undersökning! När tar du in din totto från hagen?

E

explosiv

Chockas kraftigt av alla "tävlingshästar" som tas in väldigt tidigt för att de ska stå inne och vila!
Min tävlingshäst orkar ändå.. och jag är jättenöjd som det är.
Vet flera andra som låter sina tävlingshästar gå ute länge, och inte har de haft problem eller varit missnöjda de heller. Jag har inte haft min häst särskilt länge, o det är min första tävlingshäst. Men inte en chans att jag skulle ta in honom före kl.14 eller 15 för att han ska vara alert inför träningar/tävlingar. I mina öron låter det totalt galet. Har märkt att det är olika beroende på vilken nivå man är på tävlingsmässigt, men tycker ändå det känns knäppt.

Känner för att göra en liten undersökning, så därför frågar jag er med s.k tävlingshästar, hur länge får era hästar gå ute? när plockar ni in dem?

/nyfikna-Linda

Sv: undersökning! När tar du in din totto från hagen?

Jag tävlar inte LA-dressyr. Mina häst går ute dygnet runt hela tävlingssässongen maj-okt. Funkar utmärkt

Vi har alltid haft våra hästar ute länge, betesperioden oftats dygnet runt...har alltid ahft glada,possitiva och friska hästar!!!
kankse med lite gräsmage ngn gång, men i strålande kondition ändå!!!
Hästar SKA gå ute så mkt som möjligt, de ska röra på sig och kunna umgås med sina polare... att stänga in dom i en box 20 av dygnets 24 timmar är verkligen inte någon bra hästhållning :devil:

en känd dressyrryttare hyrde grannstallet.
hans hästar + de för tillridning var ute 4 timmar om dagen för att inte bli för trötta inför arbetet i ridhuset.
hästarna hade små grushagar och lämnade aldrig gården annat än i transport.

nu är det annan ägare och dressyrhästarna är ute betydligt längre, dock samma tråkiga hagar.

jag kallar dem instutitionshästar för de flesta hästarna är uttråkade och har olater för sig.
gräver, går fram och tillbaka efter ett speciellt mönster.
i helgen såg jag en av hästarna visa ett nytt betende.
3 galloppsprång ( hagens längd) efter ena kanten samtidigt som den var aggresiv mot grannhästen.
trava tillbaks ruska på huvudet och sedan börja om med gallopp igen.
det höll på minst en timme.

Min häst går ute 10-12 h/dag under sommaren dygnet runt (fast inte vid tävling), spelar ingen roll om det är tävling eller inte. Dock finns undantag vid sträng kyla eller annat piss väder då kan de åka in 1-2h tidigare... jag kan förstå hästar som springr och busar VÄLDIGT mycket i hagen att folk vill ta in dem tidigare dagen före tävling, men dessa hästar är ganska få...

Har själv ingen tävlingshäst men vår pålle går tillsammans med en som tävlas relativt ofta.
På vardagar släpper vi ut dem 07 - 07,30 och tar in dem mellan 20 - 22. De är ute MINST 13 h. På helgerna kommer de ut ca en timme senare och går ute lika länge.

nu har jag inte direkt tävlingshästar (visst tävlar vi nån gång ibland) men de tränas regelbundet (då de inte varit sjuka). på sommaren går de stort sett ute dygnet runt, fast fått gått in på natten/mitt på dan vissa dagar då knotten har blivit för "starK". på vintern går de ute så länge det går.. ofta från halv 8på morgonen till kl5-6 på kvällen (då de skriker å springer runt för de vill gå in då) annars skulle de kunna gå ute längre på vintern...

Ja, våra pållar i stallet går ute dygnet runt från April-Okt/november och vintertid är det utsläpp kl; 06,30 och insläpp allt mellan 19-22:00.
Det är ofta därför hästar är FÖR pigga också, så vissa inte klarar av dom, för att dom inte får springa ute och leka tillräckligt....
Eller vad tror ni?
Ja, alla dom hästarna som tävlar på HÖG nivå, dom får oftast gå en liten stund i en hage, men INTE med andra hästar för att då kan dom skada sig, och sen får dom gå 20 min i en skritt maskin, vilket liv är det för en häst? En häst är ett "vilt" djur som har vissa behov, som te x att få springa och leka ute i en stor hage.... :bump: :a omkring med andra hästar!!

Eller vad tycker ni?
:banana:

Senast ändrad:

Min tävlingshäst går ute lika länge som mina andra hästar. Sommarperioden på bete dygnet runt, om jag vill att han ska vara utvilad till tävling så kan jag ta in honom kvällen innan då ifall jag har tillgång till stall när de är på sommarbete, men då får han komma in vid 20-21 tiden.
Resten av säsongen när hästarna är uppstallad, så kanske jag tar in honom vid 19-20 tiden ifall jag gjort honom "fin inför tävlingen" så vill jag inte släppa ut honom igen.

Mina pållar har inte flyttat in än men när höstrusket börjar kännas av ordentligt, tar vi in dom vid 8-9tiden och släpper ut dom vid 7tiden...lite senare på helgen.
Om jag hade haft stallet alldeles på husknuten så skulle de vara ute ännu mer!

Min går ut till hagen mellan 8 och 8.30.
Nu går de in runt 16.30 vardagar, för att de hästar som ska gå på ridskolan ska hinna äta innan lektionerna. På helgerna när det inte är lektioner går de in runt 17.00. Då börjar de "hänga" vid grinden.
På sommaren går han och de andra ute tills strax innan kvällsfodring (19.00) eller tills man tar in och rider.

På vintern går de in vid mörkrets inbrott, blir vid 15.00, då börjar de "hänga" vid grinden eller springa runt.

Vid extremt dåligt väder går de ut senare eller in tidigare.

Våra tottisar går ut mellan 6,30 - 7,30 & kommer inte in före 21,00.
Sedan är ju allt relativt. Om det är tokstorm & spöregn hela dagen & de står vid grinden då vill de in. Givetvis så tar vi in dem då.
Vi har en jättehage & man får alltid vissla & ropa när de skall in på kvällarna.

har inte någon tävlingshäst nu. Men när jag hade det gick han ut på morgon efter frukost och sen in vid 17. Då åt han i lugn och ro och när han smällt maten kunde jag rida och träna.

Dotterns tävlilngshäst går ute så mycket som möjligt, vintertid ca 8.30-tidigast 15.30.
Mest beroende på att det blir så mörkt att hämta flera hästar.

Han har två kompisar i hagen och får vara häst så mycket det går.

Endast kvällen före en tävling är vi noga med att det ska vara lugnt i stallet senast 20.00. Ibland kommer vi ju och väcker dem redan 04.00!

Visst blir han skadad ibland när det busas för mycket i hagen, men hellre två missade tävlingar och en lycklig häst!

Våra travare kommer in vid 19-tiden, på sommaren ofta ännu senare. Pga annat dagtidsjobb så kör jag hästarna på kvällen och då brukar vi vara färdiga istallet vid 20.30 - 21 då vi fodrar kväll och släcker. Är det riktigt skitväder brukar dom vilja gå in tidigare.

min går ute 10-16 ca men jag skulle gärna ha honom ute längre om det gick (nu står han uppstallad på ett ställe så det är bara att gilla läget)
i somras gick han ute längre och inte var han det minsta tröttare för det....men så har han grym konditiion åxå.

kanske är så att de som tycker att hästarna inte orkar borde träna mer kondition på hästarna istället för att ha dem inne......bara en liten fundering

Okej.. har precis flyttat min häst. igår kom han innan kl.15 och var ganska knäckt på mej. Men ute ensam när de andra gått in, klarar han inte av att gå. så jag har inget val förtillfället.
Här är det ganska varmt just nu, upp mot 18 grader och strålande sol. skulle helst vilja ha honom ute till kl.18 då jag brukar ta in o rida... hate this....

idag kom han nog in vid 14-14.30... och står i en omockad box tills jag kommer dit om en stund. tycker det är skruvat!
men snart flyttar hans kompis dit, och då får han både hagkompis (går ensam i en hage nu, som alla andra hästar i stallet gör) och sällskap till kvällen...

tänk vad olika hästhållning folk har.. och olika åsikter. Är inte hästen alert nog när den går ute 3-4h extra om dagen så får man väl byta foder eller nåt?!

I sommras gick min lillkille ute dyngnet runt med två andra superbusiga hästar samidigt som vi tävlade. Så det var ju inte helt lugnt i hagen direkt. Då var han inte helt på hugget under tävlingen (han ska helst vara lite uttråkad inne för då blir han rejält peppad lagom till tävlingsmomentet :D ). Så på så sätt förstår jag om man vill ha tävlingshästar inne de dagarna man tävlar men att alltid ha dom inne, eller ute endast några timmar tror jag inte dom går nå bättre för. Det är ju superbra träning att röra på sig hela dagarna i hagen. Ge dom mer mat om dom inte orkar i sånna fall!!

släpper ut vid 06.30-8.00 och tar in vid 16.30-18.00. kan inte ta in så mycket senare för då blir han ensam ute, springer runt och trampar sig :p

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 740
Senast: lilstar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 329
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 465
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar