Z

zahleka

Hej på er!

Någon mer än jag som mycket optimistiskt känner att våren är på väg? :)

Till saken: Vad rider ni på för underlag mesta delen av er träning? Hur noga är ni med att variera underlaget? Kör ni vissa gångareter på vissa underlag eller är det vilken gångart som helst på vilket underlag som helst?

Om ni har en häst som varit skadad och sedan skall skrittas för att komma igång igen. Skrittar ni då mycket på hårt underlag eller i skog eller varierar ni mycket där med?

En vän till mig som är veterinär tycker att man som ryttare skall träna sin häst mer på hårda underlag än vad många gör idag. Detta för att träna upp hållbarheten.

Vad säger ni?

Sv: Underlag?

:banana: hejsan håller nog med din vän om att folk tränar och är för rädda många gånger att gå på för hårt underlag, jag har en väldigt varierande underlag o träning till våra hästar. här hemma i göteborg finns mycket asfalt tex, vi springer skogsslingor mycket berg och backar så är underlaget på västkusten, men jag tycker att det fungerar bra på våra hästar:bump: har skjälv en polisvän här hemma i götet som andvände sitt halvbod 15 år i tjänsten och han har inga fel på sina ben, och dem rider ju det mesta på asfalt;)
mvh anne

Som (blivande) distansryttare har jag lärt mig att variera underlag och att väldigt mjukt underlag är skadligare än hårdare underlag.

Just nu står jag uppstallad på en större anläggning där 90% är dressyr- eller hoppryttare och resten fritidsryttare. Det är intressant och nästan lustigt att höra deras åsikter om underlag. Så fort det är utomhus så är de petnoga med att det inte får vara för hårt. Hela vintern så skrittar de bara när (om) de är ute. Att däremot rida en timme i ridhuset varje dag är inga problem, fast vi till och med har fått fel botten levererad så att den just nu är extra mjuk. Det är väldigt tungt att rida där inne och jag undviker det så långt det går. Däremot varierar jag ute mellan att rida på sandvägar (som vi har blivit välsignade med här i Dalarna :love: ) och vanliga grusvägar samt även en del skritt på asfalt.
Plus förstås en hel del i skogen, kan rida rakt ut mellan träden, över grenar och mellan stenar osv. Så får de lyfta på fötterna och se vart de går. Backigt, flackt... försöker variera så mycket som möjligt.

Senast ändrad:

jag tror att sålänge hästen är van vid att ridas mycket på hårt underlag så är det inga problem..

Jag får skritta fram och av jätte mycket på asfalt eftersom jag inte kommer till skogen annars men jag travar inte så mycket på asfalt kanske.
Jag är ju upplärd i den gamla läran att hästen i princip kommer falla död ner om man travar mer än tre steg på asfalt.
;)

jag red också så, men sen började jag rida hos Anne (Cardigan). Där är det också en hel del asfalt, men hästarna verkar inte ta stryk av att trava på det så det är nog lugnt.

Ja det är nog ingen fara att trava på asfalt. Värst är väl om man själv ramlar av. haha ;)

jag rider mycket blandat men anser också att om hästen är tränad för det så kan den gå på hur mycket hårt underlag som helst.
De där "dressyrtanterna" som hålls i ridhuset med mjuka bottnen är MYCKET okunniga och verkar inte förstå hur illa de gör sina hästar genom att aldrig rida sina hästar på hårdare underlag. Det gör mig ledsen!

Hej på er!

Någon mer än jag som mycket optimistiskt känner att våren är på väg? :)

Till saken: Vad rider ni på för underlag mesta delen av er träning? Hur noga är ni med att variera underlaget? Kör ni vissa gångareter på vissa underlag eller är det vilken gångart som helst på vilket underlag som helst?

Om ni har en häst som varit skadad och sedan skall skrittas för att komma igång igen. Skrittar ni då mycket på hårt underlag eller i skog eller varierar ni mycket där med?

En vän till mig som är veterinär tycker att man som ryttare skall träna sin häst mer på hårda underlag än vad många gör idag. Detta för att träna upp hållbarheten.

Vad säger ni?

Det är nödvändigt att träna på det underlag man tänker tävla på. Då de allra flesta distansritter till stora delar går på grusvägar behöver man träna mycket på det. En del ritter går även på mer mjuka sandvägar och faktum är att jag faktiskt undvikit en ritt med mycket sandvägar med en häst jag hade, då hennes ben snarare krävde hårt än mjukt underlag. Dessutom har jag dåligt med den typen av mjuka underlag att träna på.

Givetvis kan man inte fara fram som ett jehu på grusvägar heller den tid på året då de är torra och hårda som cement. Har sett när underlaget varit sådant på en ritt att hästar då blivit uteslutna på löpande band då ryttaren ridit fort, då banan varit lättriden.

Så man tränar för det man tävlar på - men när det gäller väldigt hårda och mjuka underlag då får man som ryttare använda hjärnan. Även en vältränad häst har sin begränsning och några stålhästar finns inte, även om den del kommer bra nära.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 708
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 977
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 913
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka