Underlag fibersand

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Underlag fibersand

Hmm, jag vet inte riktigt, jag är ingen expert på ridbanor, jag råkar bara veta mycket om sten och grus;)

Men med tanke på egenskaper och så (nu får jag bortse lite från olika markegenskaper som finns från början) så hade jag nog gärna haft något sviktande, typ gummi om man inte har lermark och sedan hade jag nog faktiskt velat ha 5-10 cm naturgrus. Fördelen med naturgrus är att det inte dammar så mycket som stenmjöl och då att det inte packas.

Jag tror ju att man måste vara nogrann med att bygga upp olika lager. Det är svårt att åstadkomma rätt egenskaper med ett enda lager. Man vill ju ha en väldränerad bana, med svikt, men den får inte vara tung och ytskiktet ska inte vara slirigt eller slitande. Någon slags grund hade varit att först lägga makadam för dränerande egenskaper, sedan någon slags svikt och sedan själva slitlagret. Just de sviktande egenskaperna är jag inte insatt i, inom markarbete vill man inte ha svikt.

Min tränare har en bra utebana, den består av gummigranulat och stenmjöl, men jag tror inte den blandningen är tillåten av miljöskäl längre.
 
Sv: Underlag fibersand

*kl*

Vet inte vad underlaget i vårt ridhus heter, men det är jättefin sand med filtbitar i. Kan det vara "fibersand"?

Jag skulle själv aldrig skaffa det i mitt ridhus om jag fick bestämma.
Min häst snubblar sjukt mycket och ibland tappar han hela bakdelen, som att han trillar ihop. Och så gör han aldrig när jag är ute och rider, så känns som det måste vara ridhusunderlaget.
Dessutom måste de salta för att det inte ska frysa nu på vintern.
Och knöligt är det.
Det är sand överallt på utrustningen (fastnar ju i stigbyglarna och skitar ner sadeln)

Det som är BRA! Det är LJUST! :laugh:

Det är min uppfattning.
 
Sv: Underlag fibersand

Anlednignen till att din häst snubblar behöver inte vara underlaget... DEt kan ha fysiologiska förklaringar som inte syns lika tydligt ute...


Sen är olika fiberunderlag olika i sitt behov av vatten... Vissa behöver mer vissa mindre...

Det underlaget jag rider på varje dag, har 20-30cm klippta gummidäck som grund, sedan en hel vetenskapsuppbyggnad av olika stensorter och markdukar, längst uppe på toppen är det stenmjöl med fibrer... Den vattnas endast på sommaren men på vintern är den fast och fin (Utan att frysa) och tack vara gummidäcken långt där nere så sviktar det märkbart!
 
Sv: Underlag fibersand

Anlednignen till att din häst snubblar behöver inte vara underlaget... DEt kan ha fysiologiska förklaringar som inte syns lika tydligt ute...!

Fast just snubblingar var den vanligaste "biverkningen" enligt ridlärarna på Strömsholm som ser väldigt mycket olika hästar på fiberunderlag!
 
Sv: Underlag fibersand

Grus och sand är naturmaterial, det tas fram ur grushålor och sorteras sedan efter fraktion (storlek). Sand är mindre fraktion än grus, men samma sak. Både sand och grus är rundat i formen och rör sig därför trots att det packas.

Nog finns det grus som är ojämt i sin form så det kan haka i varandra och sätta sig.
 
Sv: Underlag fibersand

Nog finns det grus som är ojämt i sin form så det kan haka i varandra och sätta sig.

Inte per definition. Grus är i geologiska termer sediment som slipats. Men självklart finns det ju olika grustag där gruset ser olika ut beroende på var det har brutits. Alla gruskorn är ju inte runda, absolut inte. Men det är ändå stor skillnad på krossat material och naturmaterial.
 
Sv: Underlag fibersand

har varit och ridit i ert ridhus ett flertal gånger och det underlaget är fantastiskt!
Känner ingen häst som sträcker ut som på det. Men fjädringen är enorm, känns nästan när man springer på det själv :)

Nackdelen är att det, precis som annat fiber, kan bli halt och rider man med brodd så fastnar det i underlaget ibland.
 
Sv: Underlag fibersand

Hoppar in lite här...

Skademässigt så är det värre med ett för mjukt och löst underlag än om underlaget är hårt.

Ett hårt underlag går dessutom att tex harva ner flis i för att får det "mjukare".

Så lägg inte på allt grus på en gång, för då finns det risk att underlaget blir för löst, utan lägg på ett par centimer i taget med några veckors mellanrum till dess att ni är nöjda med underlaget.

Vattning och sladdning (obs, harva inte en för lös bana utan sladda den endast) kan även det påverka en del, jämför på en sandstrand hur den är längst ner vid vattnet där den är blöt och packad jämfört med högre upp där sanden är torr - och känn efter var det är trevligast att gå, det är så gott som aldrig uppe i "djupsanden".

Vi körde med stenmjöl 0-4 längst ner för att få plant hårt underlag och sedan har vi omgångar lagt på sand/grus 0-8 för själva stegdämpningen.

Sen skiljer det väldigt mycket om det är 0-8 med mycket 0 eller om det är 0-8 med mycket 8 i, ju mer 0 det är i desto mer sätter sig materialet, i synnerhet på okrossat material som då har runda korn som har svårt att packa ihop sig gör det väldigt stor skilnad - krossat material har kantiga korn som låser fast i varandra på ett helt annat sätt.

Ju mer ridbanan används desto mer 0 blir det i den eftersom varje gång hoven sätts ner så slås en del grus sönder, men med stenmjölet i botten så är det då bara att skyffla ut det sönderslagna gruset ovanpå med traktor och lägga in nytt, vilket ju sällan behöver göras varje år men förr eller senare måste det göras dock.
 
Sv: Underlag fibersand

Lånar tråden lite..

Vi ska göra "nånting" åt ridbanan i stallet där jag står och eftersom jag tydligen kan allt så har de frågat mig om vad som ska på, jag har såklart inte en aning (för jag kan verkligen INTE alls allt!) så jag tänkte att nån här kanske har nåt tips.

Nu har vi en relativt ojämn sandbana, jag tror inte den är gjord på något sätt alls mer än att sanden lagts dit för mängder med år sen. Den är riktigt djup på höst och vår, dammar enormt sommartid och är just nu helt oridbar. Det brukar frysa vintertid..

Hur kan man på billigaste sätt rädda den så den blir mer användbar?? Billigast eftersom stallägarna inte är gjorda av pengar.

Tips någon?

/Lavinia
 
Sv: Underlag fibersand

Underbart inlägg!

Tack för förklaringen om stenar och grus, jag har aldrig hajat varför de heter olika!

/Lavinia
 
Sv: Underlag fibersand

Intressanta synpunkter! Är det någon som har erfarenhet av De Grondslag? Vad jag har hört så verkar det vara ett fantastiskt underlag...

Jag har De Grondslag och är supernöjd!
La det i vårt ridhus -08 och det är minimal skötsel på det, håller fukten relativt bra, men även om det torkar ut så dammar det inte speciellt mycket. Nu håller vi det åt det blötare hållet för att göra det mer lättskött och våra hästar här på gården verkar trivas bättre med det än gruset vi hade innan (ska dock tilläggas att vårt grus var under all kritik)

Vi har inte haft några direkta hältor på våra hästar alls, men nu är ingen på anläggningen sådanna som rider dagligen i ridhuset, utan har mycket variation på ridandet (skog, gräs, grus, ridhuset)
 
Sv: Underlag fibersand

Ok, har det någon tendens till att bli halt? Har du någon aning om var det låg i pris när ni la in det?
 
Sv: Underlag fibersand

Lånar tråden lite..

Vi ska göra "nånting" åt ridbanan i stallet där jag står och eftersom jag tydligen kan allt så har de frågat mig om vad som ska på, jag har såklart inte en aning (för jag kan verkligen INTE alls allt!) så jag tänkte att nån här kanske har nåt tips.

Nu har vi en relativt ojämn sandbana, jag tror inte den är gjord på något sätt alls mer än att sanden lagts dit för mängder med år sen. Den är riktigt djup på höst och vår, dammar enormt sommartid och är just nu helt oridbar. Det brukar frysa vintertid..

Hur kan man på billigaste sätt rädda den så den blir mer användbar?? Billigast eftersom stallägarna inte är gjorda av pengar.

Tips någon?

/Lavinia

Svårt. Eftersom problemet antagligen är att det ligger för mycket sand, vilket ju blir som en sandstrand.

Ska man göra något bör man nog försöka ta bort lite, sen lägga på 0-8 stenmjöl som är ett billigt material. Vill man chansa så kan man lägga på 0-8 utan att ta bort, men risken är att det bara försvinner i mängden ganska fort.
 
Sv: Underlag fibersand

det var nåt år sen, troligen var det intr harvat då och jag red efter hoppning så kanske enkelt var tillplattat.
i övrigt är det som sagt fantastiskt!
 
Sv: Underlag fibersand

Lånar tråden lite..

Vi ska göra "nånting" åt ridbanan i stallet där jag står och eftersom jag tydligen kan allt så har de frågat mig om vad som ska på, jag har såklart inte en aning (för jag kan verkligen INTE alls allt!) så jag tänkte att nån här kanske har nåt tips.

Nu har vi en relativt ojämn sandbana, jag tror inte den är gjord på något sätt alls mer än att sanden lagts dit för mängder med år sen. Den är riktigt djup på höst och vår, dammar enormt sommartid och är just nu helt oridbar. Det brukar frysa vintertid..

Hur kan man på billigaste sätt rädda den så den blir mer användbar?? Billigast eftersom stallägarna inte är gjorda av pengar.

Tips någon?

/Lavinia

Delvis *kl*

Jag håller med Lady_Vip. Bort med en del av nuvarande sand och lägg 0-8 ovanpå.

Ang din fina förklaring om grus Lady_Vip så är ju grus, precis som du säger naturmaterial, och det betyder att den inte alltid är som den borde. Grusen kan vara både rundslipad och kantigare. Vi har olika i våra grustag. Självklart tog vi fel första gången och fick en bana som aldrig satte sej men med grus från andra grustaget så blev det bra. Den senaste har vi grus från eget som botten och 0-8 ovanpå. Känns bra.

Här hemma har vi teorin att variera underlaget och inte alltid rida på samma, så vi har nu 3 olika ridbanor (2 olika grus) och en på gräs förutom då skogen, vägarna, ridhus osv.
 
Sv: Underlag fibersand

Visst är grusen olika. Men du kan aldrig (sällan) packa grus på samma sätt som stenmjöl, just för att det har sedimenterat och processats av moder natur.
 
Sv: Underlag fibersand

Det finns numera miljöklassat gummiflis som är godkänt - om man inte bor på en vattentäkt. Vi ville lägga det i vår paddock (som vi hade för några år sen), men fick inte det godkänt p g a att vi bodde på en väldigt stor vattentäkt. Anledningen kommunen angav var att om det började brinna (:confused:) i underlaget skulle det bli cancerogent framkallande. Nu har jag aldrig sett en paddock brinna någon gång... Men men, det var anledningen till att vi inte fick ha det, hade vi inte bott på denna vattentäkt hade det varit godkänt :)

Halvt *kl*

Vi har en sand i vår manege som behöver mycket vatten för att hålla sig satt. Det är den typen av sand som man kan krama till en boll i handen om det är blött. Men nu går det inte att vattna för då fryser det, trots Magnesiumklorid. (Vet att man kan använda starkare grejer). i a f. Vi tänkte låta hyvla av en del av sanden för när den är för torr så blir det för djupt. Hur många cm tycker ni är lagom för denna sand som då inte går att vattna på vintern. 8 cm, är det lagom? Under så ligger det vanligt underlag, borde väl vara nån form av grus högst upp antar jag, den gamla mattan har tagits bort för att man skall kunna vattna ordentligt. Vilket då inte går just nu. Ett problem är att det lätt blir bottenfruset så då kan man fråga sig om man kan ha mindre än 8 cm? Topplagret fryser inte. Fast man vill ju ha ett stabilt underlag och inte en potatisåker också. Några tips? Please.
 
Sv: Underlag fibersand

Fast Paddex är väl inte grus heller? Det är ju en slaggprodukt från ståltillverkningen, fast det kanske räknas till grus ändå? Det har ju inte samma egenskaper som grus enligt mig iaf.. Vi hade Paddex på en ridbana och det var ju inte alls som grus fast det helt klart såg ut som grus.

Jag vet att det finns flera som använt Paddex i ridhus och varit jättenöjda, undrar tom om inte Malin Baryard hade Paddex i sitt ridhus, har för mig jag läst det någonstans!

Näe ...;)
Paddex är verkligen inget inomhus underlag ... Det blir som cement inomhus ...

Kl
Jag håller med Super ! Personligen hade jag aktat mig för att byta till ngt nyare underlag som ännu inte hunnit testas och utvärderas riktigt på marknaden , sånt tar det ju några år för .
Vi har alltid haft vanlig sand med barkflis i vårt ridhus och det blir riktigt bra . Nu har vi enbart sand då vi bytte underlag för ngt år sen och det behövt sätta sig (privat ridhus med få ridande så tagit lite tid ) . Nu är sanden jättebra sen länge tillbaka men vi har inte lagt på flisen än det blir i vår .
 
Senast ändrad:
Sv: Underlag fibersand

Vi har terra-tex både ute och i ridhuset. Tror vi var bland de första med t-t på utebanan för 6-7 år sen. Vi har dock inga otto-mattor under som många andra verkar ha. Tycker de varit fantastiskt bra! Inga halta hästar hos oss. Krävde mkt vattning i början men sen har de varit mkt bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 920
Senast: MML
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 335
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp