Underlag fibersand

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jalwi

Trådstartare
Jag funderar på att byta underlag i ridhuset och har tittat runt på lite olika leverantörer och typer av fibersandsunderlag för ridhus, tex Paddex, De Grondslag och Expåra. Finns det någon som vet vad det är för skillnad på underlagen, prisbild eller annat som man bör tänka på när det gäller att köpa nytt underlag. Vad skulle ni valt?
 
Sv: Underlag fibersand

Paddex är inte fiber, det är grus. Och helt olämpligt att ha inomhus!

Geotex (tror jag det heter) har jag kollat på, i princip samma som Expåras Terratex men rimligare.
 
Sv: Underlag fibersand

Fast Paddex är väl inte grus heller? Det är ju en slaggprodukt från ståltillverkningen, fast det kanske räknas till grus ändå? Det har ju inte samma egenskaper som grus enligt mig iaf.. Vi hade Paddex på en ridbana och det var ju inte alls som grus fast det helt klart såg ut som grus.

Jag vet att det finns flera som använt Paddex i ridhus och varit jättenöjda, undrar tom om inte Malin Baryard hade Paddex i sitt ridhus, har för mig jag läst det någonstans!
 
Sv: Underlag fibersand

Fast Paddex är väl inte grus heller? Det är ju en slaggprodukt från ståltillverkningen, fast det kanske räknas till grus ändå? Det har ju inte samma egenskaper som grus enligt mig iaf.. Vi hade Paddex på en ridbana och det var ju inte alls som grus fast det helt klart såg ut som grus.

Jag vet att det finns flera som använt Paddex i ridhus och varit jättenöjda, undrar tom om inte Malin Baryard hade Paddex i sitt ridhus, har för mig jag läst det någonstans!

Jo, Paddex är ju en krossad bergart som blir över efter malmutvinningen. Har den själv på ridbanan men den är vass och sliter på hovarna. Men den har många fördelar också, men inte i ett ridhus.....eller?
 
Sv: Underlag fibersand

Paddex blir ju stenhårt och dammar som 17 på vintern!! Terratex eller fibersand går inte min häst, som är känslig för underlag, fram på överhuvudtaget.

Enligt min förra hovis som ofta kallas in när det är diffusa problem med hovar och låga hältor så är både paddex och fibersand det värsta man kan använda pga av att glidmomentet blir = 0 = extremt stor påfrestning på ligament mm!

Han hade blivit kallad för att hjälpa en vet i ett stall där flera hästar hade låga hältor, det hade i alla fall slutat med att dom hade fått byta ut sitt dyra Terratex mot vanlig sand igen.. Efter det så hade samtliga hästar blivit friska..

Jag var iväg på kurs på Strömsholm och det var ganska många hästar som reagerade negativt på deras fibersand. Många blev snubbliga en del tappade hela bakdelen och min slutade bjuda. Samtliga hästar blev väldigt trötta av att gå på fibersanden, sjöblöta av svett trots normal ridning!!

Min häst är normalt en ganska het häst men han gick inte att rida för han gick med handbromsen i hela tiden!! Pratade med min tränare och hon hade fått liknande reaktion på sin GP häst när hon red på fibersand första gången.

Det bästa är, enligt min förra hovis, fin sand med träflis inblandat. Min häst
håller med för han verkar trivas jätte bra i vårt ridhus och träflisen binder ju fukt så det dammar inget heller!

Jag vill aldrig mer rida på detta i mitt tycke skitunderlag och kommer i framtiden ringa till ev tävlingsplatser för att kolla underlag innan jag anmäler mig!!

Jag tror att det går mode i underlag, för några år sedan så var paddex jätte inne häromkring men nu vill ingen ha det längre pga ovan nämnda orsak och nu är det fibersand som är det senaste.. Undrar hur länge det kommer vara... Kan säga att det var några som var med på kursen på Strömsholm som innan var sugna på fibersand, ingen var det längre efter kursen!!!..
 
Senast ändrad:
Sv: Underlag fibersand

Jag har "hört" att hoppfolket börjar byta ut det utomlands nu till sand igen. Om det stämmer vet jag däremot inte. Precis av orsaker som du nu nämnt dvs glidmomentet och hältor
 
Sv: Underlag fibersand

KL

Vad är det Brink har i sitt ridhus på Tullstorp, någon som vet?
Det underlaget tycker jag ser riktigt trevligt ut!
 
Sv: Underlag fibersand

Paddex är enligt min mening uselt, både inne o ute.
I vårt ridhus har vi koross o klenflis, superbra!!
 
Sv: Underlag fibersand

Nä det vet jag väl, men det är ju i grusFORM dvs små stenar, TS verkar tro att det är en sorts fiber och paddex är så långt från fiber som man kan komma...

Har själv paddex och är sådär nöjd med det. Det sliter sönder hovar och boots men det går att rida på i alla väder vilket är ett stort pluss om man inte har ridhus! Att lägga paddex i ridhus känns som ren idioti, kan inte förstå vad det skulle vara bra för öht. Underlaget kräver stora mängder vatten (regn) och det är nästan omöjligt att vattna så mkt i ett ridhus om man inte har en sjö att ta vatten från.

Intressant det du skriver Super, om at fibersanden kanske inte är så bra ändå! Jag som varit så sugen på fibersand....

Jag har dock inte upplevt någon stoppande effekt med paddex, tycker det känns som att rida på grus. Men det var ju det där hovslitandet och att ett par nya boots varar max en vecka innan de är trasiga... Vet inte vilken sorts underlag som skulle fungera bättre utomhus där man är beroende av att använda banan hela året. Stenmjöl och salta som f*n? Behöver toppa upp min bana snart och jag kan inte bestämma mig för om jag skall lägga mer paddex, sand eller stenmjöl...
 
Sv: Underlag fibersand

Nä det vet jag väl, men det är ju i grusFORM dvs små stenar, TS verkar tro att det är en sorts fiber och paddex är så långt från fiber som man kan komma...

Har själv paddex och är sådär nöjd med det. Det sliter sönder hovar och boots men det går att rida på i alla väder vilket är ett stort pluss om man inte har ridhus! Att lägga paddex i ridhus känns som ren idioti, kan inte förstå vad det skulle vara bra för öht. Underlaget kräver stora mängder vatten (regn) och det är nästan omöjligt att vattna så mkt i ett ridhus om man inte har en sjö att ta vatten från.

Intressant det du skriver Super, om at fibersanden kanske inte är så bra ändå! Jag som varit så sugen på fibersand....

Jag har dock inte upplevt någon stoppande effekt med paddex, tycker det känns som att rida på grus. Men det var ju det där hovslitandet och att ett par nya boots varar max en vecka innan de är trasiga... Vet inte vilken sorts underlag som skulle fungera bättre utomhus där man är beroende av att använda banan hela året. Stenmjöl och salta som f*n? Behöver toppa upp min bana snart och jag kan inte bestämma mig för om jag skall lägga mer paddex, sand eller stenmjöl...

Vi har lagt på 0-8 grus på vår paddex och det blev riktigt bra, känns lite mjukare.
 
Sv: Underlag fibersand

Intressanta synpunkter! Är det någon som har erfarenhet av De Grondslag? Vad jag har hört så verkar det vara ett fantastiskt underlag...
 
Sv: Underlag fibersand

0-8 är det samma som stenmjöl? Fint som sand fast det är krossad sten?
Blandade du ner det i paddexen eller la du det ovanpå? Hur tjockt lager? :)

TS: Vet ganska många som har sand+spån/flis i sina ridhus och är nöjda med det. Det är ju ett gammalt och väl beprövat underlag som jag tycker är helt okej att rida på. Om ekonomin finns så går det att lägga rubberground under för mer svikt.

Vilket underlag man väljer beror också lite på vad du sdall göra i ridhuset; dressyr, hoppning, western...
 
Sv: Underlag fibersand

Jag vet att det finns flera som använt Paddex i ridhus och varit jättenöjda, undrar tom om inte Malin Baryard hade Paddex i sitt ridhus, har för mig jag läst det någonstans!

De bytte hon ut, nu mer har hon fiber både ute och inne vad jag kan minnas...

Paddex bli snorhalt och och hårt... Vet en stor anläggning i södra stockholm som hade det men bytte ut det för några år sedan till fiber för att det knappt gick att rida på pågrund av halkan...


För övrigt har jag möjlighet att rida på fiber varje dag och fler och fler tävlingsplatser här byter ut sina traditionella underlag mot fiber... Min häst går mycket bra på det och för mig är det självklart att det måste finnas något bra med underlaget eftersom det används på så stora anläggning och tävlingar runt om i världen...

Att de skulle vara noll glid i underlaget är en sanning med modifikation...
 
Senast ändrad:
Sv: Underlag fibersand

0-8 är det samma som stenmjöl? Fint som sand fast det är krossad sten?
Blandade du ner det i paddexen eller la du det ovanpå? Hur tjockt lager? :)

TS: Vet ganska många som har sand+spån/flis i sina ridhus och är nöjda med det. Det är ju ett gammalt och väl beprövat underlag som jag tycker är helt okej att rida på. Om ekonomin finns så går det att lägga rubberground under för mer svikt.

Vilket underlag man väljer beror också lite på vad du sdall göra i ridhuset; dressyr, hoppning, western...

Nej, inte stenmjöl utan sorterat grus upp till 8 mm. gjorde ett försök och beställde hem en lasbil med släp. Han körde lite medans han tippade av och sen jämnade min gubbe ut lite med lastmaskinen och sen sladdade och till sist harvade. Kanske beställer ett lass till, till våren. Men det kräver fortfarande mycket vattning.:(
 
Sv: Underlag fibersand

Aha! Det var många år sedan jag hörde om Paddexen i ridhus, det var när det var väldigt på modet med Paddex, jag har väldigt lite erfarenhet av Paddex själv, vi hade det på en uteridbana i ett stall jag stod i förut men jag red inte så ofta på ridbanan då den var nyanlagd och väldigt tungriden så min häst trivdes inte där då. Så jag har inte testat när den "satt sig" om man säger så..
 
Sv: Underlag fibersand

Ja det betyder att dom har bra säljare!!

Till och med ridlärarna på Strömsholm var inte helt nöjda med underlaget och erkände att många hästar får problem med det! Det är noll glid i det, men säljaren påstår att svikten kommer underifrån, från gummimattan under.. Det kanske fungerar om hästarna inte har en rörelseenergi som går frammåt..

Det kan ju knappast vara ett bra underlag när så många hästar fick problem! Trodde först det bara var min, som jag vet är väldigt känslig, men när det började pratas så upptäcktes det att det var många som hade bekymmer och som sagt samtliga hästar blev fruktansvärt trötta av underlaget om man jämförde hur mkt dom orkade hemma!! Jag tycker inte det är ett bra betyg på ett underlag!!!!!

Som Fio skrev, även om det är obäkräftade rykten, så verkar dom börja byta ut det utomlands pga av alla skador!
 
Sv: Underlag fibersand

Jag har för mig att det är 0-8 sand vi har oxå, fast vårt är inblandat med träflis och det kräver nästan ingen vattning alls. Dammar inget trots att det varit så kallt. Dom har lagt det uppepå paddexen i ridhuset men det har blivit lite blandat i och med harvning. Dock så har vi inte så tjockt lager utan ca 5 cm. Skulle kanske behöva fyllas på lite då det börjar bli lite hårt på sina ställen nu.

Min nuvarande hovis blev pålurad ganska mkt sand och nu är deras ridbana jätte djup och i princip oridbar. Så lagom är nog bäst!!
 
Sv: Underlag fibersand

Stenpolisen till er tjänst, ni måste skilja på äpplen och päron.

Grus och sand är naturmaterial, det tas fram ur grushålor och sorteras sedan efter fraktion (storlek). Sand är mindre fraktion än grus, men samma sak. Både sand och grus är rundat i formen och rör sig därför trots att det packas.

Krossat material är kross från bergbrott, det sorteras också in i fraktioner i mm-storlek. 0-8 stenmjöl är alltså krossat stenmaterial där kornen är storlek 0 (mjöl) till 8 mm. Om det heter 4-8 är det typ singel, men heter egentligen makadam eftersom det saknar 0-fraktion. Material som har 0 i sig packas väl eftersom kornen INTE är rundade, material som inte har 0 är genomsläppligt och packas inte, även om de stora fraktionerna typ 18-36 ligger relativt still:D

Så blir det kanske lite enklare. *besserwisser*
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
18 920
Senast: MML
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 566
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 335
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp