Emuliiaa

Trådstartare
Jag visste verkligen inte vart denhär tråden skulle ligga..ber om ursäkt om det redan finns en sånhär tråd - men jag hittade ingen.
Men ja, underhals, hur får hästen det?
Och hur påverkar det hästen?

Bara nyfiken.
:)

Sv: Underhals

tror det är underhals det jag tänker på (inte helt säker) men det får de väl om de inte rids iform så mkt, är väl inte där dom ska ha musklerna iaf. Rids de i bra form får de ju muskler under mankammem (tror jag det heter). Så rids hästen i bra form borde det försvinna succesivt :)

Sv: Underhals

De flesta som har underhals får det av att gå över handen hela tiden. Min tränare säger att hästar inte bygger undehals av att gå med högt huvud, utan av att ridas med högt huvud samtidigt som ryttarens hand spjärnar emot. Starka muskler på underhalsen gör att de hellre går över handen än att bära sig med sin överlinje i form. De bygger om sig med tiden om de rids så att de använder överlinjen istället, och ryttaren och hästen slutar streta emot varandra;)

Ett av mina ston har lätt för att få unhderhals, men nu hoppas vi möblera om halsen lite i takt med att hon lär sig bära sig. Omskolas från trav.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 383
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 402
Senast: Stergo
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: Zevzan
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 796
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31