt sätt !

Jag menar de travare som används till ridhästar, de andra är väl inga större diskussioner om eller hur?
Jag tycker det är en dubbelmoral att hela tiden gnälla över allt tjat om att travare inte duger och sen betäcka sin märr med en annan ras.
Man kan ju knappast bekämpa denna fördom med att göra så eller hur?

Jag har absolut inget emot travare eller deras ägare, har haft en och skötit massor.

Och du är inte så gammal själv heller antar jag, så som du skriver.

Förresten så tycker jag inte att travare är svårare än andra, och att dom har lätt för att stressa upp sig beror snarer på ägaren/ryttaren än dom själva.

Bra skrivet, Miss Fideli!
Jag har själv tänkt likadant som du. Ofta lovordar folk sina varmblodstravare i en tråd för att i nästa söka efter lämplig ras att betäcka med. :D

Immer

Ja jag vet inte..jag har aldrig haft ett travarsto eller ett sto överhuvudtaget...men om jag hade ett travsto skulle jag verkligen inte betäckt den med nån annan ras...speciellt inte ett halvblod..det fölet skulle då inte bli någon stjärntravare... :smirk:

Jag håller med dig fullt ut. Funderar också på detta när man läser trådarna här på buke.
Det bästa vore om man inte avlade på dessa "ridtravarston" över huvud taget, hade dom varit bra stammade/presterat bra hade de inte sålts som ridhästar, utan tagits in i travaveln direkt.
(Fasen vad skit jag kommer att få nu....)

Instämmer!

Nästan alla som vill betäcka sina varmblodiga travarston med hingst av annan ras skriver att de ska behålla fölet själva. Men vem kan se tjugo år in i framtiden :confused: Det vore underligt om alla dessa ägare av varmblodiga travarston skulle ha den möjligheten.

Nä, det vore verkligen bäst om dom varmblodiga travarston som används som ridhästar inte användes i avel! Det är synd om avkommorna som inte har särskilt högt attraktionsvärde på marknaden. Jag har bara ridit den typen av korsningar på ridskola.

Jag tror att det till viss del kan bero på att man vill "komma upp sig" och inte bli tittad snett på pga rasvalet. Det kanske inte medvetet är så men omedvetet. Och så blir man ju så fäst vid de små liven att det är roligt med föl efter dem. :)

En annan orsak kan ju vara att det tydligen över lag är betydligt billigare att betäcka med annan ras än varmblods travare. De billigaste varmblods travarna jag sett har legat på 10 000 + moms.

Eller så tycker man att stoet man har är lite för het och med för mycket "trav" i sig och skulle vilja ha en häst med travarens temperament men inte fart. Men de flesta travare blir så först efter att de tränats mer och startat. Alltså finns det stor chans att få en häst med långfil i benen även om man betäcker med travhingst.

Kan tänka mig att korsningsavel med varmblods travare kan vara intressant inom distans.

Själv tycker jag inte om korsningsavel oavsett ras.

Jag håller faktiskt med dig.
Travare har lågt värde på marknaden, lika så en travarkorsning.

Det kostar att ta fram/föda upp ett föl.
Då är det billigare att köpa ett ras rent föl, och även något man tjänar på om man ev behöver sälja hästen.

Många travare och korsningar får oftast "lida". De är billiga och säljs ofta till sådana som inte har så mkt hästvana, barn som tjatat på sina föräldrar om en egen häst, slaktas m.m

Då är det bättre att värna om raserna, vill man ha tex ett föl efer sin travare, sätt en snygg och bra travhingst till stoet. Det finns lämpliga fd travhästar som är ridhästar, väljer man en travhingst med fin modell så kan man få en utmärkt ridhäst, men kanske också en ny liten stjärna!!

Skulle inte vilja påstå att travarna har lågt värde på marknaden, snarare tvärt om. Är hästen i startbar ålder och med bra stam och pengar på kontot lär den betinga rätt många tusenlappar.

De som ligger lågt i pris är de som säljs efter travkarriären som ridhästar, utom de som säljs som avelshästar.

Skulle inte vilja påstå att travarna har lågt värde på marknaden, snarare tvärt om. Är hästen i startbar ålder och med bra stam och pengar på kontot lär den betinga rätt många tusenlappar.

De som ligger lågt i pris är de som säljs efter travkarriären, utom de som säljs som avelshästar.

jag har ett travarsto, hon ska betäckas så småningom, men aldrig i livet med en halvblodshingst för det förstör bara! en riktig hingst ska det vara. travare alltså :smirk:

Stör er inte så mycket på allt så slutar förhoppningsvis de här disskusionerna.

Jasså, nu förstår jag hur du menar! var nog lite snabb på att kommentera :o Trodde du skrev så för att du menade att vbl var dåliga och därför betäckte vissa dem med hbl för att dem tyckte hbl var bättre.... :o :crazy:
Fd travre är oftast (eller jaa, de flesta skulle jag tro) svårare eftersom att de tidigare varit "röststyrda" så eftersom att dem är inlärda på ett annat sätt fattar dem inte riktigt vad man menar om man sitter och bankar med skänklarna, jag har iallafall lärt mig att man bara ska använda sitsen då, de jag har ridit har funkat jätte bra så iallafall och hästen funkar det att rida somm vanligt med men i början stressade hon upp sig väldigt mkt och det beror inte på vilken ryttare det är, har varit väldigt duktiga ryttare som ridit enne men det har inte varit någon skillnad utan först nu när vi börjat rida mkt dressyr så hon får annat att tänka på lugnar hon ner sig, eller jaa, i början så gick det väl int eså bra för då hade vi för höga krav så då blev hon ännu tjurigare eftersom att hon tyckte det blev för svårt.
Jaja men jag ska väl ta det lite lugnare med att kommentera i fortsättningen :p

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 907
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 547
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 611
Senast: Keb71
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka