Underlag i ligghall.

S

Sweet

Ni som har hästar på lösdrift, vad har ni för underlag i era ligghallar??

Hade översvämmning i min ligghall förra vintern och ska nu höja golvet men vill ha något annat än jord som underlag då det blir så nedtrampat och lerigt när det blir vått (trots mycket strö).

Sv: Underlag i ligghall.

Jag har naturgrus 0-18 och sen halm att ligga på.
Naturgrus=stenarna är inte krossade och därmed vassa, utan lite naturligt "slipade".

Hade engelska boxar som öppnades direkt mot vinterhagen i mitt tidigare och där hade även jag grus och en permanentbädd på ca 40 cm.

Så sågspån direkt på gruset funkar alltså?

Det var nämligen så jag hade tänkt, grus med en permanentbädd av sågspån på.

Sweet skrev:
Så sågspån direkt på gruset funkar alltså?

Det var nämligen så jag hade tänkt, grus med en permanentbädd av sågspån på.
Visst gör det det.
Kutterspån fungerar dock sämre än just sågspån.

Vi har haft "stampat jord- och grusgolv". På detta satte vi torv, ca fem cm tjockt, råspån ca fem cm. Det fungerade bra.

Vi fick dock anmärkning om att det skulle vara "fluffigare"/mjukare/mysigare :smirk: för hästarna. Att vi måste ha kutterspån eller halm och att lagret skulle vara 20 cm tjockt... Vi har köpt kutterspån i parti och minut i vintras. Öst in och lastat ut! *pust*

När ligghallen kontrollbesiktades var det, efter kutterspånspåfyllningen, naturligtvis för lågt i tak ut mot sidorna...aldrig blir det riktigt bra... :( :crazy: :smirk:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 231
Senast: CaisaCax
·
Ekonomi & Juridik Jag har två hästar, betalar 2500 för varje häst i månaden för lösdrift med full service. Skulle vilja veta om det finns billigare...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 765
Senast: nexxa
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 419
Senast: Görel
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 674
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar