Undran, ingen diskussion !!

ja, ursäkta om jag lät arg :o mjaa det var ett väldigt klantigt misstag iallafall, fy vad pinsamt!

Men man behöver väl inte ha nån dubbelmoral för att man söker en hingst till ett sto, för att få en avkomma med de egenskaper man vill ha!?

Alla är övereen om att en travare duger som ridhäst och har man ett sto av travstam som man använder till ridhäst och sen vill ta föl på henne som ska bli en ridhäst... varför i hela friden skulle man då betäcka med en travhingst?? :confused:
Man använder väl en hingst som tillför avkomman de sidor stoet saknar?? Oavsett ras?

Vitsen med hela diskussionen (som det ju blev ändå :D) är att man inte ska betäcka travarston för att få ridhästar!

Franska travare är alldeles utmärkta hopphästar, men de amerikanska har oftast inte riktigt rätt kroppsbyggnad. Har ridit båda sorterna :)

Man ska inte använda varmblodstravare till ridhästavel eftersom det är en ras som i många generationer avlats för att trava så fort som möjligt, och därför han man premierat en annan typ av exteriör än för ridhästar!!!

Jag har träffat på flera sorgliga korsningar mellan halvblod och varmblodstravare, och en lyckad!

Min pålle har inte en gnutta fransk,bara amerikanskt, men en sjutusans hoppteknik som vid löshoppning impade stort på en mycket duktig hoppryttarinna :love: :angel:

Då har du tur!

Min personliga erfarenhet är att de franska travarna är mer lika ridhästar, men det är tur att det finns undantag! :)

Ännu bättre! Då har du en verkligt mångsidig häst! Jag förstod inte att hon tävlade trav samtidigt! :)

Där jag har mitt halvblodssto uppstallad finns en travarvalack som utbildades till ridhäst samtidigt som han sprang in nästan 150 000:- på travet! Jag och hans ägare rider ofta dressyrlektion tillsammans och han försöker verkligen göra det som begärs av honom medan mitt sto som jobbat på ridskola vet alla knep att smita undan :D

Nåja, nu är det ju inte så att jag hoppar särskillt ofta, men en och annan pinne blir det väl :D hon är bara nyss fyllda 4 så.. Det var mest tekniken jag syfta på :)

Travare är ofta ambitiösa och vill verkligen göra rätt.
Min andra häst älskade dressyr och lärde sig saker jag inte ens tränade henne på... helt plötsligt gjorde hon skänkelvikningar och framdelsvändningar.. :D :confused:
Och om hon inte fattade vad jag ville, började underläppen darra och hon försökte med allt möjligt tills jag sa BRA eller klappa henne :love:

Den riktigt lyckade travarkorsningen jag ridit är efter halvblodshingsten Dragon undan ett travarsto, och han har fått oerhört mjuka och behagliga rörelser, särskilt i traven :D, och har fått travarnas arbetsvillighet! :)

jasså min sköt-/ridhäst är en varmblodig travare som är väldigt duktig i hoppning och har tävlat.
Men vad har en varmblodigt travare som inte en hopphäst har om jag får fråga? :p

Hästen har väldigt fina rörelser och väldigt fin galopp, kan vara hur samlad som helst och även traven, men det var ju bara tur tydligen :confused:

Jag antar att de inte är de halvblodsbetäckande personerna som gör "travare är bäst-trädarna". :smirk: Eller så anser de att chansen för att fölet ska bli en bra ridhäst är större om de betäcker med en ridhäst.

//Tintilar - betäcker inte sin vbl-valack med halvblodshingstar! :smirk:

Liknande trådar

Skola & Jobb Nu är det skriva av sig dags igen... Jag vet inte riktigt hur jag skall lösa en situation på jobbet som jag upplever osund. Eller om jag...
2
Svar
39
· Visningar
6 907
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
34 547
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 611
Senast: Keb71
·
Avel Så är vi inne i den tidpunkten på året, sökandet efter nya hingstförmågor! Lite tankar från mig och jag undrar givetvis hur ni andra...
Svar
19
· Visningar
2 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka