Underskattade hingstar i halvblodsaveln

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare pastejja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 223
  • Visningar Visningar 22 878

pastejja

Trådstartare
Det måste ju vara fler än jag som reagerat över att stofördelningen är så fantastiskt ojämn som den är. Visst en del hingstar är mycket bättre än andra, men det måste ju finnas guldkorn som missas pga hingstägarens ointresse i att göra ordentlig reklam. Jag hade velat veta vilka hingstar ni anses vara underskattade av stoägarna, som ni tror att vi kommer att gräma oss över att de inte använts mer. Gärna med en förklaring om varför, och om det är något speciellt krav på stoet som ni vet ska till för att det ska bli riktigt bra.
Jag är fullt medveten om att folk har olika smak, det är ju det som gör det så spännande!
Ulrika

Sv: Underskattade hingstar i halvblodsaveln

Har nog ett gäng där, men skall iväg och hämta spån till hästarna nu så jag återkommer. Annars ett bra insiativ till tråd. Kan ju få igång en del hingstar på detta vis.

Don Primero och samtliga i Sverige verksamma trakehnerhingstar (Summertime fick inte ett enda sto den här säsongen).
De är de första jag kommer att tänka på. Men jag återkommer med fler!

Vem är Summertime?

Langels premiumhingst, 6 år gammal. Pappa till årets trakehnerchampion Songline och kommer ur ett mycket starkt möderne som delas av flera godkända hingstar. Ursnygg typ. Finns i hingstkatalogen som importhingst.

*kl*

En hingst som är underskattad tycker jag är Uskudar des malais, han har ett prestationsrikt blod som är väldigt uppskattat i övriga länder.
Visst, att han står på naturlig betäckning bidrar ju en del till att han inte får så många ston, men ändå...

*kl*

En hingst som är underskattad tycker jag är Uskudar des malais, han har ett prestationsrikt blod som är väldigt uppskattat i övriga länder.
Visst, att han står på naturlig betäckning bidrar ju en del till att han inte får så många ston, men ändå...

Ja, håller med!! Med det blodet borde han passa många ston och tydligen ger han ju ädla avkommor. Har köpt ett föl efter honom som är jättefin.

Jag tycker att Master varit underskattad de senaste åren. Vet att han stod i Finland i år, men tidigare när han stått i Sverige har stoantalet inte heller varit särskilt högt de senaste åren.

Han hade en son och en sonson i årets VM, Max och Tip Top.

Vad kul att någon har fattat tycke för honom.
Vad är det för möderne på ditt föl?

Läste betäckningsiffrorna hos veterinären häromdagen och förvånades över hur ojämnt det var...

Uskudar des malais är också en sån hingst som jag blev förvånad över, trots att jag inte är insatt.
Sen blev jag lite paff över att Bellini inte hade nåt (eller hade han ett sto?), han är väl iofs på fryst, men alla avkommor jag har träffat sett har varit urgoa hästar. Precis såna hästar som vi skulle ha lite fler av, har inga direkt hjärnspöken och är bra i lite allt möjligt...

//E

Aha, förklarar att jag missade honom. :o
Jag trodde det var hingstar stationerade i Sverige som gällde. :o :o :o

Vad kul att någon har fattat tycke för honom.
Vad är det för möderne på ditt föl?

Det är Jeskarla KWPN som är e. Farmer som är e. Voltaire.
Gick till olika "finaler" när hon var yngre där nere och gick sen 1.40.
Har svårt att hitta henne på KWPN sidor..någon som vet var jag skall söka?

Läste betäckningsiffrorna hos veterinären häromdagen och förvånades över hur ojämnt det var...

Uskudar des malais är också en sån hingst som jag blev förvånad över, trots att jag inte är insatt.
Sen blev jag lite paff över att Bellini inte hade nåt (eller hade han ett sto?), han är väl iofs på fryst, men alla avkommor jag har träffat sett har varit urgoa hästar. Precis såna hästar som vi skulle ha lite fler av, har inga direkt hjärnspöken och är bra i lite allt möjligt...

//E

Bellini skulle haft ett sto, mitt. Men det blev klydd med semin för veterinären skulle på semester och kunde bara klara en brunst. Med tanke på kostnaderna för fryst och bara en brunst, så det blev en annan hingst i år istället. Men Bellini är ett starkt kort till det stoet igen nästa år.
Det ställs dessutom krav på att stoet är lämpligt av hingstägaren för det finns inte så mycket fryst kvar av honom.

Don Primero och samtliga i Sverige verksamma trakehnerhingstar (Summertime fick inte ett enda sto den här säsongen).
De är de första jag kommer att tänka på. Men jag återkommer med fler!

Själv anser jag att Don Primero är en BRA stam men en urusel individ.
Tyvärr ger han både STORA + men även en massa som hamnat på -sidan.
Alla som har "rätt" ston får guldklimparna, men har du bara med nåt "tungt/lågställt/litet" i ditt sto så får du som nån så vitsigt sa en "förrymd ponny från närmsta ridskola" dvs en grov häst med korta ben och def inte den typ vi längre eftersträvar.

Antagligen hamnar Uskudar de Malais lite i samma fack...
UNDERBAR hoppstam men ser själv (nu i sina äldre dagar i GOTT (perfekt) hull) lite "burkig" ut och då drar man sej för man vill inte ha den där "klossen" som alla försöker avla bort.

Personligen anser jag att jag sitter på ett sto som skulle klara av bägge hingstarna men skulle för allt i världen inte ta DP för det med tanke på alla BRA dressyrstammade hingstar som finns att tillgå som ger mer "jämt" om en kanske inte gett lika "lysande" avkommor i "finaler" men som sagt i "finalerna" så är det å andra sidan oftast 50/50 på häst vs ryttare hur de får sina poäng !
Mitt sto kommer om det konstateras att hon absorberat med Szkopul med stor sannolikhet åka ner till Uskudar i vår (men inte om hon är dräktig då det ändå är minst 40 mil).

Ja, tror du har helt rätt om Uskudar. Folk väljer hellre Qalle som ser ut som en ponny:devil: och som har Jalisco B blodet långt bak. Han är smidig iofs men såg ej ut att kunna hoppa höghus på helgens tävlingar...risken blir väl att det blir "för" små hästar om man förädlar för mkt.

Kanske är även Szkopul ej uppskattad tillräckligt?

Själv anser jag att Don Primero är en BRA stam men en urusel individ.
Tyvärr ger han både STORA + men även en massa som hamnat på -sidan.
Alla som har "rätt" ston får guldklimparna, men har du bara med nåt "tungt/lågställt/litet" i ditt sto så får du som nån så vitsigt sa en "förrymd ponny från närmsta ridskola" dvs en grov häst med korta ben och def inte den typ vi längre eftersträvar.

Men du har faktiskt hela 3-årsstatistiken emot dig. DP är en av de säkraste typförbättrarna, svart på vitt. Men så är det väl med alla hingstar, att det gäller att matcha sto + hingst? Märklig åsikt, tycker jag faktiskt.... Vilken hingst menar du skulle vara säkrare, och vad finns det för belägg för det?

Jag tycker att Master varit underskattad de senaste åren. Vet att han stod i Finland i år, men tidigare när han stått i Sverige har stoantalet inte heller varit särskilt högt de senaste åren.

Han hade en son och en sonson i årets VM, Max och Tip Top.

Jag håller med dig. Rambo verkar vara bättre än sitt stoantal också. Metall har väl inte heller fått så jättemånga ston, eller Highlight. Konstigt nog gäller det nästan alla hingstar som har blivit premierade elit eller A.

Har du ett Karlasto!!! :eek:
*grön av avund*
Lättast är att du mailar www.kwpn.nl och ber om din hästs uppgifter.
Då får du alla hennes resultat i brevlådan om ett par dagar, och eventuella avkommor.
Om det är ett Karlsto, så är hon släkt med Aerline H på mödernet och med Flyinges ev nya hingst på fädernet, som är e Mr Blue som också är en "karla häst".

grattis
mvh

Även Hermes är väl inte direkt välanvänd. Visserligen, han är ny i aveln, och man vet inte hur avkommorna blir än, men han måste väl ändå anses ha ganska förärvningssäker stam? Och så bra egna resultat man kan begära i den åldern?

Konstigt nog gäller det nästan alla hingstar som har blivit premierade elit eller A.

Precis den reflektionen har jag också gjort!

Förstår inte varför man hellre väljer oprövade hingstar än de med dokumenterat god förvärvning:confused:

Metall har jag trott att stoägare nästan skulle springa benen efter sig för, men det gör dom inte konstigt nog. Har själv rekommenderat honom till ston av gammal svensk stam och typ.

Liknande trådar

Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 276
Senast: Masse
·
L
Avel Nu måste jag lufta en tanke jag haft under en längre tid, jag är säkert inte ensam. I halvblodsaveln har man så stora krav på... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
5 540
Senast: swe
·
Avel Jag har fram till nu mest följt halvblodsaveln från åskådarplats och valt hingstar på "känsla" och med hjärtat de gånger jag betäckt... 2
Svar
22
· Visningar
3 185
Senast: hoppsann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka