Undersökningsplikten

Sv: Undersökningsplikten

Köper man häst från mig så behöver man inte betala besiktningen om hästen inte går igenom. Annars är det köparens ansvar anser jag.

Fast helt ärligt om man som köpare skall betala för varje besiktning och röntgen som man gör så har man snart inga pengar kvar att köpa häst för.. om jag tittar på 10 hästar som inte går igenom så lär det bli jävligt dyrt i längden. Säljaren har ju EN häst att betala för om man skall se det krasst. Jag skulle heller inte betala för röntgen om hästen har något på plåtarna som gör att jag inte köper hästen. Det avtalar man fram innan och det har aldrig varit några problem.

Nja, säljaren kan ha många hästar till salu iof. Nu brukar jag betala för min besiktning när jag säljer, oftast. För min egen skull.

Men utomlands tex betalar man som köpare för de undersökningar man vill göra, period. Det är upp till var och en som ska köpa häst. Ibland har säljaren röntgat osv ändå för att kunna visa upp, men det ses bara som en sjyst grej och försäljningsargument. Här blir man bara misstänksam till varför säljaren "vill pracka på en sin egen undersökning" :grin:

Självklart avtalar man det innan! Jag hade aldrig stått för någon röntgen som jag inte hade gjort ändå av någon anledning, oavsett utgång. Däremot står det köparen fritt att göra de undersökningar de önskar.
Skulle jag sälja en häst för flera hundra tusen så hade jag röntgat för min egen skull innan hästen ens blev till salu.

Nja alltså säljaren betalar både röntgen och besiktning utomlands iallafall i de kretsar där jag har känningar. Det är nog olika kanske i olika grenar?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag försöker hjälpa min släkting att skriva ett juridiskt giltigt testamente. Ja, jag vet att det enklaste och bästa är att gå till en...
Svar
3
· Visningar
395
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 916
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 860
Senast: Derivata
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte... 9 10 11
Svar
208
· Visningar
23 462
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka