Underhalsmuskel och tölt

Sv: Underhalsmuskel och tölt

snyggurojag.jpg

:

Den här hästen är ju byggd i nedförsbacke med låg halsansättning.

Då kan man inte kräva att den ska gå i hög form i tölt, alldeles oavsett hur bra man rider så vänder sig halsen åt fel håll då eftersom den sitter fast där den gör..

En dragster av det här slaget får man strunta i att försöka lyfta fram på mååååånga år utan träna bärighet och rund överlinje, och tänka på att alltid ha så låga händer att man inte bryter upp halsen. När överlinjen är stark kan man resa upp liiite.

Med min passracer tog det fyra år.

Man har exteriören mot sig men det kan vara kul och lärorikt även om tölten aldrig blir superflott.

Man kanske kan tävla pass istället :D :idea:

Min erfarenhet är att de här hästarna borde enligt experter inte hålla så bra men faktiskt ofta gör det i alla fall, och kan tölta med självbärig balans i 30 år ungefär som humlan som inte kan flyga.
Om man inte drar upp huvudet på dem.

Jag tycker mer eller mindre alla islänninagr har mer eller mindre underhals

Vart är underhalsen ?
24799955.jpg

24812925.jpg

25434098.jpg

Ingen av dessa hästar är tränade "på riktigt" särskilt länge heller.

Så här går nog våra åsikter isär.
Bara för att hästen töltar betyder inte det att den ska få en underhals, det är inget som man eftersträvar och med en korrekt ridning (även om det tar flera år) så når man en korrekt töltform UTAN underhals.

En underhals för mig är en häst som inte arbetar korrekt med kroppen, den kommer inte ordentligt bakifrån. Detta är en av orsakerna till att det tar lång tid att träna bort underhalsen, det tar TID att jobba upp en häst till tillräcklig styrka för att kunna sätta under sig och ta med sina bakben på ett sätt som gör att den blir bärig.

Jag håller med dig, och Dalla är förövrigt finfin på bilden :love:

Jag håller med dig om att underhalsen inte är en föredömlig töltform, men tyvärr tycker jag att det är ganska vanligt, även på högre nivå.
Alla borde rida som du helt enkelt :D

/Anna

Dalla är en pärla, det är f.ö. alla dom där hästarna :love:

Det är vanligt på en högre nivå, NÄR MAN TITTAR PÅ TÄVLINGAR.
Jag tror inte att många av dessa elithästar går i samma "form" hemma på träning, det är nästan där men helst ska se dom. På tävling så sätts den enorm press på häst och ryttare och då är det nog mer "okej" ..
Jag skulle jättegärna vilja se dessa elitryttare hemma på träning (har sett några men långt ifrån alla) där jag tycker att man ser dom i sitt rätta element. Många hästar blir extra spända på tävling, på gott och ont.

Sen är det klart att man helst inte vill se underhalsen öht, det är ju det optimala.
Men det är för jävla svårt att bli av med den, främst på tävlingsbanan. Ási som nu mer och mer släpper sin underhals och jobbar genom kroppen när jag rider rätt och han är i balans, tappar allting på banan. Dels för att han själv blir ofokuserad men det är även pga mig som inte rider lika noggrant som hemma, jag blir mer passiv på tävling vilket är JÄTTEDUMT ! Då kommer lite underhals och tråkiga/ojämna gångarter ..

Nu flöt jag iväg, förlåt :o

haha, ja, tänk om alla vore som jag :angel:
*OBS IRONI FÖR DOM SOM INTE FATTAR*

Boj Jag tycker Kaela är byggd med underhals, såhär såg hon ut
när hon precis kommit hem till mig.
Endast riden 2 veckor...

Mars 2007
10836565.jpg

Ja, jag syftade mest på tävlingar, eftersom jag inte har sett dessa elitekipage när de tränat hemma. Du har rätt i att både häst o ryttare kan bli stressade/okoncentrerade/nervösa på tävling, vilket ju kan göra att det inte går lika bra. Jag antar att jag inte tänkte på det :angel:
Sen så är det ju ganska olika från häst till häst. En del blir spända, en del slöa och andra blir ännu flottare när man är ute och tävlar.
Snudda blir oftast på "visa-upp-sig-humör" och blir oftast bara tjusigare på tävling, men jag däremot blir nervös, nervös och nervös. Oftast sover och äter jag för dåligt på tävling också, pga nervositeten, så jag presterar sällan lika bra på täving som hemma tyvärr :grin:

Nu gled jag också ifrån ämnet lite, förlåt :angel:

/Anna

Det som alla tränare sagt till mej är att de inte ska ha underhalsmuskler.
Om de har underhalsmuskler så jobbar de fel.
Men jag vet inte vad som är rätt och fel.

Många långa svar så jag har inte läs igenom alla. jag hare heller ingen speciel erfaren het av ämnet heller men jag vet att min snorri har hyffsade(alltså en aning över medel) lyft i samtliga gångarter och då samtidigt som jag fick beröm av Gummi att min häst inte har massa underhals så efter det har jag fått uppfattningen att underhals inte är att eftersträva...

Visst, man kanske inte spänner sig när man drar bak halsen så långt som möjligt och står still, men de hästar som har en riktig underhals brukar väl ha en tendens att sänka ryggen och sluta arbeta med bakdelen? Då kan man ju testa att böja upp halsen, svanka så mycket med ryggen som möjligt och sen försöka gå helt avslappnat.. Jag kan ju inte säga hur det går för dej, men jag måste iaf spänna mej för att öht ta ett steg framåt ;)

Sen är det väl (som många redan har sagt) inte nödvändigt att hästen måste spänna underlinjen för att kunna gå i korrekt töltform? Är inte målet att hästarna ska kunna lyfta upp hela framdelen ist för att bara höja halsen, och utefter det gå i form i det läget? Rätta mig om jag har fel ;)

Visst är det annorlunda på tävling men om man nu tänker på hög nivå så borde väl de hästarna/ryttarna vara så pass rutinerade att det inte borde bli någon större skillnad? Är det helt enkelt så att de pressar hästarna så mkt att de inte fixar att hålla formen. Och om de alltid rider i klockren form hemma, skulle de verkligen ha sådana underhalsar? Kanske man skulle belöna t.ex. lite långsammare men bra form, ingen underhals mer på tävling?? Det var någon som skrev att travformen-på-tygeln och töltformen är som natt och dag och därför kunde acceptera att hästen fick huvudet allderles för högt - underhals och jag tyckte inte att någon svarade på det (?) Jag håller självklart med om att det inte är samma sak, MEN tölt behöver inte betyda näsan upp och underhals bara för att den är mer rest i framdelen och halsen, det man strävar efter är väl fortfarande en VÄLVD hals, alltså bra överlinje, det är ju det man inte får när hästen får underhals och drar upp mulen, man vill väl ha knäck bakom öronen? Svara gärna:bow: unsäkta mkt text och en del förvirrng? :angel:

Som jag skrev tidigare i tråden (till Michis tror jag), så tycker jag att det är ganska vanligt med underhalsar, och att det är synd att det förekommer, även på hög nivå.
Självklart är ju ryttarna på högre nivå duktiga ryttare och tränare (annars skulle dom ju aldrig vara på den nivån), vilket gör att deras hästar ofta jobbar i en bra form sas. Det jag menade med att man får ta hänsyn till tävlingssituationen är att det egentligen är en ganska stressig situtation och miljö, både för häst och ryttare, och därför presterar de kanske inte alltid lika bra som hemma. Med stressig situation menar jag inte bara att ryttaren tex kanske är nervös.
Vi tänker oss tex att en ryttare på elitnivå åker iväg på en tävling med sin häst, vi säger att det är en hingst. På tävlingsplatsen finns massor att titta på, och hästen kommer lättare ur fokus än den kanske gör i en lugnare miljö. Då kan hästen bli spänd, och tyvärr kan en och annan underhals synas.
Självklart är det ju väldigt olika från häst till häst, och också från ryttare till ryttare, och vissa hästar och ryttare blir inte det minsta påverkade av den stressiga situationen.
Jag håller med dig om att man borde främja en bättre form istället, och jag förstår faktiskt inte hur formen kan ha så förhållandevis låg betydelse i islandshästsporten :crazy: Enligt min uppfattning om vad form är, så är formen viktig för att både takt och aktion ska fungera bra.
Jag rider en hel del dressyr, och har gjort i många år, och märker därför en ganska tydlig skillnad ang i vilken form vi rider våra hästar. Där jag tränar dressyr är formen liksom grunden i det hela. Ifrån det stallet åker man inte ut och tävlar om hästen inte går på tygeln i samtliga gångarter.
I islandshästvärlden ser vi lite annorlunda på det hela (jag menar inte att alla gör det, men över lag tycker jag att det är en skillnad), och det är betydligt vanligare att hästarna inte går i en bra form här (då menar jag grundgångarterna, eftersom tölt sällan rids "på tygeln" sas, dvs med noslinjen i lodplan). Varför det är så vet jag faktiskt inte, men jag hoppas att vi kan ändra på det :)
Detta med att häst och ryttare blir spända på tävlingsbanan förekommer ju också inom dressyren, men kanske inte alltid i form av underhals.
Jag håller också med dig om att underhals inte är "mindre illa" sas, bara för att man rider i tölt. I tölt rör sig hästen med en mer sänkt rygg än i andra gångarter, och därför hamnar hals och huvud högre upp, dvs hästarna rids mer resta i tölt än i andra gångarter. Men går hästen med en korrekt eftergift i tölt så trampar den under sig med bakbenen, vinklar haserna, använder ryggmusklerna och välver halsen, precis som du skrev.
För mig är underhals ett tecken på att hästen arbetar fel, och jag tycker att det är synd att det förekommer så mkt som det faktiskt gör. Dock tror jag att själva tävlingssituationen har en viss påvekan, men visst tycker man ju att även de bästa borde kunna rida hästarna utan underhals på tävling.
Hoppas jag inte förvirrade dig :D

/Anna

Visst är det annorlunda på tävling men om man nu tänker på hög nivå så borde väl de hästarna/ryttarna vara så pass rutinerade att det inte borde bli någon större skillnad? Är det helt enkelt så att de pressar hästarna så mkt att de inte fixar att hålla formen. Och om de alltid rider i klockren form hemma, skulle de verkligen ha sådana underhalsar? Kanske man skulle belöna t.ex. lite långsammare men bra form, ingen underhals mer på tävling?? Det var någon som skrev att travformen-på-tygeln och töltformen är som natt och dag och därför kunde acceptera att hästen fick huvudet allderles för högt - underhals och jag tyckte inte att någon svarade på det (?) Jag håller självklart med om att det inte är samma sak, MEN tölt behöver inte betyda näsan upp och underhals bara för att den är mer rest i framdelen och halsen, det man strävar efter är väl fortfarande en VÄLVD hals, alltså bra överlinje, det är ju det man inte får när hästen får underhals och drar upp mulen, man vill väl ha knäck bakom öronen? Svara gärna:bow: unsäkta mkt text och en del förvirrng? :angel:

Nästan precis det jag skrev i inlägget före :P

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 739
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025