Underhals?

SoNo

Trådstartare
Jättedum fråga, kan jag känna...
Men jag har reagerat en del på att många islandshästar har en väldigt bred hals, är det för att de troligtvis har underhals?

Hur ser man om hästen har det?
För att arbeta bort det så bör man jobba mycket i låg form?

Bilder välkomnas =)

Sv: Underhals?

Om hästen kör upp huvudet och sänker ryggen så blir underhalsens linje konkav.
Man får jobba på att länga överlingen och att den släpper i nacken så du inte bär hela hästen med tyglarna. Låg form på unghästar.
Ridna äldre hästar ska kunna gå i både låg och högre form utan att halsen kortas och ryggen sänks.

Underhals är när hästens har mycket muskler på undersidan av halsen, har hört att det dock är bogens muskler!
En underhals kan man träna bort genom att jobba hästen i rätt form, att man då jobbar med hela överlinjen på hästen.

En gammal instruktör sa alltid att en underhals ser ut ungefär som en hjorthals, den bullar liksom ut och det blir en välvd båge under halsen istället för en välvd båge uppe på halsen/nacken liksom.

Jag har en häst som har otroligt lätt för att bita tag i bettet och köra upp huvudet, han är lärd att det är så man gör om man inte blir ihop dragen på stångbett. Honom jobbar jag mycket lösgörande och försöker rida lång och låg, få honom att slappna av i nacke och hals, då försvinner underhalsen successivt.

Hade en häst tidigare med välmusklad hals/nacke så den var lite tjockare många sa att han hade typisk dressyrponnyhals, hingsthals osv. Han hade så långt ifrån underhals man kunde komma, "krullade" hellre ihop sig och gick bakom lod. Så att de har tjock hals behöver inte nödvändigtvis betyda att de har underhals :)

Min häst har tendens till underhals, hon kör gärna upp skallen... detta är något jag nu jobbar på att få bort. Jag har bara haft henne ett kort tag hittills så jag har en bit kvar. ;)

Ett sätt att se skillnad på grov hals och underhals är att vid underhals får dom en "grop" framför manken i manen. Man kan även se att det blir rynkigt där när man rider om man rider i fel form.

Ett sätt att se skillnad på grov hals och underhals är att vid underhals får dom en "grop" framför manken i manen. Man kan även se att det blir rynkigt där när man rider om man rider i fel form.

Det stämmer ju inte helt, det du kalla gropen heter lansmärke och är en exteriör del av hästen, många hingstar med mycket manke har en fördjupning bakom manken, visa raser har det mer än andra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
7 811
Senast: soom
·
Skola & Jobb Jag kommer inom ett år att flytta ca 40 mil hem till den stad som jag vuxit upp i. Jag har de senaste 7 åren bott på annan ort och har...
Svar
0
· Visningar
592
Senast: seahawk
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka